Как можете да разберете дали работите за работодател, който ще ви причини повече вреди, отколкото ползи? Как да разберете кога е време да напуснете работата си? Каква е психологията на склонните на сенчести практики работодатели – незачитане на труда на служителите си, невнасяне на осигуровки, манипулации и експлоатация?
Всеки има свой списък базиран на опита му в срещите с лоши работодатели
Да, има ги, разбира се, и е полезно да си припомним някои от основните характеристики на лошия работодател, т.е. признаците, за които трябва да внимавате:
-
Лоша или никаква комуникация със служителите
Знаете, че има проблем с комуникацията във вашата компания, когато научите за преструктуриране или съкращения от външни източници, като новинарски уебсайтове или други социални медии. Компаниите, които ценят работната си сила, ще информират служителите си своевременно за промените и ще се консултират с тях, когато е възможно, за да преминават заедно с тях през промените, които могат да засегнат организацията на работата, интересите и кариерата им.
Лошата или липсата на корпоративна комуникация в компанията може да доведе до недоверие и да създаде пропаст между работодателя и служителите.
Добрият работодател установява ясна и добре дефинирана политика и устойчива практика, когато става въпрос за комуникация по всички вълнуващи служителите въпроси.
Ясната комуникационна политика води до прозрачност, като държи всички служители информирани за най-новите проекти на ръководството на компанията и какво хората могат да очакват на работното си място. Въвеждането на ефективна комуникационна политика също поддържа екипа мотивиран, ангажиран и осъзнаващ, че всички работят упорито за една цел. И могат да общуват по всички аспекти на организационния живот и условията на труд.
-
Неясни цели или посока
Ако работите в организационна среда, в която целите или задачите ви са много неясни и не се знае как и дали работата ви се оценява или измерва, имате лош работодател. В подобна работодателска практика на непрозрачност и неопределеност, е много трудно да знаете къде да насочите енергията и вниманието си.
А да имате ясна насока за вашата работа и нейната цел означава, че всеки знае какво се очаква от него и какво трябва да постигне, за да успее. Нежеланието и/или неумението на работодателя да осигури такава работна среда е ясен сигнал, че нещата при него не са наред и той, а не вие се нуждае от професионална помощ.
-
Липса на регулярна обратна връзка
Ако работите за компания, в която обратна връзка се дава само веднъж годишно (и то, ако имате късмет!) при прегледа на ефективността и атестациите, работодателят ви не си върши работата – не ви казва как напредвате в справянето си с работните задачи. Отговаряте ли на очакванията на позицията си? Какво трябва да направите, за да се подобрите? Каква е вашата кариерна перспектива в тази компания?
Работодателите, които предоставят редовна обратна връзка, помагат на служителите непрекъснато да се усъвършенстват, самоорганизират и развиват в своите трудови и организационни роли. Освен това им посочват ясно и с факти и доказателства, че правят или не правят това, което се очаква от тях. И, разбира се, какво може да се наложи да променят в работата и работните си отношения.
-
Лошо лидерство
Ако работите от доста време в дадена организация, вероятно сте попадали на примери за лоши лидери на различни нива в организационната йерархия. Лидери, които се занимават с микро-мениджмънт; лидери, които не изслушват; лидери, които са сякаш оперирани от емпатия и човечност; доминантни и нарцистични лидери, които манипулират и тормозят служителите си, и лидери, които не предоставят възможности на своите служители да израстват или да вземат самостоятелни решения.
Една организация се нуждае от цел, към която служителите да работят, посока, чувство за отговорност и операции, които протичат гладко.
Ако работодателите нямат манталитета и капацитета, нужни за ефективно корпоративно управление, това може да е знак, че те (или не могат, или не желаят, а понякога и двете наведнъж) да осигурят на служителите си работна среда и условия на труд, които са благоприятни за работа и я превръщат в приятно изживяване и творчески процес.
-
Дисфункционална фирмена култура
Работата в компания с нездравословен баланс между работа и личен живот, високо текучество, тормоз и в среда, която кара служителите да се чувстват изтощени, застрашени (несигурни), немотивирани и неудовлетворени, може да бъде друг знак, че може би е време да предприемете крачка и да се разделите с работодателя си.
Добрите работодатели полагат положителни и системни усилия да ръководят екипа на организацията с личен пример и да живеят според ценностите, които смятат за важни при създаването на желаната организационна култура, която вдъхновява техните екипи, кара ги да се чувстват подкрепяни и насърчава служителите да се уважават, подкрепят взаимно и да се грижат един за друг.
Ако откриете, че работите за работодател с гореспоменатите признаци, може би е време да си потърсите други възможности за кариера. Направете проучване и попитайте колегите или менторите си.
Да, има много компании, които вземат предвид интересите и нуждите на служителите си. Добрите работодатели вярват в своите хора, като ги насърчават да се развиват и да постигат пълния си потенциал на работното място.
Лошите шефове са голямо разнообразие
В повечето случаи, бизнес собствениците и топ-мениджърите в една организация са тези, които могат да направят или да съсипят кариерата на своите служители.
„Как да разберете дали вашият шеф е просто разочароващ или наистина лош?“ Това е често срещан рефрен в програмите за управление на таланти. И наистина, хората не напускат компаниите – те напускат лошите шефове.