• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
    • HR Хумор
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR ClubVIP
  • Абонамент
  • Стани автор
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
    • HR Хумор
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR ClubVIP
  • Абонамент
  • Стани автор
Няма резултати
Вижте всички резултати
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Разбиранията за бизнес на младото поколение са свързани с личната индивидуалност и уникалност.

Разговор с Николай Николов - член на Управителните съвети на БАУХ и Българска конфедерация по заетостта

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
07.02.2023
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 1 минута
A A
0
000 hr nikolai nikolov

Според данните от годишно запитване на Microsoft Work Trend Index по въпроса за тенденциите в работата за 2022 г., 49% от работещите от поколение Z биха обмисили преминаване към хибриден модел на работа, а 46% биха преминали към изцяло дистанционна работа. В същото време според проучването Hybrid Work: Are We There Yet? на HP фактът, че поколението Z е израснало с технологиите, не означава задължително, че то може да ги приложи в контекста на работна среда. 

Екипът на “HR Manager” потърси мнението на няколко експерти в сферата на човешките ресурси, които да коментират както тези данни, така и текущата ситуация на пазара на труда в страната, що се отнася до поколението Z. Днес разговаряме с Николай Николов – член на Управителните съвети на БАУХ и Българска конфедерация по заетостта.

Здравейте, г-н Николов, кое от двете наблюдения е по-близо до истината що се отнася до работната ръка от поколение Z в България?

Според мен двете тези не си противоречат. Няколко характерни особености за тази група. Представителите на поколението Z като цяло имат възприемчивост за взаимодействие във виртуална  (дистанционна) среда, просто защото са отраснали в годините на активно използване на цифрова информация и устройства. Скоростта на комуникация в такава среда формира очаквания за бързо случване на нещата, незабавно удовлетворение на потребностите, липса на търпение, бърза промяна на вниманието, фокуса и интереса.

Това се отразява на поведението в кариерните решения и ежедневната работа – търсене на работна позиция, в която има смисъл и бързо разочарование, когато се окаже, че не го виждат веднага в изпълнението на ежедневните задачи. Поради многото стимули на цифровата среда, голяма част от представителите на Z поколението проявяват липса на инициативност в търсенето на работа и в трудовото ежедневие, недоволство, че не са в центъра на събитията и причините обичайно са извън тях. Семейната среда, в която са израснали хората от това поколение, е осигурявала свръх защита, грижа и предпазливост от страна на родителите.

Това се пренася и в разбирането им за работно място – те виждат много по-защитена среда в дистанционната работа, по-ниска ангажираност в груба корпоративна среда. Разбиранията за бизнес на младото поколение са свързани с личната индивидуалност и уникалност и създаване на собствени пространства, свързани с компютърните и цифрови технологии. Поколението Z приема за важно общностите по интереси и социалните мрежи, активното участие в екологични движения и доброволчески каузи, а също и работните места. Те не са толкова привързани към вещи, групи, работни места, компании и са склонни често да ги сменят от чисто консуматорска гледна точка. Ако за тях нещо не работи, не е ново и модерно, не ги изкушава, не ги забавлява и не ги радва, те просто си вземат нова вещ, прекъсват и търсят нова работа под влиянието на толкова много реклами и обяви. Те имат възможности за избор повече от всякога, с много повече и разнообразни канали и начини да бъдат таргет на employer branding-а. Тази нагласа понякога води до незадълбочено познаване на технологиите, закономерностите, взаимовръзките или незаинтересованост какви механизми движат бизнеса и света.

Какви са начините да се определи степента на грамотност на младежите, кандидатстващи за работа в компанията? 

Подобно на различните видове интелигентност, можем да говорим за различни видове грамотност. Аз бих споменал няколко от най-важните – езикова грамотност, функционална грамотност, техническа грамотност, социална грамотност. Езиковата може лесно да се оцени, когато се наложи кандидатът да напише нещо от негово име или когато разговаряме с него. Нивото на функционалната проличава най-вече, когато на кандидата се наложи да интерпретира някакъв тип задание с разбиране и интерпретация на текст и словесна задача, да следва инструкции. Под техническата грамотност все повече се разбира способността на човек да борави с дигитални устройства, операционни системи, софтуерни приложения, социални платформи, онлайн комуникация. Да не забравяме и чисто базовите технически умения за законите на физиката, електричеството, механиката…

Има много начини бързо да се ориентираме към уменията и компетенциите на кандидат от поколението Z. Достатъчно е да го наблюдаваме за кратко в нетипична за него ситуация или да проследим комуникацията в мейл, социални мрежи. Един опитен специалист в областта си може в кратък разговор да се ориентира в компетенциите на такъв кандидат.

Някои от видовете грамотност могат да се надграждат и подобряват. Но когато има липса на най-базовите нива, трябва да започнем от там, а е най-трудно и невинаги си струва инвестицията за работодателя.

Щом според резултатите от проучвания представителите на поколението Z ползват технологиите и виртуалните платформи предимно за опосредствано общуване и игри, тогава по какъв начин това цифрово поколение, може да развие така наречените “меки умения”?

Меките умения и нетикетът (така преди време наричахме етиката в електронното общуване) също еволюират и стават част от начина на общуване в епохата. Достатъчно е да си припомним как са общували нашите баби и дядовци, как нашите родители, ние и децата ни.

Всяко поколение развива чувствителност и умения към определен тип общуване, сигнали и комуникационни канали. И както и преди нас, различните поколения и култури са имали различия в интерпретацията и посланията помежду си. Има и меки умения, които остават непроменени и еднакво важни – как управляваме и разпределяме времето си, как планираме, как проявяваме инициативност и отстояваме мнението и позицията си, как управляваме стреса, колко сме фокусирани, гъвкави и комбинативни, имаме ли емпатия, съпричастност към останалите, умеем ли да работим в екип.

Като цяло, прекомерното използване на дигитални технологии, социални мрежи и устройства влияе отрицателно на способността на човек да се съсредоточава, да мисли целенасочено и продължително върху даден проблем. Увеличава се синдромът на дефицит на вниманието, продуктивността намалява в по-общ план, страда аналитичността и креативността.

По какъв начин търсенето от страна на кандидатстващите за работа влияе върху стратегиите за подбор на човешките ресурси?

Има много голяма връзка между двете, тя се промени много през последните години и закономерността е следната: увеличава се делът на поколението Z в трудовата сила, има много нови отворени работни места, търсенето на нови и нови кандидати е огромно. От своя страна те имат огромен избор, все по-пасивни са при избора, тъй като в своя консуматорски център те избират измежду множество конкуриращи се за тях работодатели.

И тук паралелът между продуктовия и HR маркетинг е много силен – за да привлекат вниманието им, работодателите използват вече похватите на маркетинга – продукт, стойност, преживяване, познаваемост на марката, графичен дизайн, репутация conversion, retention и др., посланици на марката, промоции, включително и т. нар. „сиви практики“ на пазарна манипулация с цел привличане на повече и по-качествени кандидати. При процеса на избор на кандидат от изключителна важност е скоростта на вземане на решения от работодателя, за да се задържи вниманието на кандидата и да се запази положителното преживяване (candidate experience), което евентуално продължава в клиентско пътуване (employee’s journey).

При процеса на интервюиране, противно на доскоро познатите практики на стресови и оценъчни интервюта, разговорът вече е как представителя на работодателя „продава“ работата, компанията, мениджмънта и себе си. Компаниите на работодателите „инвестират“ в сериозни рекламни и маркетингови бюджети (работодателски класации, имиджови и социални кампании). Но също и осъзнават, че приказката „от уста на уста“ е също така ценна, както и клиент да похвали продукта ти и води много добри кандидати и бъдещи служители. Кандидатът често е вече този, който задава въпросите и пита за причините да се присъедини и да работи за дадена компания. Те са тези, които питат „Какво ми предлагате?“ и „Промоцията на служителски придобивки при вашите конкуренти е по-добра и те имат по-добър социален пакет“.

Страница 1 от 2
12Напред
СподелетеСподелете

Още публикации

ravenstvo mejdu polovete hr manager
Актуално

Кога може да се постигне равенство между половете по отношение на заплащането в страните по света?

31.03.2023
d r plamen dimitrov hr manager
Личности

Д-р Пламен Димитров е новият ни автор в HR Manager

29.03.2023
predizvikatelstvata pred it podbora hr manager
Мнения

Какви ще са предизвикателствата пред IT подбора в близките години?

29.03.2023
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

ravenstvo mejdu polovete hr manager

Кога може да се постигне равенство между половете по отношение на заплащането в страните по света?

31.03.2023
nacionalcareerdays2023

Стартира най-голямото кариерно изложение НАЦИОНАЛНИ ДНИ НА КАРИЕРАТА 2023

31.03.2023
employer branding forum banner hr manager

Как да изградим успешен имидж и кои са факторите за изграждане на силен работодателски бранд?

30.03.2023
prozrachnost na zaplashtaneto hr manager

Европейският парламент прие нови мерки за прозрачност на заплащането при мъжете и жените

30.03.2023
stefano pinato hr manager

Какви промени при допълнителните придобивки през 2023 г. наблюдават експертите от Италия?

30.03.2023
d r plamen dimitrov hr manager

Д-р Пламен Димитров е новият ни автор в HR Manager

29.03.2023
Digital4Burgas 2023 Digital4Burgas 2023 Digital4Burgas 2023

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Популярни

0 dimitrov plamen psihologicheskata ustojchivost hr manager

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

06.03.2023
00 obratna vrauzka aleksandar baldjiev hr manager

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

15.03.2023
00 izkustveniya intelekt boyko prodanov hr manager

Защо е важно разговорите за изкуствения интелект да се водят след въвеждането му в работата?

23.03.2023
0 naj dobar rabotodatel hr manager

По време на тържествена церемония бяха отличени най-добрите работодатели у нас

14.03.2023
dobrata volya silnoto jelanie profesiite antoniya damyanova hr manager

Само добрата воля и силното желание да се учиш непрестанно, са достатъчни, за да се справиш в голяма част от професиите

20.03.2023
00 tihata zaguba na personal hr manager

Как HR мениджърът може да предотврати тихата загуба на персонал?

16.03.2023

Най-популярни статии

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

Новините за масови съкращения и идваща рецесия не спомагат за увеличаване на трудовата мобилност.

Едно от най-важните неща е новият служител да „пасне“ на екипната ценностна система

Университетите се готвят за обучение в професии като “оператор на дрон”, „треньор на изкуствен интелект”, „архитект на виртуална реалност“

Важно е хората да бъдат обучавани, независимо от кое поколение са.

Защо е важно разговорите за изкуствения интелект да се водят след въвеждането му в работата?

Последни HR Новини

ravenstvo mejdu polovete hr manager

Кога може да се постигне равенство между половете по отношение на заплащането в страните по света?

31.03.2023
nacionalcareerdays2023

Стартира най-голямото кариерно изложение НАЦИОНАЛНИ ДНИ НА КАРИЕРАТА 2023

31.03.2023
employer branding forum banner hr manager

Как да изградим успешен имидж и кои са факторите за изграждане на силен работодателски бранд?

30.03.2023
prozrachnost na zaplashtaneto hr manager

Европейският парламент прие нови мерки за прозрачност на заплащането при мъжете и жените

30.03.2023

Меню​

  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Club
  • MYJOB.BG

Информация

  • Контакти
  • Реклама
  • Портфолио
  • Събития
  • Контакти
  • Реклама
  • Портфолио
  • Събития

Списание "HR Мениджър" vol1​

hrmanager-2022-cover

Онлайн медия и списание „HR Мениджър“

Абонамент новини!
Enterprise
DiTech
Orator
Fit World Media
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2023
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
    • HR Хумор
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Club
  • Абонамент
  • Стани автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?