Във всяка организация съществува култура, която оформя начина, по който хората мислят и действат в рамките й. Организационната култура играе решаваща роля за постигането на целите и успеха на компанията. В тази статия ще разгледаме същността на организационната култура и нейното влияние върху поведението и отношенията в организацията. Ще проучим как различни организации изграждат и отразяват своята култура, като ще разгледаме примера на Amazon. Също така ще разгледаме различните типове организационни култури и как те могат да се съчетаят или да си пречат.
Разбирането на организационната култура е от съществено значение за ръководителите и служителите, които желаят да създадат успешна и вдъхновяваща работна среда.
Организационната култура е мощна сила, която определя поведението и мисленето на хората в дадена организация. Тя включва споделени ценности, убеждения, норми и практики, които влияят на начина, по който хората се държат и мислят в рамките на организацията. Подобно на това, че всеки човек има своя уникален характер, организациите също притежават различни култури, които ги отличават една от друга.
Да разгледаме по-подробно организационната култура на Amazon като пример. В Amazon ценности като икономия и ефективност са залегнали дълбоко в основите на компанията, което се отразява в поведението и решенията на хората. Служителите са насърчавани да намират разумни решения и оптимизират процесите, за да доставят стойност на клиентите. Това акцентиране върху икономията и ефективността е ключов аспект от културата на компанията.
Важно е да се разбере, че различните организации могат да имат значително различни ценности и култури.
Например, стартъп в сферата на технологиите може да насърчава иновациите, поемането на рискове и гъвкавостта, създавайки култура, която подкрепя мисленето извън кутията и приемането на промени. От друга страна, традиционна производствена компания може да акцентира върху стабилността, спазването на процедури и контрола на качеството, създавайки култура, която цени предвидимостта и последователността.
Организационната култура включва не само декларирани ценности и убеждения, но и активностите и поведението на ръководството и служителите.
Например принципите на ръководството на Amazon, като „загледай се дълбоко“ и „върховно лидерство“, се отразяват в начина, по който се управлява компанията и какви очаквания имат към служителите.
Организационната култура може да бъде сравнена с айсберг.
Видимата част на айсберга представлява визуализацията и поведението, които са лесно забележими, като символи, ритуали, митове и истории. В Amazon, например, „Бюрото от врата“ (за плот се използва врата на стая или др.), символизира икономията, а дейности като използването на документи с шест страници вместо презентации в PowerPoint укрепват културните ценности.
Най-дълбоко в основите на айсберга се крият основополагащи предположения и убеждения, които създават основата на културата на компанията.
За да се разбере организационната култура, е необходимо да се докоснем до тези нива на айсберга. Това включва разпознаване на видимите аспекти, разбиране на нормите и ценностите и откриване на основните предположения и убеждения, които формират организацията.
Интересен факт е, че Amazon използва документ с шест страници, който се актуализира с нова информация и лесно се споделя с други екипи. Този документ е значим от културна гледна точка, защото гарантира, че всички са буквално на една страница. Той акцентира върху същността, вместо върху начина на представяне. Този ритуал комуникира културната стойност на фокусиране върху резултатите, дори ако не винаги се съгласяваме с методите, използвани от организацията. Успехът на Amazon е пример за това как тази култура е била полезна.
Под повърхността на културата се крият приети норми и ценности, наречени и изказани ценности.
Тези норми и ценности са свързани с историите, вярванията и символите на организацията. За да се наблюдават тези норми и ценности, трябва да се обърне внимание на начина, по който хората се държат. Например, водещите мениджъри ли са разположени сред служителите и достъпни ли са те, или са изолирани на горния етаж и отдалечени от останалите?
Нека сега обсъдим четирите различни организационни култури, които се срещат в организациите. Тези култури се представят в рамката на състезателни стойности, която разглежда гъвкавост, стабилност, вътрешен фокус и външен фокус като противопоставящи се сили в организацията.