HR РесурсиМотивация на персонала

Особености на мотивацията на поколение Z

IMG IT Academy

Какви са особеностите на хората, принадлежащи към поколение Z?

  • Поколение Z се нарича още „дигитализирано поколение“. Ако представителите на поколение Y създадоха и се научиха да използват социални мрежи, технологии и различни устройства в зряла възраст, то хората от поколение Z растат с телефон и таблет в ръце. А ние все още се чудим как дете на 2 години вече е опитен потребител на Youtube и знае как да отключи телефона.

  • Поколение Z много бързо развива умението да работят с голям обем информация. Сега има много различни източници за получаване на всякакъв вид информация и всички те се чувстват като риба във вода в целия този информационен поток.
  • Широк кръгозор. Поради постоянния поток от разнообразна информация, представителите на това поколение имат доста широк кръгозор. Те сортират всякакъв вид информация от различни източници.
  • Автоматизирано поколение. Ако преди 10 години имахме +/- стандартни инструменти, като Excel, Word, PowerPoint и т.н., за да решим определени работни проблеми, сега има много различни приложения, които автоматизират много процеси. Z поколението разбират това добре и не искат да губят време за онези действия, които могат да заменят технологиите.
  • Фокусират се върху своите интереси. Сега на пазара на труда има много повече оферти за работа, отколкото търсене. Затова кандидатите, дори и без трудов стаж, имат възможност да изберат работодател, който ще бъде по-привлекателен за тях.
  • Просто отношение към грешките. Z растат с игри, където винаги могат да преминат отново нивото, на програми, където винаги могат да възстановят резервно копие от облака и т.н. Това оставя своя отпечатък върху възприемането им на грешки в живота.
  • Социална отговорност. Според Cone Gen Z CSR Study, 94% от Z ще предпочетат да работят за компания, която допринася за решаване на социални и екологични проблеми.
  • Бързи постижения. Хората от това поколение са свикнали с факта, че в игрите, дори и на началните нива, могат бързо да спечелят начални нива и награди. Те са свикнали с факта, че могат да публикуват една интересна публикация в Instagram или Facebook и да получат много харесвания и абонати наведнъж. Те очакват същите бързи победи и награди от работата.
  • Висока самооценка. Поколение Z е първото поколение през последните 100 години, което се ражда с възрастна формирана позиция към много неща. Те решават какво и как да правят. От там идва и високата самооценка.

Разбира се, не може да се каже, че всички хора, родени в 2000+, ще имат такива характерни черти. Върху формирането на личността се влияят възпитанието, околната среда и житейските фактори.

Как да управлявате и мотивирате поколение Z

  1. Основното, което мениджърите трябва да запомнят е, че поколение Z не възприема авторитарен стил на управление. Ето защо такъв модел на управление сега се нарича лидерство в миналото. При управлението на такива служители е важно да се използва коучинг подход, когато се изтрива ясната йерархия и схема на „шеф – подчинен“ и се появи по-лека, по-демократична атмосфера, където ръководителят не налага, а предлага и пита.
  2. Нови технологии. Малко вероятно е младите служители да искат да работят в предприятие, където не използват съвременни технологии. Където няма онлайн платформи за комуникация и чат ботове. Да поддържаш връзка е като да дишаш за Generation Z. Според проучване на Дж. Уолтър Томпсън, поколение Z цени достъпа до Интернет повече от ходенето на кино, получаването на джобни пари от родителите, посещаването на спортни събития и гледането на предавания по кабелна телевизия.
  3. Изградете силна работодателска марка. Проучване на Nielsen установи, че 83% от Generation Z се доверяват най-много на препоръките на приятели. На второ място по отношение на доверието са потребителските публикации в Интернет и публикациите в печата (66% от Generation Z). За да може рекламата от уста на уста да работи в полза на компанията, е важно да се вземат добри отзиви и препоръки от настоящи и бивши служители.
  4. Непрекъснато развитие. Важно е да се изгради система за обучение във фирмата, където всеки служител може да се развива в различни посоки. Това е решаващо за тях. За целта поставете корпоративното обучение на „нова основа“. Периодът на концентрация в поколение Z е по-малък, отколкото в предишните поколения на тяхната възраст. Средно представителите на Z поколението могат да задържат фокуса си за осем секунди, което е значително по-ниско от стойността на същия показател през 2000 г., равна на 12 секунди. Затова офлайн обучението трябва да бъде разделено на модули за 1-2 часа и активно въвеждане на онлайн обучение.
  5. Установете процеси на адаптация и наставничество. Обучението и препоръките от връстник ще бъдат много по-лесни за приемане, отколкото от ръководител.
  6. Изградете система от повишение и движения в длъжностите в компанията. Служителите ще видят, че тук могат да получат не само обучение, но и кариерно развитие.
  7. Погледнете по-дълбоко и разберете персоналните брандове на поколението Z. Персонализирайте процеса на набиране. Позволете на служителите самостоятелно да формулират имената на своите длъжности. Практикувайте персонализирани длъжностни характеристики. Персонализирайте плановете си за кариера, за да използвате техните амбиции и силни страни.

 

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close