Адаптацията на персонала е процес на взаимно приспособяване на служителя към организацията и организацията към служителя. Наемането на персонал е доста скъпа и отнемаща много време процедура. Компанията изразходва значителни финансови и времеви ресурси за придобиване на нов служител
Освен това, необходимостта от управление на процеса на адаптация е безспорна поради факта, че статистическите данни на много компании показват особено висок процент на съкращения през първия месец на работата на новите служители. Също така, повечето инциденти се случват в началото на работата на новите служители.
Процесът на адаптация на персонала може да се осъществи в четири етапа.
- Оценка на нивото на подготовка на новия служител, необходима за разработването на ефективна програма за адаптация. Дори ако един служител има специална подготовка, опит в подобни структури, тогава, когато влезе в нова организация, той неизбежно се сблъсква с разнообразна външна инфраструктура на организацията, нов персонал и технологични дейности. Всичко това неизбежно го довежда в непозната ситуация.
- Ориентиране на място, т.е. практическо запознаване на служителя с неговите задължения и изискванията, които му се предявяват. В тази работа участват прекия ръководител и отдела за управление на персонала.
- Непосредствена адаптация. Този етап се състои в адаптиране на новия служител към неговия статус и до голяма степен се обуславя на включването му в междуличностните отношения с колегите му. Този елемент на адаптация е от ключово значение, тъй като определя как ще бъде приет новият служител на работното място. В този етап е важно да се осигури максимална психологическа подкрепа на служителя, да се провеждат редовни разговори и да се оценява ефективността на неговата дейност на новото работно място.
- Пълно включване в работата. Този етап завършва процеса на адаптация на новия служител в компанията, той се характеризира с постепенно преодоляване на производствените и лични проблеми и прехода към стабилна работа.
Ако процесът на адаптация в една компания е добре регулиран, тогава периодът на адаптация и неговите разходи се намаляват няколко пъти и носят значителни ползи както за компанията, така и за служителя.
Служителят е заинтересован от това, процесът на адаптация да приключи възможно най-бързо, тъй като той носи не само морални загуби, свързани със страха от проваляне на новата работа или загуба на тази работа (уволнение по някаква причина), но и с материални, свързани с по-ниското ниво на заплата по време на периода на адаптация.