Социалната адаптация е процес на адаптиране на нов човек към екип, нова социална среда за него и ускоряване на неговата трансформация в сферата на неговата трудова дейност. Етапи и съдържание по пунктове:
- Гладко влизане в средата.
- Запознаване с нормите и ценностите на отдела / екипа.
- Мотивацията да се закрепи в екипа и да работи ефективно, отговаряйки на личните професионални потребности.
Производствената адаптация е трудовият процес на въвеждане на служител към нова за него професионална дейност, ускорен курс по разбиране задачите и спецификата на дейността. За тази цел служат курсове, обучения и позитивно отношение към работата.
Психофизиологичната адаптация се състои в това, новият служител да бъде в състояние да се справи както с физическия, така и с психологическия стрес, които са неизбежни в началото на работата на ново място.
Социално-психологическата адаптация практически е равна на условията на труд, когато служителят навлиза в процеса на професионална комуникация с екипа и неговата професионална дейност е важна и интересна за него.
Организационната адаптация е, че новодошлите се запознават с нюансите на организационните аспекти на фирмата: място на работа, особености на бизнес процеса, взаимодействие с други служители и отдели, ролята им в организацията.
Организационната адаптация се състои в това, че новодошлите се запознават с нюансите на организационните аспекти на компанията.
Икономическата адаптация предполага идентифициране на перспективите за растеж на заплатата.
Видове адаптации
Основните видове са разделени на два типа:
- Първичната адаптация е периодът на въвеждане на нов служител, който няма трудов опит и комуникационен опит в работен екип. Най-често това са млади служители, възпитаници на образователни институции от различни нива, млади майки, които току-що са излезли от майчинство. За тези кандидати е по-трудно да се адаптират в екип и бързо да започнат да работят ефективно.
- Вторичната адаптация е процес на въвеждане на нов служител, който вече има опит. Той знае как се осъществяват комуникациите в компанията, какъв е работният колектив, какви етапи трябва да се преминат в началото на дейностите на новото работно място. Този процес те преминават по-лесно от новаците. Кандидатите, които сменят длъжностите си в дружество, понякога се преместват в друг град. Това също е специфичен вид адаптация.
Методи на адаптация
Важна роля в работата на новия служител играят правилно подбраните методи за адаптиране на персонала. Те са два вида: непроизводствени и икономически.
Същността на икономическите методи е в материалната мотивация на служителя. В крайна сметка, основният критерий за избор на работа е заплатата. Непроизводствените методи се състоят в това, че работодателят избира собствена схема за предприемане на мерки за адаптиране на нови служители.
Да дадем пример за непроизводствени методи: изграждане на екип, корпоративни PR, наставничество на нови служители, корпоративни групи и уебсайтове, провеждане на интервюта и брифинги в екипа. Всеки метод от горепосоченото е доста ефективен в периода на адаптация на служителя, както и за сплотяване на екипа.
Съвременните технологии позволяват да се подобрят бизнес процесите в предприятието и да се работи върху екипния дух на всички служители, повишавайки ефективността и резултативността на тяхната работа и просперитета на компанията.
Адаптирането на персонала е важен бизнес процес във всяка организация, така че не трябва да се пренебрегва. Важно е внимателно да се изработи схемата на този проект и да се фиксира като корпоративна и нормативна разпоредба за адаптация на персонала в ко конкретна компания.
Тази разпоредба следва да се наблюдава от отговорни служители. Само ако наистина работи, новите служители ще могат бързо да вникнат в работата, да избегнат страхове и съмнения в себе си, за кратко време да станат ефективна част от екипа. За изготвянето на такъв документ можете да използвате извадка от разпоредбите за адаптация на персонала, в нея да напишете точките, методите и инструментите, които ще бъдат използвани в процеса на работа.