В началото на Новата 2024 година на дневен ред стоят въпросите как се разви ролята на HR сектора при развитието на новите технологии през изминалата 2023 година и какво да очакваме в следващите 12 месеца. По темата разговаряме с Румяна Тодорова – HR консултант и екипен коуч в TeamUp.
Здравейте, г-жо Тодорова! В каква посока според Вашите наблюдения се разви HR секторът през 2023 г.?
Здравейте! В последната година, считано от декември 2022г., когато всички получихме достъп до ChatGPT, доста компании от Австрия, DAH-региона и България започнаха да внедряват различни решения, свързани с автоматизиране на процеси и задачи. Това неминуемо се отрази и ще продължи да се отразява върху структурата на HR екипите и различните роли, които имат тези специалисти.
В кой аспект предстои да видим развитие през 2024 година?
От една страна, много от репетативните и оперативни задачи ще бъдат автоматизирани с помощта на различни AI приложения. От друга страна, процеси, които сме свикнали да ги изживяваме по един начин, например интервю за работа, онбординг, или обучения, ще започнат да се осъществяват във виртуална среда с помощта на въпросните приложения.
От гледна точка на структурите в екипите, което вече се случва в някои компании в Англия и САЩ, ролята на HR като администратор ще бъде трансформирана в ролята на HR, като експерт управляващ общности. В момента HR Business Partner функцията в модерните компании представлява тази връзка между служителите и HR-а.
Основната цел, когато започна да се създава тази роля, беше да има HR, подкрепящ бизнеса и по-скоро мениджърите, позиционирани по-високо в йерархията. А всички останали оперативни проблеми да бъдат поети от HR Generalist или HR специалисти в различни сфери.
Сега вече, когато с помощта на изкуствения интелект много от тези оперативни и административни задачи са автоматизирани и се изпълняват по един модел, досегашните генералисти или специалисти-администратори ще имат възможността да се фокусират върху подкрепата и приемането на обратната връзка от служителите.
Какви ще бъдат разликите при развитието на уменията при HR мениджърите и при служителите?
Ще разгледам въпроса от положителната му страна. Един HR експерт, като в случая взимаме за пример конкретно експерт „Обучения“, в повечето компании администрира платформите за онлайн обучения, държи контакт с различни доставчици на обучения, изготвя рипорти, може да се включи в преразглеждането на дадена политика на компанията и т.н.
В същия пример, всички административни процеси, свързани с рипортинг, с анализ на успеваемостта на обученията, включително селекция на доставчици на обучения, могат да бъдат автоматизирани с помощта на изкуствения интелект. В този случай експертът по обучения ще може да се фокусира върху съдържанието на тези обучения, смисъла им и истинския ефект, който те имат върху служителите. А всички събрани данни могат да бъдат внедрени, за да се подобри услугата към служителите.
От гледна точка на HR мениджъра, отново за по-високите нива, това би означавало преразглеждане на стратегическите HR приоритети, разходите, планирането на инвестициите и софтуерните решения, които ще бъдат внедрени и причината за тези решения.
От друга страна експертите, специалистите и генералистите, които се фокусират върху смислената част от управлението на човешки ресурси, ще израснат професионално. По този начин си представям, че HR мениджърът ще започне да делегира и да развива хората в екипа си в по-голяма степен.
Защото това, което липсва в момента, е именно качествено съдържание на различните услуги, тъй като има твърде много административни задачи, които да бъдат изпълнявани. А в колаборативния подход, който ще се случва все по-често, ще се увеличи качеството на HR услугата.
Това, което споделяте, до каква степен се отнася и за България и като цяло къде в световната картина се намира страната ни?
Отново съм оптимистична и по въпроса как ние ще се впишем при внедряването на изкуствения интелект в HR процесите, тъй като познавам редица компании в България, разработващи вече HR приложения, задвижени от изкуствен интелект, както и големи компании, които са внедрили такива приложения.
Всъщност нашата гъвкавост, нашето любопитство и стремеж да завземем нови пазари да имаме по-голямо влияние не само в България, но и на Балканския полуостров и Европа, е двигателят, който ще ни изведе на първите редици. Така че в обстановка, която позволява гъвкавост, както това се случва в България, имплементирането на нови технологии ще се случи много по-бързо.