Темата за привличането и адаптацията на поколението Z към работните процеси в дадена компания е една от най-актуалните сред HR-специалистите по цял свят от средата на изминалата 2022 година.
Според проучванията към днешна дата поколението Z представлява 40% от световните потребители, а в следващите 10 години то ще се превърне в най-голямата покупателна сила. Затова един от важните въпроси, които следва да бъдат разгледани, е какви методи трябва да използва компанията, за да привлече младите хора като клиенти.
С кои характеристики на поколението Z трябва да се съобразят търговските марки?
Както вече споменахме по-горе, голяма част от клиентската база на близкото бъдеще ще бъде съставена от поколение, което е носител на иновации и пряк участник в най-големите промени на Земята.
Според доклад на Ogilvy, все повече маркетолози и рекламисти от цял свят се заемат с изследвания на механизмите, които могат да повлияят на младите потребители при пазаруването.
Резултатите от проведените вече проучвания сочат, че представителите на поколението Z са мултикултурни, мултиетнически, често отхвърлят стереотипите и предразсъдъците. Някои специалисти смятат, че става въпрос за уникално поколение, което по своята същност трудно може да се слее със създадените вече обществени архетипи.
Защо е важно опознаването на поколението Z?
Опознаването на поколението Z е изключително важно поради редица причини, които надхвърлят икономическия фактор, макар той да е изключително важен.
Поколението Z притежава уникални характеристики, дължащи се на явленията, които е преживяло и на които е плод. Големите промени, настъпили през последните тридесет години в политическата, технологичната, социологическата и културната сфера, са основа за различното мислене на младежите в сравнение с предишните генерации.
Процесът на разбиране и диалог с поколението Z може да отбележи първата стъпка към общуването с бъдещите социални групи, които ще бъдат подложени на още по-бързи и динамични промени.
Невъзможно е да се направи обща и еднозначна скица на младежите, но има някои общи елементи, които трябва да се вземат предвид, когато се изследва начинът на мислене.
Поколението Z е първото дигитално поколение, което предпочита мобилните устройства и бързите връзки. Освен това младежите са способни да определят успехите и тенденциите на база публикации в социалните мрежи. Затова се смята, че постоянното им присъствие в социалните мрежи е симптом и причина за склонността на най-младите да участват в тях.
И все пак фактът, че поколението Z е постоянно свързано и нетърпеливо да споделя, е в основата на големия парадокс, според наблюдения на различни търговски марки. Това е най-активното поколение в мрежата и същевременно най-трудното за достигане и ангажиране.
Основната грешка, която допускат много търговски компании при опита си да установят контакт с младите потребители, е да имитират поведението им в социалните мрежи. При това обаче в повечето случаи се получава обратен ефект – целевата аудитория се чувства осмивана, затова и игнорира съответната марка.
Кои са интересите на поколението Z, с които да се съобразят търговските марки, за да изградят стабилна връзка?
Връзката между марките и потребителите изисква радикална промяна – от комуникация до споделяне. Защото поколението Z обича да споделя, да разказва историите си творчески и по все по-оригинални начини. Затова очаква подобно взаимодействие и с търговските компании.
Създаването на взаимоотношения, основани на активен обмен на информация и емоции, е важен фактор, тъй като предполага включването на младите хора в разработването на стратегии и ги ангажира значително.
Трябва да се има предвид, че проучванията и обратната връзка вече не са единствените налични инструменти. Специалистите по комуникация, които наистина искат да отворят прозорец за диалог с поколението Z, ще трябва да изградят онлайн и офлайн пространства за сътрудничество. За да се изгради устойчиво партньорство между марката и представителите на поколението Z, е добре потребителите да бъдат поставени в центъра на всички операции – от идеята за създаване на продукт до продажбата му.
Следователно, за да се инициира взаимно споделяне, е необходимо да се създаде общност – лоялен набор от потребители, готови да разказват и разказват за марката, която обичат.
За да се изгради общност, са необходими общи цели, идеали и визи. Следователно марките трябва да преосмислят своята идентичност не само в търговска, но и в етична функция. Поддържането на приложна корпоративна идеология също е от основно значение, тъй като само думите не работят с поколението Z. Изисква се прозрачност с клиентите – нещо, върху което се фокусират най-младите.