Една от вечно актуалните теми в организационната психология е как да мотивираме служителите с нефинансови стимули. За установяване нивото на удовлетвореност много компании правят периодични изследвания и анкети сред персонала, от които събират ценна информация за това какво мотивира и какво демотивира персонала. На база на този ресурс се правят подобрения на работните процеси, промяна на фирмената култура и се изготвят програми за стимулиране на персонала.
Мотивирането на служителите се извършва в две направления, чрез:
- Вътрешни (морални) стимули – лични предизвикателства и реализация, удовлетворение от работата, реализация, възможности за изява и т.н.
- Външни (материални) стимули – материални награди, заплата, бонуси, подаръци и др.
В тази статия ще разгледаме нефинансовите подходи към персонала, тъй като при тях има голямо разнообразие. Освен това някои от тях са лесно реализуеми в днешните условия на рецесия и финансова криза.
Осигуряване на комфортна работна среда
Работната среда е един от критичните фактори влияещи върху мотивацията на служителите. Модерният офис, ергономичното работно място, уютните зони за отдих и почивка, засилват желанието на хората да ходят на работа. Те повлияват на цялостното им усещане за удовлетвореност. Усещането за комфорт увеличава ангажираността на персонала към компанията.
Подобряване на корпоративната и екипната култура
Производителността се подобрява, когато служителите се чувстват част от екипа и ценѐн член на компанията. Фирмената култура се въвежда в компанията от горе надолу, като се демонстрира и комуникира от ръководителите към техните екипи.
Лидерите трябва да бъдат пример за служителите, за да покажат на практика как принципите, ценностите мисията на компанията се прилагат. Това е от изключително значение за изграждане на доверието на служителите. Честа практика е създаването на Етичен кодекс, който описва философия, при която всеки е равен и ценен и допринася със своите умения за целите на компанията. Това включва работа в екип и споделяне на знания и идеи.
Създаване и комуникиране на ясни фирмени цели
Друг мотивиращ фактор за служителите е ясното определяне на целите на компанията. Това помага на служителите да разбират по-добре бизнеса и къде се позиционират в компанията. Въздействието на мотивацията на служителите пряко влияе върху представянето на служителите. Ако служител знае защо върши работата си и как тя допринася за целите на компанията, той се чувства значим и работи по-ефективно.
Осигуряване на прозрачна, ясна и положителна комуникация
Ясната комуникация води до подобряване на психоклимата, като се намаляват напрежението и конфликтите. Това от своя страна води и до по-високи резултати. Активната вътрешна комуникация повишава информираността на служителите относно техните роли, политиките на компанията, статуса на бизнеса, постиженията на компанията, новостите, събитията и проектите. Също така, отворената комуникация с положително отношение към разрешаването на проблемите подобрява работната среда и отношенията между колегите.
Насърчаване на иновациите и креативността
Еднообразието убива мотивацията. Осигурете възможност на служителите да проявят своите творчески умения и да участват със своите идеи в проекти. Всеки един човек в организацията може да даде ценна идея. А признанието за умения, различни от тези, за които е нает, може да повиши нивото на мотивация.
Участие на служителите във вземането на решения
Допитването до служителите и изслушването на техните мнения увеличава ангажираността им. Добра практика са анкетите, работните срещи с всички нива на организацията, дискусии чрез вътрешни чатове и платформи за комуникация.
Осигуряване на баланс между работа и личен живот
Компаниите, които зачитат личния живот и имат програми или политики, които стимулират балансирането на работата и личните ангажименти, имат по-отдадени и лоялни служители. Този баланс осигурява и по-добра ефективност и позитивна работна среда.
Предоставяне на автономия на служителите
Ако смятате, че в екипите ви работят интелигентни хора, то не е нужно да ги контролирате и да проверявате работата им постоянно. Проявата на доверие от ръководителя е израз на признание и вяра във възможностите на служителите. Като резултат те се чувства уверени, спокойни и по-ангажирани в работата си. Добрите лидери подпомагат работата на персонала си, като го обучават, развиват и му дават пространство да се изявява. По този начин, хората стават по-самостоятелни и ефективни.