• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Как да мотивираме служителите с нефинансови стимули

Венета Стоилова – експерт в управлението на човешкия капитал в бизнеса

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
04.05.2023
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 1 минути
A A
0
motivirame slujitelite motivatziya hr manager

Една от вечно актуалните теми в организационната психология е как да мотивираме служителите с нефинансови стимули. За установяване нивото на удовлетвореност много компании правят периодични изследвания и анкети сред персонала, от които събират ценна информация за това какво мотивира и какво демотивира персонала. На база на този ресурс се правят подобрения на работните процеси, промяна на фирмената култура и се изготвят програми за стимулиране на персонала.

Мотивирането на служителите се извършва в две направления, чрез:

  • Вътрешни (морални) стимули – лични предизвикателства и реализация, удовлетворение от работата, реализация, възможности за изява и т.н.
  • Външни (материални) стимули – материални награди, заплата, бонуси, подаръци и др.

В тази статия ще разгледаме нефинансовите подходи към персонала, тъй като при тях има голямо разнообразие. Освен това някои от тях са лесно реализуеми в днешните условия на рецесия и финансова криза.

Осигуряване на комфортна работна среда

Работната среда е един от критичните фактори влияещи върху мотивацията на служителите. Модерният офис, ергономичното работно място, уютните зони за отдих и почивка, засилват  желанието на хората да ходят на работа. Те повлияват на цялостното им усещане за удовлетвореност. Усещането за комфорт увеличава ангажираността на персонала към компанията.

Подобряване на корпоративната и екипната култура

Производителността се подобрява, когато служителите се чувстват част от екипа и ценѐн член на компанията. Фирмената култура се въвежда в компанията от горе надолу, като се демонстрира и комуникира от ръководителите към техните екипи.

Лидерите трябва да бъдат пример за служителите, за да покажат на практика как принципите, ценностите мисията на компанията се прилагат. Това е от изключително значение за изграждане на доверието на служителите. Честа практика е създаването на Етичен кодекс, който описва философия, при която всеки е равен и ценен и допринася със своите умения за целите на компанията. Това включва работа в екип и споделяне на знания и идеи.

Създаване и комуникиране на ясни фирмени цели

Друг мотивиращ фактор за служителите е ясното определяне на целите на компанията. Това помага на служителите да разбират по-добре бизнеса и къде се позиционират в компанията.  Въздействието на мотивацията на служителите пряко влияе върху представянето на служителите. Ако служител знае защо върши работата си и как тя допринася за целите на компанията, той се чувства значим и работи по-ефективно.

Осигуряване на прозрачна, ясна и положителна комуникация

Ясната комуникация води до подобряване на психоклимата, като се намаляват напрежението и конфликтите. Това от своя страна води и до по-високи резултати. Активната вътрешна  комуникация повишава информираността на служителите относно техните роли, политиките на компанията, статуса на бизнеса, постиженията на компанията, новостите, събитията и проектите. Също така, отворената комуникация с положително отношение към разрешаването на проблемите подобрява работната среда и отношенията между колегите.

Насърчаване на иновациите и креативността

Еднообразието убива мотивацията. Осигурете възможност на служителите да проявят своите творчески умения и да участват със своите идеи в проекти. Всеки един човек в организацията може да даде ценна идея. А признанието за умения, различни от тези, за които е нает, може да повиши нивото на мотивация.

Участие на служителите във вземането на решения

Допитването до служителите и изслушването на техните мнения увеличава ангажираността им. Добра практика са анкетите, работните срещи с всички нива на организацията, дискусии чрез  вътрешни чатове и платформи за комуникация.

Осигуряване на баланс между работа и личен живот

Компаниите, които зачитат личния живот и имат програми или политики, които стимулират балансирането на работата и личните ангажименти, имат по-отдадени и лоялни служители. Този баланс осигурява и по-добра ефективност и позитивна работна среда.

Предоставяне на автономия на служителите

Ако смятате, че в екипите ви работят интелигентни хора, то не е нужно да ги контролирате и да проверявате работата им постоянно. Проявата на доверие от ръководителя е израз на признание и вяра във възможностите на служителите. Като резултат те се чувства уверени, спокойни и по-ангажирани в работата си. Добрите лидери подпомагат работата на персонала си, като го обучават, развиват и му дават пространство да се изявява. По този начин, хората стават по-самостоятелни и ефективни.

Страница 1 от 2
12Напред
СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?