Достъпни възможности за обучение
Изключително добра практика е създаването на вътрешни програми и платформи за учене. Такива могат да бъдат: онлайн платформа с безплатни презентации и обучения, достъпни 24/7 за всички служители; събиране на екип от служители, които са експерти в дадена област, които да изпълняват ролята и на вътрешни обучители (Subject Matter Experts); иницииране на менторски програми; осигуряване на настойници на новите служители и др.
Разработване на кариерни планове на служителите
Хората се чувстват мотивирани и са по-ефективни, когато знаят, че имат кариерно развитие в компанията си. Всеки служител трябва да има възможността да расте и да се развива заедно с бизнеса, така ще бъде насърчен да дава най-доброто от себе си. Допълваща програма към кариерния план може да бъде планирането на унаследяването на ключовите позиции (succession planning). Чрез този инструмент се идентифицират талантите, които могат да бъдат подготвени, сред определен обучителен период, да заемат критични или ръководни роли.
Проучване какво мотивира всеки служител
Финансовите стимули не винаги насърчават служителя да работи повече. Затова е необходимо да се изследват потребности на хората и да се установи какво ги мотивира. Това може да се направи с директни разговори, с анкета или чрез психологически тестове проведени от специалисти.
Насърчаване работата в екип
Работата в екип позволява на служителите да споделят идеи, да разрешават проблеми и да обменят опит. За да се подпомогне екипната работа, компаниите осигуряват удобни зали за срещи, където хората могат да водят дискусия лице в лице. Използват платформи за работа по проекти и се създават онлайн пространства със споделени файлове. Напоследък все повече се ползват и програми за видео комуникация и чат системи.
Редовни срещи с всеки служител
Всеки добър лидер трябва да има редовни срещи с членовете на екипа си. Регулярните разговори осигуряват възможност на служителите да споделят, да разберат по-добре целите си, да получат и дадат обратна връзка, да усещат че ръководителят им се интересува от тях. Това ще повиши ангажираността към работата им и те ще постигат по-високи резултати.
Демонстриране на признание и благодарност за добре свършена работа
Лесно е да кажете „Благодаря“ или „Браво“. Тези прости думи допринасят много за мотивирането на някого и показването на признателност. Повишава се увереността на служителите, че са оценени. Най-често това се извършва чрез благодарствени имейли, грамоти, статии във вътрешните бюлетини, официално писмо, картичка и дори в професионалните социални мрежи. Много работодатели осигуряват нефинансови награди и подаръци за високи постижения, като например – подаръчни ваучери, почивки, брандирани подаръци и др.
ЗА АВТОРА
Венета Стоилова e експерт в управлението на човешкия капитал в бизнеса. Тя е магистър психолог, психотерапевт и сертифициран хипнотерапевт. Притежава над 20 години опит на стратегически мениджърски позиции в областта на управлението и развитието на човешките ресурси в големи международни компании. Член на Дружеството на психолозите в РБългария, Българска асоциация по хипноза и хипнотерапия и Българска асоциация за управление на хора.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Как да НЕ загубим над 50% от комуникацията в бизнеса? Свръхинформираността – начин на употреба Как да намалим отсъствието на служителите от работа?