HR Мениджър

Как да изградим работодателска марка онлайн?

IMG IT Academy

Петър Дяксов е управляващ съдружник и маркетингов директор в Дигитална агенция SEOMAX. Има повече от 10 години опит в онлайн търговията и дигиталния маркетинг. През това време успява да създаде и развие няколко успешни онлайн бизнеса, сред които е и един от водещите онлайн магазини за маркова парфюмерия в България – fragrances.bg . Петър е бил лектор на част от най-популярните събития за предприемачество, бизнес, маркетинг и личностно развитие у нас. През свободното си време се занимава с организирането на различни обществени и социални инициативи.


Десетилетия наред компаниите в глобален мащаб инвестират огромни маркетингови бюджети, с цел да повишат разпознаваемостта на бранда и продажбите на своите продукти. През последните двадесет години много от големите играчи на пазара обърнаха поглед навътре, търсейки начин да привлекат в собствените си екипи необходимите им висококвалифицирани кадри.

Именно нуждите на компаниите да се справят със сериозните предизвикателства, поставени от съвременния пазар на труда, се превръщат в основен двигател за създаването и развитието на успешен работодателски бранд (employer brand).

Какво точно означава работодателска марка, кои тенденции на пазара на труда, налагат развитието ѝ и как може да изградите успешен employer branding, ще разгледаме в следващите редове.

Какво е работодателска марка?

Работодателска марка или “employer brand” е термин, който се появява в края на миналия век и бързо набира популярност. Обяснено на разбираем език, той отразява репутацията, която дадена компания си е изградила в ролята ѝ на работодател. Изграждането на положителна работодателска марка е от ключово значение, за да може тя да привлече най-подходящите кадри за своя екип. Employer branding стратегията е особено важна за всяка компания, имайки предвид, че в глобален мащаб проблемът с откриването на т.нар. “таланти” се задълбочава все повече.

Какво налага развитието на работодателски бранд?

Проблемите и тенденциите, които наблюдаваме на пазара на труда през последните години, накараха много компании да обмислят своите стратегии за привличане и задържане на квалифицирани служители. Предвид променящите се условия, на компаниите се налага да бъдат по-гъвкави и по-адаптивни от всякога.

Нека заедно да разгледаме част от най-важните фактори, които налагат развитието на работодателски бранд:

Недостиг на квалифицирани кадри

Един от основните проблеми е, че компаниите страдат от липса на подготвени и висококвалифицирани кадри, които да вземат предлаганите от тях свободни работни позиции. Данните показват, че в глобален мащаб 69 % от компаниите не могат да открият подходящи кандидати, които да отговарят на нужните изисквания.

В България, този процент е още по-висок – 71 %. У нас най-засилен е недостигът на квалифицирани кадри за професии като механици, инженери, обслужващ персонал, здравни специалисти, IT специалисти, мениджъри и т.н. Важно е да отбележим, че недостигът на квалифицирани кадри е наболял проблем и в повечето държави членки на ЕС, в това число и големите икономики като Германия и Франция, например.

Новите правила при търсене на работа

Друга тенденция, която се наблюдава, е промененият начин, по който кандидатите търсят работа. Информационната ера, в която живеем, безспорно носи със себе си големи промени, които засягат дори и този аспект.

Все повече от търсещите работа предварително проучват фирмата, преди да решат дали изобщо да кандидатстват, използвайки разнообразни канали. Разбира се, сред най-популярните са социалните мрежи и платформите, които събират мнения за работодатели.

По този начин кандидатите вече са изградили мнение за вашата компания, без дори веднъж да са говорили с ваш служител или да са посетили офиса ви. Затова работодателският имидж на компанията е мощно оръжие. Ако умеете да го управлявате добре, то той ще работи във ваша полза.

Статистиката показва, че 9 от 10 души биха кандидатствали за работна позиция, ако компанията има развит работодателски бранд в социалните мрежи. Също така, мнозина заявяват, че дори и да нямат работа, не биха приели оферта от компания, която има лоша репутация. Последните статистики са показателни за силата и значението на работодателската марка за привличането на компетентни служители във фирмата.

Пандемията също е едно от явленията, които оказаха значително влияние върху пазара на труда в последните две години. Все повече работници преоткриха възможностите на работата от вкъщи или хибридното ѝ съчетаване с офиса. За да се приспособят към новата действителност, голяма част от компаниите започнаха да предлагат дори изцяло дистанционни позиции.

Всичко това води до едно обръщане на ролите. От предлагащи труд, фирмите по-скоро се превръщат в търсещи квалифицирани кадри. А специалистите, притежаващи търсените умения, получават по-широки възможности за избор на работното си място и мобилност.

Привличане на таланти

Липсата на квалифицирани кадри поставя работодателите пред още един сериозен проблем – а именно как да привлекат и да задържат най-добрите и квалифицирани специалисти – т.нар. “таланти”. В тази ситуация широко използваният метод с увеличаване на работната заплата вече не е толкова ефективен, тъй като конкуренцията ви също може да го приложи, ако реши. Много по-трудно обаче е да ви “откраднат” служител, който е изградил лоялност към вашата компания. И тук на помощ идва създаването на успешна работодателска марка.

Именно поради тези тенденции, все повече компании търсят в SEOMAX услуги, свързани с по-доброто им представяне в Интернет и изграждане на работодателска марка. Това е и причината, поради която в агенцията решихме да предложим специализираната услуга Онлайн маркетинг на работодателска марка.

Как може да изградим успешен работодателски бранд онлайн?

Изграждането на успешен работодателски бранд не е еднократно усилие, а продължителен и задълбочен процес. За да може работодателите наистина да усетят ползите, е необходимо те да си поставят ясни цели и да изградят работеща стратегия за employer branding, съобразена с възможностите на компанията и от какви таланти се нуждае тя.

Разбира се, няма универсални решения, но има няколко основни неща, които помагат да изградите успешен работодателски бранд, за да привлечете правилните кадри.

Улеснен процес за кандидатстване

На първо място, улеснете максимално процеса на кандидатстване. Висококвалифицираните кандидати, които търсите, имат възможността да избират между много оферти. Дългите и тежки форми за кандидатстване биха отказали голяма част от тях още преди да подадат документите си.

Освен това, отделете внимание на работните обяви, които пускате. Уверете се, че в тях сте подчертали стойностното предложение, което вие като работодател отправяте към потенциални си служители. Това могат да бъдат различни бонуси, социални придобивки, възможност за кариерно развитие, гъвкаво работно време, работа от вкъщи и т.н. Стремете се да подчертаете нещата, които наистина ви отличават от конкуренцията.

Кариерна страница или отделен кариерен сайт

Фирменият сайт също има важно значение за представянето на вашата компания като атрактивен работодател и то в няколко направления. Това е първото място, на което те ще потърсят информация за вас, екипа ви и дали предлагате отворени позиции. По време на проучването, кандидатите ще си формират някакво впечатление, на база на това, което са прочели и видели.

Затова е важно сайтът ви да има съвременен дизайн, лесна навигация, както и да е достатъчно информативен. Уверете се, че често актуализирате съдържанието и сте обърнали внимание на важни секции като “За нас”, “Нашият екип”, “Контакти” и т.н. Ако отдавна не сте променяли визията на вашия сайт, помислете дали не е дошло време за редизайн.

Препоръчително е да изградите отделна кариерна страница, в която да споделяте за отворени позиции в екипа ви. Уверете се, че тя е леснодостъпна за посетителите на сайта. За по-големи компании, които регулярно търсят и наемат служители, може да се изработи и отделен кариерен сайт, като предоставите и възможността кандидатите директно да изпращат CV и друга необходима информация през сайта.

Използвайте възможностите на социалните мрежи

Разбира се, дори най-добрата обява би се затруднила да спечели доверието на потенциалните кандидати. Както вече стана дума, голяма част от тях ще се погрижат да проучат възможно най-много за вашата компания преди да ви се доверят. Затова си струва да обърнете внимание на корпоративните профили в социалните мрежи. Не случайно те са най-използваният канал в процеса на изграждане на работодателска марка.

Уверете се, че използвате максимално техните възможности и освен да представяте своите продукти и услуги, вие качвате съдържание, което ви представя като атрактивен работодател. По този начин потенциалните кандидати ще могат да придобият много по-широка представа за работната атмосфера, фирмената култура и ценности. Те са мотивиращи фактори, които за част от кандидатите имат по-висока стойност дори от заплащането.

Видео маркетинг и фото заснемане

Възползвайте се от възможностите на видео маркетинга и професионалното фото заснемане, за да се отличите от останалите ви конкуренти и да представите вашата компания като интересно и прогресивно работно място.

Има много начини, по които може да го направите. Представете екипът си във видео визитки, покажете как протича един работен ден в офиса или пък направете интервю със стажанти, които да споделят своите впечатления. Част от тези видеа могат да бъдат заснети и редактирани само с помощта на телефон, за да бъдат по-автентични.

Снимки на офиса или дори 360-градусов тур пък биха били подходящ начин да представите вашия офис. Постарайте се да обърнете внимание на всички творчески кътчета или пък зони за релакс, от които служителите ви могат да се възползват.

Не на последно място, професионалната фотосесия на екипа ви, ще помогне на потенциалните кандидати да се запознаят поне виртуално със своите колеги, а също така ще направи представянето на екипа ви да изглежда много по-консистентно от визуална гледна точка.

Управление на онлайн репутацията за работодателска марка

Посланията, които се появяват във вашия сайт и корпоративните профили в социалните мрежи, до голяма степен са под ваш контрол – какво се публикува, по какъв начин ще върнете отговор на негативен отзив и т.н. Не точно така стоят нещата с останалата информация, която е достъпна за вашия бранд онлайн.

Потенциалните ви служители биха могли да попаднат на сайтове с отзиви за работодатели, онлайн статии и други източници, които потенциално биха уронили репутацията ви като работодател. Много често подобен тип негативни сигнали идват от нелоялни конкуренти или служители, с които сте се разделили и умишлено целят да ви представят в лоша светлина.

Именно по тази причина е препоръчително да следите репутацията на вашия бранд онлайн и да предприемете действия, за да се защитите от подобен тип злонамерени действия. Едновременно с това, може да се възползвате от т.нар. Search Engine Reputation Management. Това е техника, която ще ви помогне да популяризирате положителните резултати и новини за вашата компания в резултатите от търсенето, за да бъдат те видими за потенциалните кандидати.

Какви са ползите от работодателски бранд?

Големите ползи карат много работодатели да се насочат към изграждане на ефективна employer branding стратегия. Най-важните от тях са свързани с привличането на “таланти”, задържане на висококвалифицираните служители в компанията и не на последно място – положителното въздействие върху цялостния имидж на компанията.

Както вече споменахме, това колко развита и утвърдена е работодателската марка е сред основните фактори, когато потенциалните служители решават дали да кандидатстват за дадена работна позиция. Компаниите с добра репутация се превръщат в желано работно място, а това значително увеличава възможността да привлекат талантите, от които се нуждаят.

Когато потенциалните кандидати сами проявят интерес и търсят свободни работни позиции, това води до съкращаване на разходите за набиране и подбор на персонал. Също така пести ценно време за откриване на необходимите кадри.

Друга много важна полза е, че освен положителния ефект върху потенциалните кандидати, успешният работодателски бранд оказва въздействие и върху служителите, които вече работят в компанията.
Когато компаниите осигуряват атрактивни стойности предложения на служителите си, те развиват лоялност към своя работодател. Това ги мотивира да вършат своите задължения съвестно. В крайна сметка, това означава да намалите текучеството и да запазите своите ценни кадри.

В допълнение, доволните служители са превръщат в най-добрия посланик за вашия бранд. Те ще разказват за вашата компания на своите приятели и познати, като по този начин ще затвърждават вашата положителна репутация.

Както сами може да прецените, утвърждаването на положителна работодателска марка е продължителен процес, който обаче носи значителни ползи за компанията. По всяка вероятност тази тенденция ще продължи и в бъдеще. Затова ако все още не сте положили усилия в тази насока, съветвам ви да го направите.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close