HR ЕкспертАктуално

Как да изберем подходящ аутсорсинг партньор?

IMG IT Academy

През последните години се наблюдава засилен интерес към Аутсорсинг услугите и това не е случайно. Компаниите все повече ценят времето, в което могат да се фокусират върху основният си бизнес, като се доверяват на специализирани HR компании.

Разрастването на феномена на аутсорсинга породи много големи, средни и малки аутсорсинг компании, като по този начин направи избора и управлението на партньор трудна задача за бизнеса. При такъв сценарий следването на структуриран подход при избора на вашия външен партньор може да се окаже наистина полезно.

Има много причини, поради които една компания може да избере да възложи определени бизнес функции. Някои от най-честите причини, които са и основните ползи на услугата са следните:

  • Намаляване и контрол на оперативните разходи
  • Подобряване на бизнес фокуса
  • Достъп до широк пул от кандидати
  • Освобождаване на вътрешни ресурси за други цели
  • Рационализиране или увеличаване на ефективността за функции отнемащи време
  • Повишена производителност на вътрешните екипи.

Аутсорсинг секторът в България се развива бързо и преживя значителна промяна и растеж в последните 10 години. Страната ни направи преход от предлагане на единни и стандартизирани аутсорсинг услуги свързани с обслужване на клиенти, към услуги с висока добавена стойност – BPO и ITO. От почти изцяло ценово ориентирана индустрия аусорсинга се превърна в сектор, който създава висока добавена стойност чрез иновации, разработване на технологични продукти, модерни бизнес услуги и решения. Maĸap Coфия вce oщe дa e глaвният ayтcopcинг цeнтъp в Бългapия, Πлoвдив и Bapнa cepиoзнo нaпpeдвaт, a Beлиĸo Tъpнoвo и Бypгac пpивличaт вce пoвeчe нoви ĸoмпaнии.

Кратка статистика на развитието на услугата у нас към 2018г:

  • 73 600 наети български таланти
  • 538 Аутсорсинг компании в България
  • 50% ITO: 50% BPO
  • 2% от БВП на България
  • 2% от БВП на България (прогноза 2022 г.)
  • 50% бърз растеж на печалбата
  • 8% среден марж на печалба
  • 1-во място в Европа за сертифицирани ИТ специалисти на глава от населението
  • 3-то място в световен мащаб за сертифицирани ИТ специалисти
  • 30+ различни езика, предлагани от българския аутсорсинг сектор
  • 40% от работната сила в аутсорсинг сектора са разработчици на софтуер, от които 11% старши разработчици

Аутсорсингът е изключителен позитив за бизнеса в днешния динамичен пазар. И тъй като компаниите все повече се насочват към разширяване чрез аутсорсинг, е много важно да изберат партньор, който да им съдейства за постигане на заложените им бизнес цели по най-ефективен начин.

Трябва да вземете предвид редица фактори, преди да вземете окончателно решение. Фактори, които ако се пренебрегнат, могат да доведат до неуспехи, загуба на време и допълнителни разходи.

Следването на тези най-добри практики ще ви помогне да намерите подходящия партньор за аутсорсинг, но също така ще ви помогне да изградите конкурентно предимство.

Преди да започнете с избора на вашият аутсорсинг партньор, трябва да определите обхвата на работа: от какво точно имате нужда и кое би било най-доброто решение за това? Или иначе казано за да изберете какво можете да аутсорсвате, определете първо какво не можете.

Отговорът на тези два прости въпроса ще ви помогне да идентифицирате проблема, който искате да решите, да подготвите ясна пътна карта за решаването на този конкретен проблем и да идентифицирате общите си бизнес цели. Чак след това може да стартирате избора и проучването на партньорите, които да доставят аутсорсинг услугата. За да го направите е добре да минете през следните критерии и проучвания:

Надеждност

Уверете се, че организацията, към която сте се насочили, е била на пазара достатъчно дълго, за да докаже нейната надеждност. Проверете колко служители има компанията, разширяват ли се или се свиват? Къде са разположени техните оперативни офиси? И най-важното, какъв е техният опит и история на локалния пазар?

Опит

Поинтересувайте се какви проекти е завършила компанията до сега. Това ще ви даде поглед върху основният им фокус и експертиза.

Комуникация

Със сигурност един от най-важните моменти в отношенията ви с вашия аутсорсинг партньор е поддържането на добро ниво на комуникация. Трябва да се разбирате безпроблемно с лидерите на екипи, определени като точка за контакт. Те трябва да взаимодействат безупречно с членовете на екипа от ваша страна, тъй като това има огромно влияние върху общия успех на бизнес отношенията.

Референции

Решението кой аутсорсинг партньор да изберете никога не трябва да се основава на импулс. Избирането на партньор само защото цените им са най-ниски не е критерий, на който трябва да основавате решението си. Вместо това трябва да направите някои проучвания, за да идентифицирате потенциалните партньори. Добър начин да изберете няколко е да проверите препоръки и отзиви от други клиенти.

Компетенции

Всяка аутсорсинг компания работи по уникален начин. Ключът е да изберете партньор, чиито качества съответстват на вашите нужди. Освен това, техните качества трябва да съответстват на културата на вашата компания, така че винаги да имате най-добрата комуникация и сътрудничество с вашия аутсорсинг партньор. Важно е да се знае какви са процесите, които компанията следва и каква методология използва за проследяване на резултатите и решаване на проблеми.

Допълнителни разходи

Поинтересувайте се дали има допълнителни разходи. Трябва да сте сигурни, че цените на услугите са фиксирани и няма допълнителни или скрити разходи, които може да се окажат повече, отколкото можете да си позволите.

В крайна сметка е важно да знаем, че част от бизнесът ни е в добри ръце.

Въпреки че за много предприятия е трудно да възлагат своите процеси, аутсорсингът може да увеличи растежа, производителността и ефективността на бизнеса, да добави по-голяма стойност и да намали общите оперативни разходи, за да се фокусирате върху основния си бизнес. Всъщност много популярни световни компании са го правили и преди. Единственият въпрос е готови ли сте да следвате тяхната преднина?

Ако отговорът ви е да, тогава това са основните точки, към които трябва да се насочите, когато избирате партньор за аутсорсинг за следващата си бизнес идея или проект.

Автор: Мария Георгиева

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close