HR НовиниАкценти

Как да избегнем емоционално прегаряне при работа от вкъщи

IMG IT Academy

В условията на пандемията на коронавирус Covid-19 милиони хора по света са планирали непредвидено преминаване към дистанционна работа. Не е изненадващо, че някои работодатели са объркани относно производителността. Но в тази безпрецедентна ситуация това, за което наистина трябва да се притеснявате, е по-далечна заплаха е прегарянето.

Рискът от прегаряне в домашни условия е значителен. Границите между работно и неработно време се размиват както никога досега и много хора, които за първи път са изправени пред отдалечена работа, трудно отделят професионалния си живот от личния. Някой, от желание да демонстрира лоялност, отдаденост и висока производителност, се опитва да работи постоянно. Денят плавно се превръща във вечер, делничните дни – в почивните дни, а какво е „свободно време“ вече не е ясно. Някои служители обаче могат да бъдат помолени да останат „отдалечени“ за няколко месеца.

Многобройни изследвания потвърждават, че разделянето на работата и личното време е много важно, особено за психичното здраве. Но дори и в най-благоприятните условия това е трудно да се постигне. Не на последно място, защото концепцията за „идеалния работник“ в икономиката на знанието се е променила драстично.

Изследванията показват, че работниците често неволно усложняват задачата за спазване на лични и работни граници за своите шефове, колеги и подчинени. Например те изпращат съобщения извън графика на офиса. Проведохме пет експеримента с над 2000 работещи възрастни и установихме, че тези, които изпращат бизнес имейли извън работното време, може да не оценят напълно степента, до която получателите се чувстват задължени да отговорят бързо, дори ако проблемът не е спешен.

В условията на епидемията Covid-19 напрежението само се увеличава. Дори за тези, които се стремят да разделят професионалния и личния живот, е трудно да постигнат това в настоящата ситуация. Училищата са затворени, няма начин да заведете дете на детска градина и това създава допълнителна тежест за работещите родители. Дори ако преди това компанията е предлагала да работи от вкъщи, сега може да има проблеми с поддръжката на отдалечена работа, тъй като е по-трудно за служителите да изпълняват задачите си, заобиколени от роднини и членове на домакинството.

Как можем ясно да разграничим професионалния и личния живот в новите, извънредни условия? Как да „оставим работата пред вратата“, ако сега не излизаме „през вратата“? Какво могат да направят работодателите, мениджърите и колегите, за да си помогнат?

Ето някои насоки, които могат да бъдат направени по материали от научни изследвания.

Спазвайте физическите и социалните граници

В класическата си работа Блейк Ашфорт от Държавния университет в Аризона описва механизъм за очертаване на работни и неработни роли чрез „преходни действия“. Бизнес гардероб, преместване от вкъщи на работа – всичко това са физически и социални индикатори за променящата ви се позиция – от „домашна“ на „работна“.

Опитайте се да се придържате към тези разграничения и дистанционно. Отначало може да бъдете доволни от липсата на необходимост да се втурвате към ранен влак и възможността да прекарате целия ден в пижама, но преходните механизми могат да ви бъдат полезни, така че не бива да ги изоставяте напълно.

Обличайте се „за работа“ всяка сутрин. В петък можете да бъдете по-неформални, но въпреки това е важно да сте в ред. Преди да започнете задачите си, може би си струва да се разходите до най-близкия парк или дори само около апартамента, вместо ходенето в офиса.

По възможност спазвайте времевите граници

За добро самочувствие и въвлеченост е важно да спазвате времевите граници. Това е особено вярно в днешната ситуация, когато много от нас – и / или нашите колеги – също трябва да успеят да се грижат за деца или да се грижат за възрастни роднини в работно време. Дори за служителите, които нямат деца или някакви други семейни задължения, това е трудна задача и това се дължи на мобилните устройства, благодарение на които работата никога не спира.

Придържането към рамката „9 до 18“ на практика може да бъде нереалистично. Важно е служителите да намерят най-ефективния баланс на времето за себе си. Важно е служителите да намерят най-ефективния баланс на времето за себе си. Също така трябва осъзнато и с разбиране да се отнасяте към факта, че другите могат да работят по различен график, който не съвпада с вашия. За някои активните интервали могат да бъдат по време на съня на детето. Други намират за по-удобно да изпълняват професионални задачи, когато съпругата приготвя вечеря.

Със или без деца – можете целенасочено да формирате бюджет за работно време, като зададете по пощата на определени интервали от деня уведомяване за вашето временно отсъствие, за да се съсредоточите спокойно върху работата. При по-компромисни варианти е полезно да настроите автоматичен отговор, че понякога може да сте по-малко отзивчиви към съобщенията. Това ще помогне да се намали нивото на очакванията за себе си и другите.

Задаването на ясни времеви линии често изисква да можете да съгласувате графика си с другите. И тук мениджърите трябва да се притекат на помощ на служителите при структурирането, координирането и поддържането на работния ритъм. Това може да изисква редовни виртуални срещи или предоставяне на инструменти за кафе паузи или виртуални работни пространства. Докато нещата се оправят, важно е да поддържате усещане за нормален работен процес.

Фокусирайте се върху най-важните задачи

Сега не е моментът за ненужна дейност. От съществено значение е служителите да концентрират всичките си усилия върху най-важното. Когато работят от вкъщи, мнозина могат да почувстват необходимостта да демонстрират висока производителност Но в резултат на този ангажимент често ще се изпълняват задачи, които са по-непосредствени, отколкото по-важни и това, както показват изследванията, в дългосрочен план е контрапродуктивно, дори ако първоначално изглежда ефективно. За служителите е важно внимателно да определят приоритетите си, особено когато работното натоварване се е увеличило поради комбинацията от семейни и работни задачи.

Да се работи непрекъснато, дори и над най-важните задачи, не е изход. Според някои оценки средно работникът в икономиката на знанието има време за продуктивна дейност е три часа на ден и тези три часа е важно да бъдат защитени от прекъсвания и многозадачност. Още преди началото на епидемията Covid-19 беше трудно да се поддържа такъв интервал и да се посвети на най-важните задачи. Сега, когато границите са размити, времето на служителите е още по-фрагментирано.

Постоянното „включване“ при работа от дома създава по-висок риск от прегаряне, отколкото в обичайния офис режим. В дългосрочен план опитът да се вписват професионални задачи и отговори на имейли на всеки няколко свободни минути, по време на почивка, през почивните дни или докато гледате филм вечер, е не само контрапродуктивен, но и вреден за нашето психологическо състояние. Всички ние трябва да намерим начини да извлечем свободно време и да си оставим възможност да мислим за нещо друго, а и трябва да помогнем на другите в това.

Това са само няколко насоки, които да ви помогнат да поддържате границите между работата и личния живот и да избегнете прегарянето в дългосрочен план. Гъвкавият подход ще позволи на служителите да експериментират и да намерят работещи решения според своите обстоятелства през това непредсказуемо време.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close