„Вашият HR бранд не е това, което казвате за него. Това е, което говорят за вас вашите хора“. – това е вярно, но сега е важно и: „Вашият HR бранд е също това, което Google казва за вас“.
Съвременните организации по света все повече използват възможностите на социалните медии, за да засилят своят HR-бранд. Милиони хора и компании са активни участници в социалните мрежи. Според проучване на Burson-Marsteller, половината от списъка с компании от „Fortune 100“ използват акаунт в Twitter, 38% имат корпоративен блог (проучване на финансовия сектор).
В същото време огромната популярност на социалните медии поражда сериозни проблеми при управление репутацията на компанията. Днес корпоративните марки (и най-вече HR-бранд) живеят в движеща се, бързо променяща се онлайн екосистема и тяхната репутация може да бъде подобрена или дискредитирана само с едно натискане на бутона.
Неотдавнашно проучване, проведено от Right Management, потвърди, че кандидатите използват социалните мрежи за оценка на потенциалните работодатели, 31% от анкетираните казват, че винаги използват социалните медии, за да определят перспективите за работа в компанията и отношението към служителите. Ето защо днес е трудно да се подценява приносът на работата със социалните медии при формирането на силен HR бранд, особено за младите хора.
Специалистите препоръчват следните мерки за насърчаване на конструктивното използване на социалните мрежи.
- Ясно разбиране и формулиране целите на компанията. Класическа грешка се прави от компании, които започват да бъдат активни в мрежовото пространство, без да имат точна представа за това, което се опитват да постигнат. Ако се ръководите само от съображението, че блоговете и социалните мрежи са модерни, можете да си направите повече вреда, отколкото полза.
- Участие на служителите в ефективното използване на социалните медии и обмяната на опит в тази област. Хората, като правило, с удоволствие обсъждат успехите си, така че ще им бъде лесно да опишат как използват онлайн средствата за комуникация по нови начини, например да привличат клиенти, да подобряват качеството на услугите или да работят с възражения. Допълнителен ефект ще бъде обявяването на конкурс за служители на най-ярките и иновативни идеи.
- Подкрепа за вътрешни експерти. Необходимо е да се насърчават служителите, които редовно използват социалните мрежи в работата си и са готови да обсъждат и демонстрират как се прави това.
- Участие на служителите в управлението на компанията. В социалните медии винаги ще са по-успешни компаниите, чиито служители участват в разработването и действително прилагат на практика насоките на компанията. Политиката на компанията трябва да бъде достатъчно гъвкава, за да може да се променя и развива, включително като взема предвид обратната връзка, предоставена от социалните медии.
Социалните медии предполагат откритост, автентичност и истинност. Вместо да четат официална информация за историята и успеха на компанията, кандидатите искат да чуят истински истории, разказвани от истински хора за реалната им ежедневна работа, с всички плюсове и минуси. Фирми, които изграждат свое собствено онлайн пространство, където говорят за това как работят, печелят.
Водещите експерти в областта на HR-брандинга са убедени, че до 2020 г. онлайн риалити шоуто ще стане неразделна част от процеса на набиране на персонал. Уеб камери ще дадат достъп до ежедневието и културата на компанията, а кандидатите ще бъдат поканени да участват в решаването на проблеми на потенциалното работно място.
За съжаление, днес много компании все още не са готови за такава откритост и освен това често не обръщат достатъчно внимание дори на такъв очевиден инструмент в изграждането на външен HR бранд като присъствието на секцията „Кариера / Позиции в корпоративния сайт“. Ако преминете през сайтовете на наши и дори някои международни компании, ще забележите, че информацията в този раздел често липсва или е подадена накратко и сухо. Добър пример е Microsoft.
Тя е създала отделен раздел careers.microsoft.com, който може да бъде лесно достъпен от главната страница на компанията (връзката към него се очаква да бъде в долния десен ъгъл на сайта). В допълнение към свободните работни места, можете да се запознаете с културата и структурата на компанията, да видите наградите на компанията като работодател, да чуете обръщение на президента на компанията, да прочетете HR-блога с линкове към видеоклиповете на служителите на компанията в YouTube и др.