Много от европейските държави обявяват обучението на персонала си като приоритетна дейност през настоящата 2023 година. Някои от прилаганите методи са познати на специалистите по човешки ресурси от десетилетия, но това не ги прави по-малко приложими и полезни от новите подходи, които се появяват особено в периода след пандемията.
Екипът на “HR Manager” потърси мнението на няколко експерти в сферата на човешките ресурси, които да споделят наблюденията си по въпроса по какъв начин случващото се по света се отразява на актуалните методи при обучение на персонал. Днес разговаряме с Кристин Здравкова – Ръководител на отдел „Човешки ресурси“ в „Агенция за контрол на просрочени задължения“, част от Management Financial Group.
Здравейте, г-жо Здравкова! Има ли методи за обучение на персонала, които можем да определим като непреходни?
Здравейте! Ценностите за изграждането на екип и неговото обучение и развитие на всяка организация са в основата на разбирането кои методи попадат в категория „непреходни“. В нашата компания, например, ние се уповаваме на ценностите човечност, новаторство и отговорност. Към метода за обучение, който сме избрали, ни води отговорността към хората, целта да поощрим тяхната енергия, желание за откриване на предизвикателства, като работим с признание и доверие. За нас тези ценности са непреходни и са успешно приложими към всяко направление за управлението на човешките ресурси.
Какви са новите подходи за обучение, към които специалистите прибягват?
Успешно интегрираните нови подходи, са като вдъхновяваща корица на книга. При оптимално имплементиране ще запалят желанието за участие в ново и опреснително обучение.
Геймификация е един от новите подходи. Изследванията показват, че геймификацията кара мозъка ни да произвежда допамин. Това е хормонът, който поражда в нас чувство на удовлетвореност и радост, което прави развитието на нови умения по-приятно и автоматично асоциира обучението с удовлетворяващо чувство.
Чрез използването на точки, награди и класации служителите стават по-ангажирани с обучението. Геймификацията увеличава шансовете за практическо приложение на работни казуси тъй като насърчава обучаващите да използват въображението си за решаване на проблем или изпълнение на задачи.
Микрообучението в днешния динамичен свят с дефицит на внимание и време може да бъде добра алтернатива за усвояване на нови знания. Чрез него най-големите предизвикателства за обучаващите се изглеждат по-лесно преодолими. Тенденцията към микрообучение е насочена към обучения с малко съдържание, което е достъпно по всяко време. Неговата цел е да позволи на професионалисти да усвояват информация и да преминат с маратонско бягане през обученията, а не на спринт с бърза умора и липса на концентрация.
Какви типове обучения съществуват?
В по-глобален мащаб бих квалифицирала типовете обучения в развиващи професионалните портрети и личностни компетенции. Това би могло да се постигне с различни технологично-базирани обучения, сертификационни програми, ролеви игри, симулатори, коучинг, менторство и други.
Кои свои умения развиват служителите по време на обучение?
Служителите развиват уменията, които са заложени при изграждането на обучението. Зависимост от формата на обучението, то може да развива различни умения, които не са дефинирани като първостепенни спрямо съдържанието и имат второстепенно значение.
Вярвам, че едно обучение е добре структурирано и организирано тогава, когато сме успели да запалим пламъка в присъстващите служители и сме развили съвкупност от лични качества и професионални компетенции, без това да ги натоварва излишно.