Както знаем, феноменът „бърнаут“ е тясно свързан със симптоми като умора, тревожност, стрес и депресия. Броят на италианските служители, страдащи от този проблем, непрекъснато нараства. и това се доказва от проучване на компанията за пазарни проучвания Bva Doxa, според което 76% от италианските служители са проявили поне един от основните симптоми на бърнаут.
Служителите, проявили поне един симптом на бърнаут през 2023 г. са с 14% повече в сравнение с 2022 г.
Най-често срещаните симптоми са умора и изтощение, намалена производителност и ефективност на работата и повишено психическо откъсване от работата. Особеност е, че възрастните страдат главно от изтощение, докато по-младите хора са засегнати от намаляването на ефективността на работата.
Според проучването всеки втори човек страда от тревожност и безсъние. Само един на всеки пет души обаче е бил действително диагностициран с бърнаут.
Само 19% са тези, които решават да си вземат временна почивка от работа. Като основна причина те самите посочват трудността да се откъснат от рутината и да се погрижат за себе си.
Препоръчителните дейности в случай на бърнаут включват:
- почивка от работа;
- повече сън и релаксация;
- физически упражнения и балансирано хранене.
58% от хората заявяват, че изпитват психологически дискомфорт както в професионалния, така и в личния си живот. Всеки втори човек изпитва чувство на тревожност и безсъние по причини, свързани с работата. Поне един на всеки двама души страда от силен стрес, особено тези на ръководни длъжности.
Компаниите не предлагат адекватна подкрепа
Що се отнася до психологическата подкрепа в предприятията, данните за 2023 г. съответстват на тези от предходната година. Работната среда се оказва последното подходящото място за изразяване на дискомфорт, за разлика от семейната среда.
54% от анкетираните заявяват, че са подали оставка поради емоционалното неразположение, което са изпитвали по време на трудовата си кариера. Това е особено видно при поколението Z и милениалите, съответно с 66% и 59%.
Въпреки че 96% от служителите твърдят, че насърчаването на психологическото им благополучие от страна на компанията е от основно значение, в 67% от италианските компании тази услуга не съществува. 59% от анкетираните заявяват, че се нуждаят от подкрепа от страна на компанията, за да се справят по-добре с ролята си, но само 20% твърдят, че са я получили.