Как да свършите повече работа, за да не останете до късно на работа, как да станете по-продуктивни, за да направите всичко навреме – мнозина задават тези въпроси. Четем публикации и статии за производителността, където съветват – спрете да отлагате, правете списъци, научете се да управлявате времето и т.н.
Всъщност няма универсална рецепта за продуктивност. Всички хора са различни. Но има 4 стила на продуктивност. Карън Тейт, експерт по лична продуктивност, написа книга за тях.
Първи стил. Приоритизатори.
Тези хора гледат на всичко от гледна точка на факти, цифри и полезност. Силната им страна е логиката. Те пестят своето и чуждото време, стремят се да разрешат всеки проблем възможно най-бързо, не губят време за „празни“ разговори и непланирани ваканции. Те вървят към целите си независимо от всичко.
За такива служители са създадени техники за разделяне на задачите на по-важни и по-малко важни, списъци, класификатори и напомняния на смартфон, бележници и стикери. Методът Pomodoro – когато на всяка задача се дава кратък период от време (25 минути) – също е приоритет.
За екипа той е незаменим играч. Но собствениците на този стил имат и недостатъци, те не губят време за общуване, а най-креативните решения често идват в процеса на разговор. Те трябва да пуснат повече творчество в живота си и понякога да почиват не по план.
Стил втори. Планиращи.
Как обичат тези хора да планират! Списъци, календари, бележки – това е! Времето, мястото, подробностите за изпълнение са за всяка задача, която се е появила в календара им. Те са в състояние да проявят невероятно внимание както към основното, така и към детайлите. Ако приоритизаторът знае точно какво ще прави, тогава планировчикът знае в детайли какво и как.
Плановиците рядко закъсняват, изпълняват всички задачи навреме. Но не внезапни заповеди. Всичко непланирано е тяхната слаба страна, всяко спонтанно решение може да ги обезпокои. Тъй като не са готови за промяна и правят всичко, за да я избегнат, те пропускат много възможности.
Много плановици срещат трудности при класифицирането на задачите според тяхната важност и спешност. Определено трябва да отделят време за анализ на целите и резултатите от поставените задачи.
Стил три. Аранжори.
Те са близки до понятието емпатия, висока емоционална интелигентност. Колегите ги обичат и ги ценят заради способността им да слушат и да разказват завладяваща история. Те обичат да говорят, често пречат на работата, разсейват другите, така че общуват или в социалните мрежи, или в работните чатове.
Това са отлични екипни играчи, без които често е невъзможно да се организират други хора. Поддържат позитивно отношение и екипен дух.
Тъй като аранжорите обичат хората и личните контакти, те са незаменими при преговори и важни срещи.
Често приоритизиращите и планиращите не виждат никаква полза в тези хора, може да възникне конфликт. Ползата обаче, както вече писахме, е очевидна – тя е в организацията на екипа.
Друг проблем на аранжорите е тяхната многозадачност. Трудно им е да правят едно нещо дълго време, мислите им непрекъснато скачат. Такива хора трябва да се научат на спокойна, обмислена работа, да отделят поне един час на ден за това.
Стил четири. Визуализатори.
Това са онези, които винаги измислят нещо. За тях е изключително трудно да изпълняват рутинни задачи, стилът им е спонтанност и неорганизираност. Основното им предимство е способността да гледат на проблемите глобално, сякаш от дистанция, да търсят тяхното решение, да измислят нещо ново.
Визуализаторът може да бъде описан като неорганизиран и импулсивен или склонен към интуитивно мислене и холистична визия. Планиращите и приоритизиращите често избират първото определение. Въпреки това, човек, който има бъркотия както на работния плот, така и в главата си, често мисли извън кутията, е в състояние да решава привидно невъзможни задачи.
За да станат по-продуктивни, визуализаторите трябва да се научат как да планират. Те не разбират добре колко време е необходимо за този или онзи въпрос, имат проблеми с управлението на времето и довеждането на нещата до края. И това може и трябва да се коригира.
Наблюдавайте се как решавате проблемите, как планирате, как общувате с колегите и търсите решения на необичайни проблеми? Това ще ви помогне да определите вашия стил на продуктивност. При човек могат да се комбинират и два типа, малко по-слабо изразени. Всичко това е ръководство за вас как да подобрите ефективността си в работата и в живота.