HR МениджърПолезно

„Токсичен служител“ – кой е той?

IMG IT Academy

„Токсичен“ означава „способен да причини отравяне“. Преди това тази дума можеше да се отнася само за вещества и продукти, но от няколко десетилетия тя се използва от западните психолози по отношение на хората. Напоследък много се говори както за „токсичен персонал“, така и за „токсичен мениджмънт“.

Този човек обикновено вреди на другите като разваля настроението им, събаря настройката и мотивацията. Компанията също страда, според учените токсичният служител причинява два пъти повече загуби за една година, отколкото най-талантливият и усърден носи печалба. Средният размер на щетите от такъв човек в САЩ е 12 хиляди долара годишно.

Хората могат да се държат деструктивно по различни причини, поради настроение, импулсивност или други черти на характера (например желание за власт и печалба, независимо от какво). Този „скрит враг” на компанията трябва да се знае лично.

Това може да бъде клюкар и интригант, който е наясно с личния живот на всички колеги, като същевременно се стреми да им удари чела или да докладва за някого на шефа. Той непрекъснато обсъжда и осъжда ръководството. Често се задържа дълго време в стаи за пушачи и столови, където професионално ражда и разпространява клюки.

Друг тип токсичен служител е вечната жертва. Този човек винаги търси и намира негативност по отношение на себе си, оплаква се от несправедливост по целия свят. Често е хронично болен и не може да участва в каквото и да било заповядано. Той няма време да направи нищо и винаги намира жалко извинение за своята неефективност. Колегите му в крайна сметка се поддават на тези негови настроения.

„Токсичният” човек може да бъде и диверсант, който винаги е недоволен от решенията на ръководителите и системите, които са изградени във фирмата. Той може да игнорира дрескода и да има причина за това, която със сигурност ще предаде на всички, „това е ограничаване на личната свобода!“. По принцип той възприема всички правила по този начин. Излишно е да казваме, че той е изключително нелоялен към компанията, в която работи, и както служителите, така и клиентите забелязват това? „Офисният бунтовник” подкопава авторитета на ръководството и сее негативни настроения в екипа.

Тези токсични елементи се забелязват доста лесно. Но има и други видове. Например „най-отговорният служител“, той е и „най-добрият служител на месеца“. Не отказва никаква работа и не делегира нищо, за да подчертае собствената си значимост. Редовно остава в офиса, излиза през уикендите, носи работа вкъщи. Това кара другите служители да се чувстват нежелани и безполезни. Отправя прекомерни изисквания към колегите и предава мнението си на ръководството. Подценява постиженията на другите. Той приписва грешките си на грешките на другите. За такива хора е много по-лесно да работят за себе си, отколкото в екип.

„Най-важният човек“ в компанията е още един служител, който може да отрови живота ви. По правило нищо не зависи от неговите решения. Но той винаги е наясно с всичко и настоява да бъде да се консултират с него. Според него останалите просто не са запознати с въпроса! Той е страстно отдаден на компанията и ръководството, винаги готов да помогне на всеки колега, но това е само на думи. С насилствена дейност той прикрива собствения си мързел и некомпетентност. Той не оценява адекватно ролята си в организацията. Често този човек работи в компанията повече от десетилетие, не е готов за иновации и промени.

Това са само основните видове токсични служители, има и други, агресивни, мързеливи, завистливи, недоволни от всичко, твърде емоционални, склонни към измама и т.н. и т.н. Освен това има и токсични лидери. Тези шефове си поставят невъзможни задачи, контролират всяка стъпка на служителя, не виждат човека и личните му проблеми, не хвалят никого и спират всякакви инициативи. Не е задължително наведнъж, само едно нещо от списъка е достатъчно, за да наречем главния готвач „токсичен“. В екипите с такова управление обикновено има много голямо текучество на персонал и лошо качество на изпълняваната работа.

Ако сте ръководител

Ако вие сами сте лидер и забележите токсичен служител във вашето подчинение, изобщо не е необходимо да се разделяте с него. Освен това понякога е трудно да се намери основателна причина за уволнение. Необходимо е правилно да се организират всички работни процеси в компанията, така че „токсичният“ човек да няма възможност да ги нарушава. Необходимо е също така да се въведе (ако вече не е въведена) ясна система за оценка на работата на всеки служител. За да няма време за клюки и мързел. Така че усърдните хора получават повече, а токсичните по-малко.

Може да си струва да прехвърлите такъв човек на друга позиция, където той ще общува по-малко с колеги.

Ако сте колега

Ако трябва да общувате с токсичен колега ежедневно (а такива хора обикновено са много натрапчиви), опитайте се да ограничите тази комуникация. Кажете, че днес нямате време и отидете да работите, вместо да слушате оплаквания. И ако сте принудени да слушате речта на този човек, не го приемайте присърце. Не съчувствайте и не реагирайте. Контролирайте собствените си емоции. В диалог просто кимнете мълчаливо. Скоро служителят, който се опитва (макар и несъзнателно) да отрови работните ви дни, ще намери друга жертва.

Самият вие токсичен служител ли сте?

Ако колегите рядко ходят на обяд с вас, не ви канят на общи партита, никой не подкрепя идеите ви и не се радва на успеха ви, това е причина да се замислите, вие ли сте същият този токсичен служител? Как да спра да бъда клюкар, „най-умният“, мрънкало и т.н.? Няма универсална рецепта. Като начало започнете да контролирате речта си, по-малко клюки, оплаквания, остроумия и като цяло говорете по-малко. Опитайте се да анализирате грешките си и да промените стила на поведение в екипа. И, както се казва, хората ще бъдат привлечени към вас.

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close