Определянето и постигането на целите на компанията е ключова част от нейното стратегическото планиране и управление. Работата с цели е един от принципите на класическото управление, което не губи своето значение в наши дни, в ерата на масовото развитие на онлайн бизнеса.
За какво са нужни целите за бизнеса?
Фирма без цели често се сравнява с кораб без курс. В опростен вариант, какъвто е. Една компания е преди всичко екип от служители, но и отделна система, бизнес единица. Всяка система има причина за своя произход и съществуване. За компанията е нейната мисия. Тя се реализира чрез постигане на цели, които са поставени на различни интервали от време.
Всеки собственик си представя, поне в главата, как иска да види бизнеса си в бъдеще и какво трябва да се направи за това. Ако фиксирате визията си на хартия, конкретизирате го в цели и го разбиете във времето, ще бъде по-лесно да предадете философията и плановете за развитие на бизнеса на всички служители. Разбирането на колектива, към който компанията се стреми, е ключът към мотивацията и участието на хората в процеса на постигане на целите.
Въпросник за сътрудници
Инструкция: отговорете на предложените въпроси отбелязвайки една от клетките с цифри: от 3 (което означава, че вие сте напълно съгласни с твърденията) до -3 (напълно несъгласие).
No |
Въпрос |
Отговори | ||||||
Да | Не | |||||||
3 | 2 | 1 | 0 | -1 | -2 | -3 | ||
1 | Аз с точност знам в какво се състои глобалната стратегическа цел на моята компания. | |||||||
2 | Ръководството отделя достатъчно време, за да разясни целите на компанията. | |||||||
3 | Аз съм задавал въпроси и получавал отговори за тези цели, които са ми били непонятни | |||||||
4 | Аз знам с какви способи и методи компанията се готви да постигне своите цели. | |||||||
5 | Мен ме устройват способите за постигане на целите приети в компанията. | |||||||
6 | Системата ценности приета в компанията ми е много близка. | |||||||
7 | Не е било необходимо да се пречупвам, за да се приспособя към целите на компанията. | |||||||
8 | Аз харесвам целите поставени от моята компания и съм готов да ги споделя. |
Резултати:
До 8 точки-ниска оценка за нивото на информираност за ценностите, целите на компанията и способите за тяхното постигане.
От 8-20 точки-средна оценка на нивото на информираност.
Над 20-оценката вероятно е завишена и вероятно не трябва да се взима под внимание.