Подобряването на преживяването на служителите е в центъра на разговорите за човешките ресурси от години насам и за това има основателна причина: когато служителите се чувстват добре, работят добре и остават доволни, вероятността компаниите да бъдат успешни е много по-голяма.
През 2024 г. има една стратегия, която бизнес лидерите могат да изпробват, ако искат да постигнат по-добро цялостно преживяване за тях. И това е овластяването.
Защо да приложите стратегията за овластяване на служителите?
По дефиниция да овластиш някого означава да му дадеш власт или правомощия да изпълнява определени задачи. С други думи, това е осигуряване на необходимите ресурси, за да може служителите да повишат увереността си при контролирането на своя професионален живот и отговорности.
Овластяването е противоположно на микромениджмънта. Защото означава да предоставите на служителите обучението и ресурсите, от които се нуждаят, и след това да им се доверите да се усъвършенстват по начин, който те считат за подходящ.
А микромениджмънтът представлява, най-общо казано, липса на доверие. То означава постоянно да наблюдавате служителите и да измервате тяхното представяне, без да ги оставите да демонстрират своята продуктивност и идеи.
Затова и методът микромениджмънт води до намаляване на иновациите, производителността, морала и доверието на служителите. А овластяването на служителите води до обратното.
Ползи от овластяването на служителите
Проучване установява, че служителите, които са били овластени от работодателите си, са били с 50% по-ангажирани от онези, които са усещали постоянен контрол.
Освен това овластените хора са имали далеч по-висока производителност, лоялност, били са по-удовлетворени в работата, креативни, полезни и високопроизводителни.
Затова овластяването на служителите може да бъде ключът към задържането на най-добрите ви таланти през 2024 г.
Стратегии за повишаване на овластяването
Да помогнете на служителите да повишат чувството си за компетентност не е трудно. Ето и няколко стратегии, които всеки бизнес може да приложи, за да увеличи овластяването на служителите:
1. Дайте възможност за растеж с професионално развитие
Един от най-добрите начини да изградите увереност у служителите и да покажете, че ще ги подкрепяте в професионалните им цели, е да им предоставите възможности за професионално развитие.
Затова помогнете на хората си да развият знанията, уменията и опита, от които се нуждаят, за да изградят увереност и да израснат като личности.
Стратегията за развитие може да включва инструменти като обратна връзка, работа в екип, менторство, курсове за развитие на умения, достъп до конференции, поемане на разходи за висше образование и допълнителна квалификация.
Тези методи за професионално развитие ще укрепят компетентността на служителите, като същевременно ще изпратят послание, че вашата организация ги цени и е готова да инвестира в тях.
2. Стимулирайте поведението с признание, награди
Когато служителите се стремят да се усъвършенстват и да работят на високо ниво, те трябва да бъдат признати за тези усилия. Защото, когато това е така, 92% от тях са много по-склонни да увеличат усилията си.
Ако обаче те не бъдат признати и възнаградени за допълнителната работа, има вероятност дори да напуснат компанията.
3. Изграждане на доверие чрез автономност
Автономността означава да предоставите на служителите средствата и ресурсите, от които се нуждаят, за да работят, след това да ги оставите да си свършат добре задачите. Също така и да празнувате успехите им, да им позволявате да правят грешки, а след това да им помагате да се учат от тези грешки и да се подобряват.
Когато служителите чувстват доверието ви и не се страхуват да правят грешки, тогава те ще бъдат креативни, иновативни и продуктивни.
Не забравяйте, че най-добрите компании имат служители, които самостоятелно се стремят към съвършенство, като по този начин осигуряват повече успехи за компанията.
А най-добрите лидери инвестират в служителите си, осигуряват обратна връзка, признават усилията им и развиват доверие, като дават възможност на служителите да дават най-доброто от себе си.
Стремете се да дадете повече права на служителите си през тази година и наблюдавайте как те надминават очакванията ви.