TopCV, най-голямата компания за изготвяне на автобиографии в света, проведе проучване сред 1000 служители в Обединеното кралство по темата за очакванията на различните поколения от работната среда и влиянието на новите начини на работа върху отношенията им с колегите. От резултатите стана ясно, че за 49% от хората, които се стремят към кариерно развитие, хибридната работа е най-полезна от гледна точка на продуктивността и благополучието. В същото време за тях общуването с колеги извън работно време става все по-малко.
Как представителите от различни поколения възприемат общуването с колеги извън работно време?
Според резултатите от проучването на TopCV, 41% от поколението Z отбелязват, че единственият момент, в който биха отделили време за общуване с колега, е по време на събитие, свързано с работата. А 39% от бейби бумърите споделят, че рядко или никога не се срещат с колеги от работата.
Все пак има и поколения, които отдават по-високо значение на общуването с колеги извън работно време. Сред тях са тихото поколение (37%), милениалите (35%) и поколението Х (35%).
Какво е отношението от страна на различните поколения към общуването с колеги в работната среда?
Въпреки все по-слабото желание за общуване извън работно време, проучването показва, че служителите все още ценят личната работа с колегите по време на работа. За 50% от анкетираните личните разговори все още са предпочитаният от тях метод на комуникация при провеждане на срещи или групови дискусии. И това се дължи на факта, че служителите трудно се свързват с дистанционно работещите си колеги.
По въпроса за ефективното изграждане на взаимоотношения при подобен начин на работа почти една трета (31%) от бейби бумърите отговарят, че смятат това за „донякъде неефективно“.
Дистанционната работа обаче се явява по-малка пречка за по-младите служители, макар че 31% от поколението Z и 29% от милениалите казват, че все още могат да изграждат „донякъде ефективни“ отношения от разстояние.
Аманда Огъстин, кариерен експерт в TopCV, коментира:
„Тъй като все повече компании приемат дистанционни и хибридни модели на работа, все по-малко професионалисти имат лесен достъп до възможности за неформално и лично общуване с колегите си“.
За съжаление, ако не общувате с колегите си, можете да пропуснете важни възможности да изградите значими връзки и да получите информация за предстоящи стъпки за развитие на кариерата си. Освен това, ако не полагате усилия да се изявявате на работното място, е по-лесно ръководителите да ви пренебрегнат, когато става въпрос за повишения или възлагане на проекти. Ако не можете или не желаете да общувате с колегите си, това може да забави изкачването ви по кариерната стълбица.
Как да общуваме по-ефективно с колеги, които работят дистанционно?
Огъстин предлага няколко съвета за изграждане на ефективни взаимоотношения с колегите, когато те работят дистанционно и е трудно да се общува лично:
- Планирайте повече виртуални разговори с малка група колеги или индивидуално, например, докато си пиете кафето сутрин. Водете срещите непринудено и изберете неформална обстановка, където да се позиционирате, каквито са парка, кухнята или някое заведение.
- Помислете за организиране на виртуално събитие, което да е с цел опознаване на екипа в спокойна обстановка. Това може да се случи чрез създаване на клуб за четящи, онлайн тиймбилдинги и т.н. Важно е срещите да са на база общи интереси или хобита на хората, които те да могат да споделят с колегите си. Така общуването може да се запази и извън работно време.
- Използвайте платформите за съобщения, освен за служебна комуникация, също и за споделяне на интересни статии или изпращане на похвали за добре свършена работа. Но не забравяйте да спазвате границите и да не претоварвате колегите си.
Не забравяйте като мениджъри да проявявате търпение, тъй като изграждането на взаимоотношения е сложен процес, който изисква време, особено във виртуална среда. Все пак развиването на стабилни взаимоотношения на работното място в крайна сметка ще увеличат удовлетворението ви от работата и ще е от полза за кариерното ви развитие.










