• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

Цветелина Рускова От Цветелина Рускова
02.01.2025
В HR Експерт
Време за четене: 1 минути
A A
0
we are hiring

Често ръководните кадри в различните организации обсъждат ефективността на процеса за наемане на персонал. В много случаи, обаче, се допуска следната грешка
по време на тези разговори: нереалистичните очаквания на ръководителите (типични за
идеализирана среда), без да се разбират истинските нужди на позицията. А това,
разбира се, вече е довело може би няколко пъти до наемане на неподходящи
кандидати. Едно от нещата, което не се взема под внимание е приемането на решения
без валидни данни, а напротив изказват се предимно лични впечатления. А както е
казал Уилям Едуардс Деминг без данни вие сте просто още един човек с мнение. В
такъв случай без задълбочени разсъждения в тези направления е безпредметно
обсъждането за размера на икономическата стойност на усилията, положени за
запълване на отворена позиция в дадена организация. Това е така, защото липсата на
обективност и задълбочени анализи може да доведе до погрешни решения, които
накрая ще струват много на организацията както в ресурсен, така и в човешки аспект.
Ефективното наемане не е само въпрос на бързина и икономия на разходи, а изисква
стратегически подход, който включва ясно разбиране на нуждите на компанията,
подкрепено от валидни данни и аналитична преценка. Това е ключът към изграждането
на силен и съвместим екип, който не само ще изпълнява текущите задачи, но и ще
допринася за дългосрочния успех на организацията. Следователно, въпросът за
ефективността на процеса за наемане на персонал следва да разглежда няколко
критични подвъпроса, за да се осигури структурирано и обективно обсъждане на този
процес.

Един от ключовите въпроси е “какви техники се прилагат за получаване на
точен показател за разходите за наемане“? И всъщност документирани ли са тези
техники изобщо или да поставим под въпрос самата същност на показателя на
разходите? Това по естествен път налага следващия въпрос за прозрачността на
входните данни, които се използват за изчисляване на показателя за разходите за
наемане. А понеже се обсъжда процес, който многократно се повтаря, трябва да бъде
създадена и информационна база данни, от която да се извади представителен набор от
данни, за да е обективен разговорът. Следователно, е възможно да се допусне грешка не
само при набора на информацията, но и при нейното въвеждане. Това по своему налага
и въвеждане на вътрешно фирмен одитен процес.

Но да кажем, че сме организирали правилно входящата информация. Сега
остава основният въпрос – имаме ли стандартизирана формула за изчисляване на
разходите за наемане и персонал, обучен да я прилага? Така де, ако не можем да
гарантираме точни и сравними резултати всичко до тук просто се обезсмисля. И така
предполагам осъзнавате, че без да сме организирали и структурирали всичко това
нагледно, разговорът за ефективността на процеса за наемане на персонал ще се
основава само на мнения, а не на солидни факти. А това ни е нужно, за да подобрим
разбира се оперативната ефективност на нашата организация. Всъщност, чрез показателя за разходите за наемане ние можем да правим сравнителни анализи с други
компании или подразделения на нашата организация. Редно е и да помислим за
включването на този показател в планирането на бюджета и стратегията на
организацията.

Всъщност всичко това се прави от един или двама добре подготвени HR специалиста, в
зависимост от размера на организацията. Те трябва, разбира се, да имат задълбочени
познания относно техническата спецификация на ISO 30407:2019, която определя
методи за изчисляване на разходите за наемане на персонал (Cost-Per-Hire, CPH). В нея
са описани трите основни формули за CPH:

– CPHI (вътрешна);
– CPHC (сравнима между организациите); и
– HCR (съотношение разходи/компенсация).

Разбираемо, много от българските компании, когато видят ISO си казват “ама то
това е за големи организации”. Всъщност този документ е от значение и за малките
компании, тъй като им предоставя стандартизирана методология за изчисляване на
разходите за наемане. А ползите за малките компании са следните:

– По-ясно разбиране на разходите за наемане – CPH метриката позволява на
малките компании да разберат по-добре какви са техните разходи за наемане на
персонал. Тази информация може да им помогне да оптимизират своите
бюджети за набиране на персонал и сравнително бързо да идентифицират
области за подобрение;
– Сравнение с други компании, както и по-големи организации – метриката CPHC
позволява на малките компании да сравняват своите разходи за наемане с тези
на други организации. Това е полезно за определяне на отправни точки и за
идентифициране на най-добрите практики;
– Подобряване на ефективността на процеса за набиране на персонал – малките
компании могат да проследят ефективността на своите процеси за набиране на
персонал и да идентифицират неефективности, т.е. да намалят разходите си;
– Информацията от CPH метриката може да помогне на малките компании да
вземат по-добри решения по отношение на бюджетирането и управлението на
талантите, с които разполагат.

Важно е да се отбележи, че CPH е само един от многото показатели, които могат да
се използват за оценка на ефективността на набирането на персонал. Малките
компании трябва да използват CPH в комбинация с други показатели, като времето за
запълване на позицията, качеството на назначения персонал и удовлетвореността на
клиентите (мениджъри по наемане и кандидати), за да получат цялостна картина на
своята ефективност при набиране. Другото плашещо нещо, което спира организациите,
е представата, че CPH трябва да бъде 100% точен. Всъщност е достатъчно данните да
бъдат обект на разумен контрол и да бъдат представителни за направените разходи за
наемане. Така че смело прилагайте стандарта.

В заключение, нека направим 2025 г. годината, в която ще трансформираме нашите
практики за наемане на персонал като се фокусираме върху качеството на данните,
цялостното включване на разходите за наемане, ясните дефиниции и прецизното сегментиране. По този начин ще можем да оптимизираме разходите си за наемане и да
тласнем нашите компании към по-голям успех.


ЗА АВТОРА

„Ако аз не мога да го имам и ти няма да го имаш“ – crab mentality на работното място

Мартина Георгиева е Директор човешки ресурси в Булмаркет Груп АД с над 6 години опит в управлението на хора. Завършила е Гимназия за древни езици и култури в Тренто, Италия, Международно и европейско право в Университета в Тренто, Италия. Доктор е по право във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Сертифициран медиатор. Има следдипломна квалификация в УНСС по Бизнес психология.
СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Кои са най-сериозните предизвикателства, които стоят пред работодателите и служителите през 2025г.?
HR Експерт

Кои са най-сериозните предизвикателства, които стоят пред работодателите и служителите през 2025г.?

18.11.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?