HR РесурсиАдаптация на персонала

Нова работа: 5 правила за адаптация

IMG IT Academy

И така, намерихте си нова работа по ваш вкус, харесахте работодателя, той също ви хареса, всички етапи на интервютата са завършени, въпросите със заплатата и работния график са решени и утре се премествате в ново място. Вълнуващо, нали? Не по-малко от преди интервюто, а по-скоро дори повече. Все пак трябва да се срещнете не с един HR мениджър, а с 5-10-15-50 различни хора. И искате да им се харесате.

В първия ден на нова работа човек се опитва да разбере кое какво е. Да разберете всичко за задълженията си, да научите имената на колегите, да разберете например къде се намира принтерът. Някои организационни въпроси трябва да бъдат изяснени предварително: има ли дрескод в компанията, какви документи трябва да носите със себе си, какъв график и колко време ще ви трябва да стигнете до офиса. Препоръчително е да се вземат предвид времето и задръстванията, защото закъснението в самото начало при ново трудово правоотношение би било крайно неприлично.

Питайте

Новият служител е представен на екипа от ръководителя, който прави и кратка обиколка на офиса. Ако по някаква причина това не се случи, не се колебайте да се представите. Опитайте се да запомните имената на новите си колеги. Ако не се получи няма значение, попитайте отново.

Като цяло, първата седмица или две, не се колебайте да задавате въпроси по всеки повод. Чисто по практически причини трябва да разберете къде са тоалетната и кухнята. След това, имената на всички колеги. След това,  технически точки, които се отнасят до работата. Колкото повече питате, толкова по-заинтересовани ще изглеждате. И толкова по-лесно ще ви бъде да изпълнявате работните си задължения в бъдеще.

Можете да питате всеки и всичко. Имате тази възможност само докато сте начинаещ. Така че използвайте го.

Голямото количество информация през първата седмица или месец на нова работа е много силен стресов фактор, смятат психолозите. Ще бъде по-лесно да се справите с новите факти, ако някои от тях бъдат записани. Това е много по-добре, отколкото да попитате колега 10 пъти това, което не можете да си запомните.

Използвайте паузите

Опитайте в първия ден да научите за негласните правила, които съществуват в компанията. Например, къде е обичайно да се вечеря, кого да попитам за съвет как да празнуваме рождени дни. Не, не е нужно да говорите за това по време на работния процес. Ако всички ходят в кафене за обяд, отидете в това кафене с колегите. Ако се хранят в кухнята на офиса, яжте там. Кратки почивки, кафе паузи, обяд, вечеря са чудесен шанс за контакт с нови хора.

Първо се опитайте да не говорите на лични теми. Повече за работата и правилата на компанията. Въпреки че, ако питат, отговорете. Не се опитвайте да разкажете всичко за себе си наведнъж. Повече слушайте.

Не показвайте, че сте по-добри от другите в нещо. Ако това е така, колегите сами ще разберат това след време. Избягвайте истории като „но на последната ми работа…“ Това не е интересно за никого. Вместо това попитайте кой е работил на вашата позиция преди вас и защо са напуснал. Ще бъде добре да се знае.

Не се опитвайте да се харесате

Може би някой от новите ви колеги ще стане ваш близък приятел. Или може би не. В крайна сметка сте тук да работите, а не да се сприятелявате. Така че не се опитвайте да се харесате на всички.

Не е нужно да следвате заповедите на всички. Трябва добре да разбирате задълженията си. Въпреки че, ако не е трудно да се помогне, съгласете се. Тоест веднага определете рамката за това какво може да ви бъде поискано и какво не.

Най-вероятно в екипа ще има хора, на които няма да им пука за вас, които ще „гледат през вас“ и дори няма да преместят стол по ваше желание. Е, това е тяхно право. Игнорирайте това колкото е възможно повече. Вероятно е с течение на времето те да променят мнението си за вас.

Разберете кой в ​​екипа е авторитетът. Опитайте се да установите контакт с него: не е задължително приятелство, просто се опознайте, запомнете името и елате за съвет няколко пъти. Това привлича хората, така ще получите негласната му подкрепа.

Имайте предвид, че появата ви за колектива също е стресираща. Взаимодействието тук е установено отдавна и е ясно за всички и изведнъж се появява нов, от който не се знае какво да се очаква. Можете да се сблъскате с отхвърляне, агресия, трябва да сте подготвени за това. Можете да се борите с тях само с търпение, усмивка и липса на нервност. И качествено изпълнение на задълженията си, разбира се.

Наблюдавайте

Не всичко може да се разбере в разговор. През първите месец-два наблюдавайте колегите си, как и в какви ситуации се държат, как решават проблеми. Това е необходимо, за да научите всичко за традициите, правилата на компанията и екипа.

В началото не измисляйте нищо революционно. Не организирайте ненужен стрес за екипа. Не идвайте в нов офис с вашия устав.

Търсете обратна връзка

След месец-два попитайте ръководството, HR мениджъра и колегите за мнение за вашата работа. Обратната връзка помага да се оценят вашите успехи и грешки, перспективи, а също така още веднъж подчертава интереса ви към тази работа.

Неслучайно изпитателния срок продължава средно 3 месеца. Толкова е необходимо един служител да разбере всичко за новия екип, а екипът трябва да разбере всичко за новия служител. По това време вече ще имате общи задачи, интереси, шеги, разбирани само от тесния ви кръг. Ако издържите този период, можете с увереност да кажете, че сте се адаптирали успешно.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close