В западните страни професията HR-маркетинг (Employer Branding, Talent Acquisition Marketing и др.) е много често срещана, но все още има много малко специалисти в местните компании. Светът се променя. Пазарът става различен. И за да останат ефективни и полезни за техните организации, HR-отделите не могат да пренебрегнат тези промени.
Днес войната за таланти е приключила, има война за хора: всеки знае за демографската дупка и според прогнозите на много компании за няколко години броят на населението в трудоспособна възраст ще бъде много по-малък от производствения капацитет в редица индустрии. Все повече представители на „Y“ поколението навлизат на пазара на труда, това са хора, които не искат да работят усилено, за да се възползват от ползите някой ден. Те искат да интегрират професионалния и личния си живот, за да живеят тук и сега.
Освен това, всички ние сме разглезени от идеята за потребление. Няма лоялност към продукта, няма вечни продукти, пазарът е пълен с предложения. Новите артикули морално остаряват веднага след появата им на рафтовете на магазините. Не е актуална и идеята за пожизнено наемане.
Комуникационната среда се е променила драматично, каналите за комуникация са се преместили в интернет, достъпността и скоростта на информацията са се увеличили с няколко порядъка.
Ерата на HR-маркетинга
Пазарът на труда се развива и времето, когато работодателите управляват топката, може да бъде само носталгично. Вчера компаниите избраха кандидати, организациите бяха фокусирани върху изпълнението на показателите за изпълнение, борбата за обемите и разходите беше основна, хората бяха разглеждани като ресурси. Днес компаниите търсят маркетингова идея, която да предложи нововъведение на отегчения потребител, персоналът се превръща в основен капитал, а правото на избор на пазара на труда премина в служителя.
А самата HR-функция трябва да се разглежда не толкова като функция, която контролира работата на персонала на компанията, а по-скоро като функция, която контролира възприемането на компанията като бранд в съзнанието на служителите и пазара, и да гарантира, че качеството на компанията е в съответствие с качеството на бранда. Ерата на HR маркетинга настъпи.
Задачата на HR маркетинга е да изгради правилното позициониране на фирмата-работодател и да направи от „търговска марка“ разпознаваем и любим „бранд“.
Бранда на работодателя е съвкупност от емоционални представи за компанията като за най-доброто място за работа в съзнанието на служителите и кандидатите.
Позиционирането е намиране на място в съзнанието на целевата аудитория и създаване на такива образи и атрибути, които най-изгодно да се различават от конкурентите, да имат смисъл за целевия потребител и да отговарят на неговите потребности или очаквания по възможно най-добрия начин.