Жонглирайте с мотивацията, защото една грешка и всичко се разпада
Всеки работодател трябва да се стреми да гарантира, че служителите му постигат максимални резултати с минимален разход на ресурси. А ресурсите са време и пари. Аксиоматично е, че целта на бизнеса е печалбата. Всичко, което прави работодателят, включително сметката за разходите, е свързано с печеленето на повече пари.
В различни публикации се отбелязва, че има някаква невидима сила, която кара хората да дават най-доброто от себе си. И тя се нарича мотивация. Хубавото е, че така целите на бизнеса и на служителя съвпадат. Защото само мотивираният човек ще направи повече неща за по-малко време, отколкото са средните постигнати резултати за компанията.
Основни видове мотивация
Мотивацията ни идва от равнището на нашите нужди – както физиологични (искам да ям), така и обществени (статус) и лични (характер). Имаме късмет, когато и трите вектора се съчетаят, т.е. работата е интересна, заплащането е добро и има признание от колегите и обществото.
Но в повечето случаи един от трите аспекта липсва. Служител в голяма корпорация, например, има проблем с личния компонент на мотивацията. След дълги години наемен труд мечтаел да започне собствен бизнес, в който да реализира идеите си за това как трябва да се прави бизнес.
Как работодателят може да компенсира липса на мотивационен компонент?
Разминаването между очакванията и реалността по всяка от точките на мотивацията може да ви изложи на риск. А задачата на добрия работодател е да компенсира този ефект.
Например, вие сте собственик на тютюнева фабрика. Тоест грубо казано сте един продавач на смърт. Какво е усещането на вашите служители да осъзнаят, че произвеждат продукт, който е признат от обществото за опасен и причиняващ ужасни заболявания? Точно така – те не се забавляват много като цяло.
Затова е добре да популяризирате сред персонала идеята, че пушенето е личен избор и че служителят не е виновен за това и т.н. Освен това го убедете, че ще се погрижите за личното му здраве по всякакъв начин, че не сте “търговец на смърт”, а предприемач със социално отговорен бизнес. Трябва да се премахне отрицателният ефект от общественото неодобрение на дейностите. Затова обикновено такива компании плащат на служителите си по-високи заплати от пазарните. Освен това и активно работят с персонала, за да сплотят екипа (по-лесно е да се устои на натиска, ако хората са сплотени).
Как да решим проблема с цялостната липса на мотивация?
Най-трудната ситуация е, когато човек не е мотивиран поради личните си проблеми. Той може да върши работата си на достатъчно добро ниво, но никога няма да направи пробив. Това е като да се намира в едно малко блато – няма да се удавите, но и няма да изплувате. Не правете резки движения.
Тук като работодател трябва да разберете каква точно е причината за застоя. Дали служителят пътува дълго до офиса и това го изтощава или работният график не е подходящ за него? Защото ако проблемите са такива, те могат да бъдат поправени.
Но ако е въпрос на характер, т.е. служителят не е на правилното място и трудно се вписва в обстановката (работата е в непозната за него област, иска да създаде обствен бизнес и т.н.), освободете го от длъжност. Защото в противен случай и двамата сте обречени. Не е невъзможно да се промени личният аспект на мотивацията на даден човек, но това може да стане само ако той самият го иска.
Всичко, което можете да направите, е да отложите момента на вземане на решение, но докато самият човек не се промени, резултат няма да има. Не забравяйте, че времето ви е ограничено, затова не го губете.
Съществува мнение, че на човек трябва да му плаща толкова, колкото той може да изработи. Но това е само едно погрешно схващане на аксиомата, че целта на бизнеса е да генерира печалба.
Реално подобно стечение е просто експлоатация на работника, която в крайна сметка ще доведе до проблеми.
Първо, винаги ще се намери някой, който е готов да плати повече.
Второ, никой не знае на какво е способен човек, който смята, че е бил третиран несправедливо. Ако компанията ви няма нищо против това, можете спокойно да разкриете заплатите на работниците от същото ниво. В противен случай компанията може да има проблем, който рано или късно ще се разрази.
Трябва да платите толкова, колкото лицето заслужава. Мотивацията, основана на парите, задоволява преди всичко основните нужди на човека от храна, облекло и подслон.
Накратко става въпрос за намиране на баланс между размера на възнаграждението на служителите, пазара и приноса на служителя към бизнеса.
Всяко предприятие определя своя собствена политика за мотивация, която е постоянна игра за откриване на нуждите на персонала и тяхното удовлетворяване. Само не забравяйте, че трябва да анализирате всяка стъпка, която правите, от гледна точка на нейното положително въздействие върху бизнеса и бъдете готови да защитите позицията си. И най-важното – проучете служителите си.
Ако пък сте в позиция на търсещ работа, помислете първо за личната си мотивация и след това на парите. Така ще имате по-голям шанс за кариерно развитие и в резултат на това ще увеличите приходите си трайно.