Предразполагането за развитие на екипа и постигането на по-добри резултати изисква използването на различни стилове на управление. Правилно избраният стил може да помогне за изграждането на доверие и да мотивира членовете на екипа да действат. А най-добрият стил на лидерство зависи от това какви са вашите цели и вашия стил на менажиране. Методът „обслужващо лидерство“ може да ви помогне да работите за общото благо или да вдъхновявате служителите си.
Какво представлява метода „обслужващо лидерство“?
При метода „обслужващо лидерство“ служителите усещат приноса, който имат към организацията, и разбират, че мнението им има значение. Това ги прави 4,6 пъти по-склонни да работят по най-добрия начин.
Терминът „обслужващ лидер“ е въведен за първи път от Робърт К. Грийнлиф през 1970 г. в есето „Лидерът като слуга“. В основата си, методът „обслужващо лидерство“ се основава на идеята, че лидерите дават приоритет на „службата“ в името на по-добрата работа и просперитет на компанията.
Мениджърите, които използват метода „обслужващо лидерство“, първо служат на екипа и организацията си. Те не поставят приоритет на личните си цели, а се стремят да осигурят пълна подкрепа на служителите си. Това от своя страна позволява на хората да се учат повече и да се развиват, като същевременно допринасят със своя опит и визия за просперитета на компанията.
Методът „обслужващо лидерство“ означава изграждане на влияние чрез доверие и добър пример, а не прилагане на контрол чрез токсични практики
При метода „обслужващо лидерство“, властта имат служителите. Но фигурата на мениджъра не изчезва. Защото той чрез въпросния метод се фокусира върху:
- Определяне на стратегическата визия за компанията и предаването ѝ на екипа;
- Насърчаване на чувството на отговорност към компанията и разширяване на подкрепяното доверие към екипа;
- Увереност, че екипът има необходимите ресурси, бюджет, умения и внимание, за да окаже въздействие
- Осигуряване на рамка, в която екипът може да процъфтява (вместо да им „висите на главите“ и да давате конкретни насоки за всяка задача)
- Изграждане на служителите като личности, като се започне от самочувствието им, способностите за вземане на решения и уменията за сътрудничество
Кои са 10-те принципа на метода „обслужващо лидерство“?
Грийнлийф установи 10 принципа на метода „обслужващо лидерство“. А бившият президент на Центъра за обслужващо лидерство, Лари С. Спиърс, дава определение на всеки от тези 10-те принципа по следния начин:
- Изслушвайте напълно членовете на екипа си, без да ги прекъсвате;
- Опознайте екипа си, за да можете, посредством емпатията, да им помогнете да се развиват;
- Ако някой от членовете на вашия екип има травма от предишни токсични работни преживявания, опитайте се да му помогнете, като създадете възможност за здравословен баланс между работата и личния живот. По този начин ще им дадете възможност да се излекуват;
- Обслужващият лидер трябва да бъде самоосъзнат и да умее да признае собствените си силни и слаби страни. По този начин ще разбере как качествата му се вписват в цялостния екип;
- Обслужващият лидер може да използва убеждаване и влияние, вместо сила, за да накарат членовете на екипа да бъдат на едно и също ниво в работата си;
- Обслужващите лидери трябва да могат да постигнат общ стремеж сред членовете на екипа. С това те могат да концептуализират планове за служителите си;
- Важно е да използвате всички нови знания и контакти, които вие и хората ви получите, за да се подобрите в бъдеще;
- Като обслужващи лидери използвайте личния си пример, за да ръководите. По този начин екипът ви ще може да следва действията ви, а не да слуша само разпоредбите;
- Като лидер вие имате задължение към растежа на хората. Затова трябва да отделите време и ресурси, за да им помогнете да растат. Инструменти като корпоративно обучение, програми за развитие и коучинг за растеж и трансформация могат да помогнат;
- Обслужващото лидерство изисква изграждане на взаимоотношения между колегите. В резултат на това членовете на екипа се научават да се доверяват един на друг и стават по-продуктивни.