• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Статии

Какво представлява методът „обслужващо лидерство“?

Редактор От Редактор
01.02.2024
В Статии, HR Експерт
Време за четене: 2 минути
A A
0
Какво представлява методът "обслужващо лидерство"?

Предразполагането за развитие на екипа и постигането на по-добри резултати изисква използването на различни стилове на управление. Правилно избраният стил може да помогне за изграждането на доверие и да мотивира членовете на екипа да действат. А най-добрият стил на лидерство зависи от това какви са вашите цели и вашия стил на менажиране. Методът „обслужващо лидерство“ може да ви помогне да работите за общото благо или да вдъхновявате служителите си.

Какво представлява метода „обслужващо лидерство“?

При метода „обслужващо лидерство“ служителите усещат приноса, който имат към организацията, и разбират, че мнението им има значение. Това ги прави 4,6 пъти по-склонни да работят по най-добрия начин.

Терминът „обслужващ лидер“ е въведен за първи път от Робърт К. Грийнлиф през 1970 г. в есето „Лидерът като слуга“. В основата си, методът „обслужващо лидерство“ се основава на идеята, че лидерите дават приоритет на „службата“ в името на по-добрата работа и просперитет на компанията.

Мениджърите, които използват метода „обслужващо лидерство“, първо служат на екипа и организацията си. Те не поставят приоритет на личните си цели, а се стремят да осигурят пълна подкрепа на служителите си. Това от своя страна позволява на хората да се учат повече и да се развиват, като същевременно допринасят със своя опит и визия за просперитета на компанията.

Методът „обслужващо лидерство“ означава изграждане на влияние чрез доверие и добър пример, а не прилагане на контрол чрез токсични практики

При метода „обслужващо лидерство“, властта имат служителите. Но фигурата на мениджъра не изчезва. Защото той чрез въпросния метод се фокусира върху:

  • Определяне на стратегическата визия за компанията и предаването ѝ на екипа;
  • Насърчаване на чувството на отговорност към компанията и разширяване на подкрепяното доверие към екипа;
  • Увереност, че екипът има необходимите ресурси, бюджет, умения и внимание, за да окаже въздействие
  • Осигуряване на рамка, в която екипът може да процъфтява (вместо да им „висите на главите“ и да давате конкретни насоки за всяка задача)
  • Изграждане на служителите като личности, като се започне от самочувствието им, способностите за вземане на решения и уменията за сътрудничество

Кои са 10-те принципа на метода „обслужващо лидерство“?

Грийнлийф установи 10 принципа на метода „обслужващо лидерство“. А бившият президент на Центъра за обслужващо лидерство, Лари С. Спиърс, дава определение на всеки от тези 10-те принципа по следния начин:

  1. Изслушвайте напълно членовете на екипа си, без да ги прекъсвате;
  2. Опознайте екипа си, за да можете, посредством емпатията, да им помогнете да се развиват;
  3. Ако някой от членовете на вашия екип има травма от предишни токсични работни преживявания, опитайте се да му помогнете, като създадете възможност за здравословен баланс между работата и личния живот. По този начин ще им дадете възможност да се излекуват;
  4. Обслужващият лидер трябва да бъде самоосъзнат и да умее да признае собствените си силни и слаби страни. По този начин ще разбере как качествата му се вписват в цялостния екип;
  5. Обслужващият лидер може да използва убеждаване и влияние, вместо сила, за да накарат членовете на екипа да бъдат на едно и също ниво в работата си;
  6. Обслужващите лидери трябва да могат да постигнат общ стремеж сред членовете на екипа. С това те могат да концептуализират планове за служителите си;
  7. Важно е да използвате всички нови знания и контакти, които вие и хората ви получите, за да се подобрите в бъдеще;
  8. Като обслужващи лидери използвайте личния си пример, за да ръководите. По този начин екипът ви ще може да следва действията ви, а не да слуша само разпоредбите;
  9. Като лидер вие имате задължение към растежа на хората. Затова трябва да отделите време и ресурси, за да им помогнете да растат. Инструменти като корпоративно обучение, програми за развитие и коучинг за растеж и трансформация могат да помогнат;
  10. Обслужващото лидерство изисква изграждане на взаимоотношения между колегите. В резултат на това членовете на екипа се научават да се доверяват един на друг и стават по-продуктивни.
СподелетеСподелете

Прочетете още

2150038853
HR Експерт

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

vn

Вероника Николова: PR специалистът е гласът, който прави бизнеса разбираем, човешки и въздействащ

07.07.2025
blagomirakotseva

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
vn

Вероника Николова: PR специалистът е гласът, който прави бизнеса разбираем, човешки и въздействащ

07.07.2025
blagomirakotseva

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Винаги активен
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Управление на опциите Управление на услуги Управление на {vendor_count} доставчици Прочетете повече за тези цели
View preferences
{title} {title} {title}
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?