• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Ресурси Адаптация на персонала

Как компаниите помагат на новодошлите да се интегрират?

Редактор От Редактор
27.01.2023
В Адаптация на персонала, HR Ресурси
Време за четене: 1 минути
A A
0
ikea.com

ikea.com

Първият работен ден за новия служител е огромен стрес. В началото има много хора, чиито имена не може да запомни, нови правила, непознат офис и огромно количество информация.

За да облекчат страданията на новодошлите, да ги въведат по-бързо в работата и да ги направят „свои“, някои световни компании разполагат със системи за адаптация. По правило в първия работен ден служителят се запознава с колегите си, разказва им за себе си, какво знае за компанията и нейните правила.

Но някои компании имат специален подход.

Ikea

В първия ден на работа новият служител на Ikea получава документите си, провежда инструктаж и се запознава със своя ръководител и колеги. В интеграцията му помага ръководител или наставник – лице, известно в компанията като „приятел“. Обикновено те са по-опитни служители в областта, в която ще работи новият служител. Приятелят разказва за своя опит и подкрепя новодошлите, докато свикнат с него.

На втория ден новият служител се запознава с културата и историята на компанията и преминава през обучения, водени от представители на различни отдели. Основната цел на деня е той да се подготви за среща с клиенти и да се научи как да се ориентира в офис или магазин.

Интересно е, че всички новопостъпили, независимо от заеманата длъжност, получават обиколка на магазина. Понякога дори се провежда забавна игра на ИКЕА – „ИКЕА за 300 минути“. Целта е новият служител да намери необходимия отдел възможно най-бързо, да си направи селфи на фона на табелата му и да попита колегите си какво правят. Между другото, в ИКЕА е прието да се обръщате към всички на „ти“.

H&M

H&M вярва, че дори счетоводителят трябва да знае как работят хората, които генерират печалба в компанията. Ето защо всички новопостъпили служители, независимо от заеманата от тях длъжност, се изпращат на стаж в някой от магазините още от първия си работен ден. Обикновено те прекарват една или две седмици като асистент по продажбите. Според компанията тази практика им помага да разберат как точно работи H&M. Едва тогава новите служители се присъединяват към своя отдел, се запознават със своите наставници, които могат да бъдат колеги или непреки ръководители. Целта на първата седмица на работа е да се запознаят с представители на различни отдели. За тази цел се изготвя график с точни дати и часове на срещите.

Unilever

Unilever има два подхода за адаптиране на новодошлите: за участниците в програмата за бъдещи лидери и за професионалистите с опит. През първата седмица новите лидери се срещат с представители на различни отдели, включително със заместник-председателите. Участниците в програмата се запознават с управлението на маркетинга, финансите, продажбите, човешките ресурси и покупките. Всичко това се случва в столицата. След това, независимо от избрания профил, новодошлите се изпращат на тримесечна ротация в отделите за продажби в различни градове в страната. Специалистите с опит получават помощ за адаптиране от преките ръководители на служителите.

Disney

В Disney има всички стандартни процедури за новодошлите – подписване на документи, запознаване с правилата и вътрешния живот в офиса. Има дигитална платформа, в която освен подробна информация за историята, ценностите и структурата на компанията, можете да намерите речник с дешифровки на ключови съкращения и списък с места в близост до офиса, където можете да отидете на обяд. Но в Disney има нещо специално. Всеки новопостъпил служител в първия си работен ден получава на бюрото си писмо, подписано от главния изпълнителен директор, с когото, между другото, може да се разговаря лично. Защото всеки месец Марина Жигалова-Озкан организира обяд с членовете на екипа. През първите дни на работа новопостъпилият получава контролен лист със списък на хората от различните отдели, с които трябва да се срещне. След срещата служителят не поставя отметка в обичайното поле, а рисува образа на Мики Маус.

L’Oréal

Козметичната компания организира и традиционен ден за посрещане на новопостъпилите, но специална характеристика на системата за адаптация на L’Oréal е тридневното обучение Discovery. В допълнение към речите на топ мениджърите и служителите от отдел „Човешки ресурси“, които запознават участниците с историята на козметичната марка, тя включва и игри. Един от любимите курсове на компанията се нарича „Смисълът на нашата професия“: курсисти със завързани очи се учат как да разпознават козметични продукти. Продуктите са без опаковка и участниците разчитат единствено на сетивата си: те изследват текстурата чрез допир и се вслушват в аромата. В един от дните на обучението участниците посещават производствените и търговските обекти на L’Oréal. Компанията има свои собствени думи, които се разбират само от служителите – те са предимно производни на френски термини. За да се разбере по-лесно с колегите си, на новодошлите се дава малък речник.

Google

Всяка седмица в Google постъпват между 20 и 100 нови служители. Ето защо всички новодошли имат само един работен ден – вторник. В този ден те подписват документи, получават оборудване и слушат встъпителна лекция от отдела за адаптация (да, в компанията има специален отдел от 4 души) за това как работи Google: къде можете да се храните, как да свържете картата си за заплата, какви са ползите и т.н. На първия ден новопостъпилите получават подарък: чанта с набор от сувенири, в която има специална тетрадка с контролен списък на нещата, които трябва да свършат през първите дни и седмици на работа. На втория ден се провежда голямо събитие „Добре дошли в Google“, на което топ мениджърите на компанията разказват на новодошлите за услугите, културата и финансовите резултати на компанията. Срещата се излъчва онлайн и в други региони. Успоредно с това всички новопостъпили преминават през „потапяне в професията“: набор от обучителни събития, които им помагат да се аклиматизират по-бързо.

Nokia

Всеки нов служител на първия си работен ден получава малък сувенир – кутия бисквити. И, разбира се, встъпителна лекция. В началото на изпитателния срок, който в компанията е три месеца за стандартните служители и пет месеца за ръководителите, новопостъпилите служители обсъждат вътрешните правила и процеси, задачите и целите за периода със своя пряк ръководител. В края на изпитателния срок служителят получава заветното човече лего, което „настанява“ върху огромното лого на Nokial на първия етаж, и чехли. По принцип ритуалът с лего трябваше да бъде индикатор, че офисът е пълен: липсата на празни места в логото ще бъде знак, че е време компанията да разшири офиса. Но компанията често е домакин на партита за деца, които нямат нищо против да вземат няколко фигурки със себе си, така че системата не е много ефективна.

СподелетеСподелете

Прочетете още

13097
HR Ресурси

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
2149151164
HR Ресурси

Управление на човешкия капитал: От идентифициране на проблеми към устойчиви решения

18.03.2025
eric prouzet b3ufxwcvbc4 unsplash
Подбор на персонала

Как да избегнем грешките при наемането на персонал?

13.03.2025
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?