Първият работен ден за новия служител е огромен стрес. В началото има много хора, чиито имена не може да запомни, нови правила, непознат офис и огромно количество информация.
За да облекчат страданията на новодошлите, да ги въведат по-бързо в работата и да ги направят „свои“, някои световни компании разполагат със системи за адаптация. По правило в първия работен ден служителят се запознава с колегите си, разказва им за себе си, какво знае за компанията и нейните правила.
Но някои компании имат специален подход.
Ikea
В първия ден на работа новият служител на Ikea получава документите си, провежда инструктаж и се запознава със своя ръководител и колеги. В интеграцията му помага ръководител или наставник – лице, известно в компанията като „приятел“. Обикновено те са по-опитни служители в областта, в която ще работи новият служител. Приятелят разказва за своя опит и подкрепя новодошлите, докато свикнат с него.
На втория ден новият служител се запознава с културата и историята на компанията и преминава през обучения, водени от представители на различни отдели. Основната цел на деня е той да се подготви за среща с клиенти и да се научи как да се ориентира в офис или магазин.
Интересно е, че всички новопостъпили, независимо от заеманата длъжност, получават обиколка на магазина. Понякога дори се провежда забавна игра на ИКЕА – „ИКЕА за 300 минути“. Целта е новият служител да намери необходимия отдел възможно най-бързо, да си направи селфи на фона на табелата му и да попита колегите си какво правят. Между другото, в ИКЕА е прието да се обръщате към всички на „ти“.
H&M
H&M вярва, че дори счетоводителят трябва да знае как работят хората, които генерират печалба в компанията. Ето защо всички новопостъпили служители, независимо от заеманата от тях длъжност, се изпращат на стаж в някой от магазините още от първия си работен ден. Обикновено те прекарват една или две седмици като асистент по продажбите. Според компанията тази практика им помага да разберат как точно работи H&M. Едва тогава новите служители се присъединяват към своя отдел, се запознават със своите наставници, които могат да бъдат колеги или непреки ръководители. Целта на първата седмица на работа е да се запознаят с представители на различни отдели. За тази цел се изготвя график с точни дати и часове на срещите.
Unilever
Unilever има два подхода за адаптиране на новодошлите: за участниците в програмата за бъдещи лидери и за професионалистите с опит. През първата седмица новите лидери се срещат с представители на различни отдели, включително със заместник-председателите. Участниците в програмата се запознават с управлението на маркетинга, финансите, продажбите, човешките ресурси и покупките. Всичко това се случва в столицата. След това, независимо от избрания профил, новодошлите се изпращат на тримесечна ротация в отделите за продажби в различни градове в страната. Специалистите с опит получават помощ за адаптиране от преките ръководители на служителите.
Disney
В Disney има всички стандартни процедури за новодошлите – подписване на документи, запознаване с правилата и вътрешния живот в офиса. Има дигитална платформа, в която освен подробна информация за историята, ценностите и структурата на компанията, можете да намерите речник с дешифровки на ключови съкращения и списък с места в близост до офиса, където можете да отидете на обяд. Но в Disney има нещо специално. Всеки новопостъпил служител в първия си работен ден получава на бюрото си писмо, подписано от главния изпълнителен директор, с когото, между другото, може да се разговаря лично. Защото всеки месец Марина Жигалова-Озкан организира обяд с членовете на екипа. През първите дни на работа новопостъпилият получава контролен лист със списък на хората от различните отдели, с които трябва да се срещне. След срещата служителят не поставя отметка в обичайното поле, а рисува образа на Мики Маус.
L’Oréal
Козметичната компания организира и традиционен ден за посрещане на новопостъпилите, но специална характеристика на системата за адаптация на L’Oréal е тридневното обучение Discovery. В допълнение към речите на топ мениджърите и служителите от отдел „Човешки ресурси“, които запознават участниците с историята на козметичната марка, тя включва и игри. Един от любимите курсове на компанията се нарича „Смисълът на нашата професия“: курсисти със завързани очи се учат как да разпознават козметични продукти. Продуктите са без опаковка и участниците разчитат единствено на сетивата си: те изследват текстурата чрез допир и се вслушват в аромата. В един от дните на обучението участниците посещават производствените и търговските обекти на L’Oréal. Компанията има свои собствени думи, които се разбират само от служителите – те са предимно производни на френски термини. За да се разбере по-лесно с колегите си, на новодошлите се дава малък речник.
Всяка седмица в Google постъпват между 20 и 100 нови служители. Ето защо всички новодошли имат само един работен ден – вторник. В този ден те подписват документи, получават оборудване и слушат встъпителна лекция от отдела за адаптация (да, в компанията има специален отдел от 4 души) за това как работи Google: къде можете да се храните, как да свържете картата си за заплата, какви са ползите и т.н. На първия ден новопостъпилите получават подарък: чанта с набор от сувенири, в която има специална тетрадка с контролен списък на нещата, които трябва да свършат през първите дни и седмици на работа. На втория ден се провежда голямо събитие „Добре дошли в Google“, на което топ мениджърите на компанията разказват на новодошлите за услугите, културата и финансовите резултати на компанията. Срещата се излъчва онлайн и в други региони. Успоредно с това всички новопостъпили преминават през „потапяне в професията“: набор от обучителни събития, които им помагат да се аклиматизират по-бързо.
Nokia
Всеки нов служител на първия си работен ден получава малък сувенир – кутия бисквити. И, разбира се, встъпителна лекция. В началото на изпитателния срок, който в компанията е три месеца за стандартните служители и пет месеца за ръководителите, новопостъпилите служители обсъждат вътрешните правила и процеси, задачите и целите за периода със своя пряк ръководител. В края на изпитателния срок служителят получава заветното човече лего, което „настанява“ върху огромното лого на Nokial на първия етаж, и чехли. По принцип ритуалът с лего трябваше да бъде индикатор, че офисът е пълен: липсата на празни места в логото ще бъде знак, че е време компанията да разшири офиса. Но компанията често е домакин на партита за деца, които нямат нищо против да вземат няколко фигурки със себе си, така че системата не е много ефективна.