HR МениджърИнтервюта

Как да назначаваме правилните хора

Интервю с HR Експертът, Тодор Терзиев

IMG IT Academy

Твърди умения срещу меки умения.

В основата на подбор на човешки ресурси за нашата дейност винаги стои основополагащ въпрос: „ Как да назначаваме правилните хора?“

Днес разговаряме с Тодор Терзиев, управител на Агенция за подбор на персонал NSR.BG

Той е доказан специалист в сферата на управление, развитие и подбор на персонал. В последните 5 години развива собствена консултантска компания, която цели да работодателите да печелят повече с по-малко и на работниците да имат по-добри работни места, възнаграждение и професионално развитие в избраната от тях сфера на дейност.

Г-н Терзиев е преминал множество международни обучения и сертификации с насоченост, човешки ресурси, управление и мотивция, като за последното е сертифициран в методиката на един от водещите мотиватори и обучители в света Zig Ziglar.

Как да назначаваме правилните хора

 

Господин Терзиев, разкажете ни малко повече за Вас?

–  Здравейте.

За мен мога да започна така: Аз съм един мечтател. Ще цитирам с една от любимите ми фрази на моят ментор:

„Можеш да получиш всичко, което искаш, ако преди това помогнеш на достатъчно други хора да получат това, което те искат.“

В по-голямата част от моят професионален опит винаги съм целял да намеря баланса между доброто работно място, оптимални разходи и печалба, които една фирма може да има. Работил съм по множество проекти свързани с подобряване на работната среда и подбирането на правилният човек за правилното място в правилното време. Затова започнах моето представяне с „Аз съм един мечтател“, но освен мечтател аз вярвам, че с правилните действия и ментална нагласа тази моя цел може да бъде осъществена.

Това звучи много интересно. Надявам се повече хора да мислят като вас. Темата на нашият разговор е „как да назначаваме правилните хора“. В по горните редове вие споменахте, че от дълго време се занимавате и с подбор на персонал.

Как според Вас да намерим правилните хора?

–   Говорейки за подбор на персонал нека първо ясно да дефинираме това действие.

Ние правим подбор, тоест избираме най-подходящия човек за нуждите на нашата компания и конкретните дейности, които този човек, специалист ще трябва да изпълнява.  Затова специалистите по човешки ресурси са разработили множество системи за оценка на кандидати като тестове, интервюта , цикличност от въпроси, проверка на умения  и др.. Но ако трябва да опростим този процес   до два основни показателя то ще кажа, че целта на всичко изброено по-горе, е да установи дали този човек е подходящ да изпълнява дейностите, от които има нужда компанията, дали има нужните умения и квалификации.

Тогава можем да дефинираме уменията и квалификациите в две основни групи:

  1. Твърди умения – това са всички знания, физически умения и опит, който един човек може да има за да изпълнява някаква дейност ( образование, стаж, конкретен опит).  Всичко което той е научил за конкретната дейност, която ще трябва да изпълнява. Тези умения характеризират неговата академична развитост. Тест какво е научил през годините и как може да го прави.  Това са всички тези умения, които могат да бъдат научени.
  2. Меки умения – това е способността на един човек да разговаря правилно с колеги, подчинени, ръководители, клиенти  или казано общо с всичко, с които трябва да работи и взаимодейства по време на работния процес. Тези умения характеризират личността на един човек, неговата способност да се адаптира към средата на действие и да намира възможно най-подходящия начин за взаимодействие с нея. Много често меките умения се характеризират и със способността бързо да научаваме нови неща.

Добре, разбрахме какво трябва да търсим в персонала за нашата компания. Да притежават правилните умения да извършват дейността, която искаме и да имат способността да комуникират правилно с колеги, клиенти и общо взето всички свързани с дейността на компанията.

Но кoe да изберем,  за да назначим най-добрите служители за нашата компания?

–  За съжаление не може да се даде ясен и точен отговор на този въпрос, или да се избере само едното умение, на което да се наблегне.

С промяната на работната среда се променят и изискванията към служителите.

Ефективния служител трябва да има комбинация от двете умения.

Когато ние правим подбор за определена позиция, ако нямаме 100% съвпадение на търсените характеристики винаги се опитваме да намерим съотношение 60 на 40 меки към твърди умения.

Логиката зад това съотношение е, че всички твърди умения могат да бъдат научени и затова търсим човек, който да има отворено съзнание, да е готов да учи нови неща, с които да развива себе си и околните.  Това според мен е златното сечение за намирането на правилните служители.

Благодаря за полезната информация г-н Терзиев. Надявам се тя да е била полезна и на компаниите, които в този момент търсят  правилната формула за най-подходящия служител за тях.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close