Когато ситуацията около служителите стане нестабилна, те се затрудняват да работят. А нестабилността може да бъде всякаква – от новините в света до трудни ситуации в семейството и работата. Всичко това се натрупва, пречи на служителите и им пречи да работят ефективно.
Следва да се съсредоточим върху по-дълбоките методи, които носят осезаеми ползи както за бизнеса, така и за всеки отделен служител.
Как компанията може да повлияе за по-ефективна работа?
Компанията може да повлияе за по-ефективната работа с помощта на различни EAP-програми (програма за подпомагане на служителите) и да осигури на персонала мотивация за работа и пълноценен живот.
Нека разгледаме вариантите по-подробно.
Програми за психологическо здраве и благополучие (Well-being)
Чрез цялостни корпоративни програми за благосъстояние от всеки доставчик компанията помага на служителите си преди всичко да получат психологическа подкрепа.
Всичко това е необходимо по следната причина. Когато служителят се сблъсква с проблеми на работното място, в личния си живот или не е сигурен как да реагира на събитията около себе си, той престава да бъде продуктивен. Компанията губи трудолюбив и лоялен към фирмата служител. Вместо това получава човек, който не може да се концентрира върху стандартните си задачи.
Появата на проблеми с психичното здраве се изразява във физиологични и поведенчески признаци.
Физиологичните признаци:
- нарушения на съня;
- слабост;
- хронична умора;
- стомашно-чревни смущения.
Поведенчески признаци:
- невнимание;
- апатия;
- промени в настроението;
- противоречивост.
Един симптом не означава, че е необходима спешна психологическа помощ за работниците. Но ако няколко признака са налице при един човек или при няколко служители едновременно, хората се нуждаят от помощ и подкрепа от страна на компанията.
Кои са най-често срещаните проблеми и какво може да ги реши?
Като част от корпоративната платформа за благосъстояние служителите се регистрират в платформата и търсят помощ от психолог. След няколко срещи със специалист служителят може да се върне към по-пълноценен живот.
Какви са най-често срещаните проблеми:
- партньорски взаимоотношения;
- самопознание и личностно развитие;
- семейни отношения;
- тревожни разстройства;
- взаимоотношенията родител-дете.
Подкрепата е основната мотивация. Когато служителят е разрешил всички свои вътрешни проблеми и личностни конфликти, той по-лесно се мотивира, работи ефективно и се справя с всички задачи.
Групи за подкрепа
Групите за подкрепа са друга важна част от програмата за подкрепа на служителите. На тези сесии се събират хора, които имат сходни проблеми. По време на сесията не е необходимо да се изказвате, което прави присъствието на много служители по-удобно.
Сесията е посветена на травматични събития или трудни новини – темата се обявява предварително. По време на срещата служителят разбира, че не е единственият, който се е сблъскал с подобен проблем, и че всички останали са също толкова притеснени. Хората стигат до изводи за това как да се справят със случващото се, споделят опит и търсят вътрешна подкрепа.
Понякога групите за подкрепа имат за цел да създадат пространство за удобно и безопасно изразяване на трудни емоции, тревоги и чувства. По време на такива срещи служителите намират подкрепа и отклик от другите участници и разбират как да се справят със случващото се в бъдеще. Това има забележим ефект и върху мотивацията на служителите.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Защо споделянето на знания е в основата на развитие на бизнеса? Методи за оценка на модели на компетентност Как да проведем диагностика на знанията на персонала?
Перспективи за растеж и проекти
Друг начин да разсеете и мотивирате хората на работното място е да създадете интересен проект. Това може да бъде:
- разработване на нова насока за компанията;
- разработване на проект;
- разширяване или промяна на отговорностите на служителите;
- състезание между отделите.
Разбира се, това не е изчерпателен списък на перспективите за развитие на вашите служители. Ключът е да изпълните условията и да си гарантирате награда за спечелване.
Това води до множество ползи:
- ангажиране на служителите с ново предизвикателство;
- развитие на перспективите за растеж на компанията;
- повишаване на производителността на отдела;
- увеличаване на печалбите чрез проактивни служители.
Но всяка нова и сложна задача трябва да се появи, когато служителите са готови за нея. Ето защо е толкова важно да им се осигури навременна психологическа и друга подкрепа.