В първата част на този текст отделихме внимание на тривиалната истина, че да давате пример на работното място означава да показвате последователно професионално и организационно поведение, което желаете и другите да показват. Всеки съвременен HR професионалист (мениджър, сътрудник или консултант) знае, че това е една отговорна и неотменна работна задача на хората избрали това поприще.
Друг въпрос е, че, за да го постига, следва да знае какво да избягва и към какво да се придържа, и вършейки все по-добре своята HR работа, да влияе съзидателно на хората и организацията чрез личния си пример на член на предприятието как да се справят.
Не, не знаете всичко!
Да водиш с личен пример означава да си последователен и рационален, което помага да запазиш всички информирани и организирани без излишни изненади. Непоследователността в работата на HR-а води до объркване и хаос в човешката подсистема на организацията. Като HR (мениджър, специалист или консултант) вие винаги сте в много отговорна позиция, дори да не се забелязва от висшето ръководство на компанията ви. Най-вероятно сте стигнали до тази позиция, демонстрирайки вашите социални и организационни умения и опит, и сте спечелили доверието на началниците си и на екипа, че сте достойни за ролята си в организационния живот.
Това, обаче, не означава, че знаете всичко. Важно е да сте отворени към нови идеи и градивна критика и да помните това, че показвате с личния си пример, че всеки в тази организация все още иска и може да се учи от опита. Останете последователни в това.
Въобще не вярвайте, че сте безупречен
Да си ефективен, ефикасен, ефектен, етичен и естествен, т.е. вещ HR, съвсем не означава, че винаги си прав. Просто избягвайте неуважителното отношение към управленската подсистема на организацията и веригата на вземане на важните решения.
Въпреки че може да бъде изкушаващо в своята отговорна роля да приемете напълно вземането на решения в областта на управлението и развитието на хората и екипите в организацията и да поемате пълна отговорност за всичко в тази сфера, това може да предизвика объркване в мениджърския екип за това какви са техните функции като ваши партньори в организационното развитие.
Прозрачната структура на фирмената система за управление и развитие на хората помага на мениджърите и служителите на всички нива да разберат и да упражняват по-добре своите роли и отговорности във функционирането и развитието на това, което дава живот на фирмения организъм. Не, не са финансите, технологиите и продуктите/услугите на фирмата. Хората са!
Персоналът (вкл. висшите мениджъри) трябва да знае към кого може да се обърне с въпроси или притеснения, свързани с човешката динамика на организационния живот. Като HR, показвайте с личния си пример, че уважавате началниците и всички свои колеги – това винаги насърчава изграждането и поддържането на екипа и организационно-управленска култура на взаимно уважение сред всички в организацията.
Как да давате пример на работното място, ако микроменажирате?
Микро-мениджмънтът е напаст в съвременните организации – показват много организационно-психологически изследвания. Когато, например, сте дали ясни инструкции и знаете, че сътрудниците в организацията разполагат с инструментите и уменията необходими за справяне с поставените им задачи, най-добрият начин да си вършите HR работата е да направите крачка назад и встрани, и да не им „дишате във врата“ или да се превръщате в надзирател или вътрешно-фирмен полицай.
Изкушението да се изследват, наблюдават и контролират всички служители прекалено внимателно, или да се управляват хората и екипите на микро ниво, обикновено довежда до взаимно разочарование, до загуба на доверие и до намалена производителност.
Страхотните и наистина популярни HR-и са точно тези, които полагат солидни основи на автономността и отговорността на служителите, и дават на сътрудниците в организацията доказателства чрез личния си пример, че винаги са там и че може да се разчита на подкрепата им, когато тя е нужна и търсена.
На думи е просто, но изисква системно упражняване да давате положителен личен пример като:
-
Показвате увереност, но не сте арогантни и натрапчиви.
Увереността ви е ключова, но арогантността ви ще накара хората да се отдръпнат и отчуждят от вас бързо и дори завинаги. HR, който не може да се ангажира и да взаимодейства с другите в организацията на „равна нога“ никога няма да бъде успешен в това да им влияе положително с личния си пример. Важно е, разбира се, за всеки, който се опитва да води хората, давайки пример за самоосъзнатост и желание за учене и усъвършенстване.
-
Поемате отговорността, когато нещата се объркат, вместо да отклонявате вниманието към други сътудници, камо ли да търсите и сочите с пръст виновните.
Отговорността за случващото се във видимата и невидимата човешки подсистеми на фирмата е жизненоважна за всеки HR. Провалите са неизбежни и не може да бъдат избегнати напълно и винаги. Така че това, как се справяте с гафовете в организационния живот и как се учите от тях, има значение за професионалния ви авторитет и приемането ви от сътрудниците на организацията.