Да давате пример на работното място означава да показвате последователно професионално и организационно поведение, което желаете и другите да показват. Всеки съвременен HR професионалист (мениджър, сътрудник или консултант) знае, че това е една отговорна и неотменна работна задача на хората избрали това поприще. Друг въпрос е как се справят, т.е. как въплъщават това свое професионално прозрение…
Днешните бизнес предприятия имат различни видове организационна структура
Те са населени с различен брой началници и мениджъри, някои с много дълги командни вериги, а други само с една формална ръководна позиция или едва двама-души души, отговарящи за ръководството и надзора на работната сила в организацията.
Независимо от специфичната йерархичната структура на управлението на бизнеса, всеки един HR с определено ниво на професионална отговорност има възможност да оказва влияние върху трудовото представяне и организационното поведение на мениджърите и всички сътрудници чрез собствения си личен пример и да вдъхновява другите служители на компанията да се представят устойчиво на тяхното оптимално ниво.
Успешните бизнес организации са тези, в които всеки се чувства включен, ценен, ангажиран и уважаван. В тях на ниво е сплотеността между мениджмънта и персонала, т.е. подчинените. И след като (поне на думи) авторитарният подход към управлението и развитието на хората в организацията вече е тактика от отминалите дни, HR-те стават все по-често ролеви модели, които насърчават мениджърите да ръководят своите екипи чрез личен пример. Просто „Прави каквото ти казвам, а не както аз го правя“ вече не е актуално на съвременното работно място.
На всяко работно място даването на личен пример е важно, защото демонстрира стандартите, за постигането и поддържането на които персоналът трябва да работи. Действията на лидерите, мениджърите и HR професионалистите често – ако не винаги, – говорят по-силно от използваните думи, заповеди, указания и изисквания „отгоре-надолу“, управленския жаргон и дългите списъци с изисквания, пълномощия и рестрикции в длъжностните характеристики. Те не говорят на екипа, а и на всеки отделен служите по същия начин, както един добър, практически пример „как правим нещата в тази организация“.
Защо е от съществено значение именно HR-те да дават личен пример?
Даването на личен пример – показват изследванията на организационните психолози, – помага за създаването и поддържането на среда на взаимно уважение. Така лидерството може да стане екипна практика, без никой даже да го осъзнава.
Това да се дава личен пример на работното място е жизненоважен, градивен елемент на добрата HR комуникация и приноса на HR-те за сплотеността на екипите в организацията. Емпирично доказан факт е, че HR-те, които имат добри отношения както със служителите, така и с мениджърите в организацията си са в много по-силна професионална позиция от HR-те, които се опитват да си вършат работа, като са властни, тиранични или арогантни.
Комуникационната линия, която преминава през редиците на всяко работно място в дадена фирма, трябва да бъде отворена и ясна. И това се постига, благодарение на личния пример, който именно HR-те дават, като показват в комуникацията си значението на взаимното уважение на работното място. Те знаят, че моделират чрез собствените си действия как всеки може да се почувства ценен и включен в организационните отношения. И затова искрено се интересуват от работата на всеки, както и от преживяванията и живота на хората около тях, за да стане това част от организационната култура на всички в организацията.
Всеки опитен HR тези четири аксиоми в оказването на влияние чрез даване на личен пример:
-
Вслушвайте се в хората
HR-те, също като вещите мениджъри, които дават съзидателен личен пример, се отличават с това, че са страхотни комуникатори, и преди всичко много добри слушатели. Отворени са за нови идеи и се вслушват в колегите и околните независимо къде стоят в организационната йерархия.
Те често имат политика на отворени врати и се стремят да разрешат всички проблеми, които имат служителите на компанията бързо, със съпричастност и разбиране.
-
Ангажирайте се
Това, че се ангажират искрено и с пълния си капацитет със ставащото в организацията, дава на HR-те задълбочено разбиране за предизвикателствата, разочарованията и проблемите, които съществуват в рамките на всяка роля в организацията. А това ги поставя в уникалната позиция да се грижат за подобряването на професионалната практика и организационния живот на тези около тях.