Адаптацията е процес на взаимно приспособяване на служителя към компанията и компанията към служителя. Обикновено по-голямата част от новите служители, стартиращи ново работно място или идващи в нова компания, се опитват да представят себе си от позитивна гледна точка.
Работата на ново работно място обаче може да бъде свързана с негативни аспекти. Ще разгледаме подходи на компаниите за приемане на нови служители и процеса на тяхната адаптация.
Компаниите, които наемат нов служител, използват „оптични“, „армейски“ или „партньорски“ подходи за адаптацията на новите служители.
- „Оптичният“ подход обикновено се изразява с думите „започнете работа, ще ви погледнем и ще обсъдим заплатата и правомощията“. Като правило, такива работодатели считат, че пазарът на труда е пренаситен със специалисти от всякаква квалификация и всеки специалист може лесно да бъде заменен. „Оптичният“ подход дава на кандидата усещане за несериозност на компанията и незаинтересованост от работата на кандидата.
- „Армейски“ подход се състои в изразът „трудно в ученето, лесно в боя“. През пробния период на новият служител се създават допълнителни трудности под формата на особено сложни и важни задачи. Освен това не го запознават със съществуващите разработки и не му се дават никакви обяснения. Понякога компаниите, които практикуват този подход, ограничават периода на работа с всеки служител с изпитателният период и след това наемат нов служител.
Най-често това не е жестока система за „изпотяване“, а наистина опит да се изберат най-добрите служители, което в крайна сметка може да доведе до негативни последици. Служител, който е преминал изпитателен срок в такава организация, или се отпуска след изпита и смята, че вече си е осигурил спокойно съществуване, или „ще отмъсти“ за несправедливо грубо отношение.
В резултат на това компанията може да бъде напълно отрязана от притока на нови сили. Жестокото дисциплинарно третиране на новите служители има смисъл само ако цялата персонална политика е от същия характер и служителят не забелязва края на изпитателния срок.
- „Партньорски“ подход обикновено се демонстрира от компании с богат и разнообразен опит в набирането на персонал. По същество този подход е знак за зрелостта на организацията, осъзнаваща необходимостта от бързина при определянето на това дали кандидатът отговаря на изискванията на длъжността и съответно намалява разходите, които са неизбежни при наемането на персонал и адаптирането му. Зрелият работодател разбира, че няма идеални работници и че всяко приемане на работа е компромис между очакванията и реалността.