• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Предизвикателство ли е „Синдромът на самозванеца“ за HR-те?

Д-р Пламен Димитров, RODC

Редактор От Редактор
22.08.2023
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 1 минута
A A
0
Предизвикателство ли е „Синдромът на самозванеца“ за HR-те?

„Синдромът на самозванеца“ (Impostor Syndrome) бе описан още през 1985 г. от д-р Полин Кланс след нейните задълбочени многогодишни наблюдения в клинична среда (Clance, 1985).

Много служители – много от които на отговорни и управленски позиции, – изпитват силни негативни чувства свързани с това, че смятат, че напредъка и постиженията им в кариерата им и професионалното им издигане в йерархията в организацията, в която работят, са незаслужени от тях. Те се чувстват не на място като натрапници и измамници (Sakulku & Alexander, 2011).

Накратко, феноменът „самозванец“ се отнася до „едно наистина много болезнено вътрешно преживяване на интелектуална и кариерна фалшивост“ – заключават в изследванията си Матюс и Кланс. При това той се наблюдава при много мениджъри и служители, които в действителност са успешни, но не могат – по една или друга причина, – да интернализират своите значими успехи, приноси и резултати, да възприемат статута си в организацията си като следствие от собствената им компетентност и усилията им в труда.

Задълбоченият скрининг в множество организации от различни сектори – бизнес, администрация, образование, сигурност и дори здравеопазване, – показва, че синдромът на самозванеца е много по-разпространен отколкото се предполага и представлява значително предизвикателство за HR-те в тези организации.

Да, самият феномен, наричан от трудовите и организационни психолози „Синдром на самозванеца“ не е „патологично заболяване, което по своята същност е самоувреждащо или саморазрушително в тесния клинично-психологичен и психиатричен смисъл“ – казват специалистите в областта. Но значително пречи на субективното благополучие, професионалното развитие, организационната причастност и психоемоционалното и поведенческото здраве на страдащото от него лице (Sakulku & Alexander, 2011).

Днес все повече HR-и, благодарение на работата на психолозите в организационен контекст, разпознават добре шестте основни характеристики на синдрома на самозванеца:

  • Цикълът на самозванеца;
  • Необходимостта да бъдеш специален или да бъдеш сред най-добрите;
  • Комплексът „Супер-мен“ или „Супер-жена“;
  • Страхът от провал и разобличаване;
  • Отричане на собствената компетентност и отхвърлянето на похвали и признание;
  • Чувството на вина за успеха и напредъка в кариерата.

И още нещо от моя личен консултански опит с такива клиенти.

Възприемащите се като самозванци мениджъри и служители посочват често, че са наясно как ги възприемат в организацията другите, но им е ясно че признанията, похвалите и кариерното им издигане са фалшиво давани, защото самите те нямат вътрешното усещане или самочувствието, че наистина са ги заслужили. И нерядко се чувстват като измамници и натрапници, които предстои да бъдат разкрити и разобличени от ръководителите, колегите и подчинените си. А това вече е реален проблем за всеки HR.

Когато синдрома на самозванеца се идентифицира при даден служител, подготвените за това HR-и забелязват, че той обикновено е придружен от различни други психо-емоционални, поведенчески и психично-здравни проблеми като депресия, тревожност или зависимости.7

Освен това считащият се измамник и натрапник носител на синдрома проявява системно работохолично поведение, което води до изтощение и увеличава риска от прегаряне. Дори наградите и признанието за тяхната работа се свързват при тях с нарастване на тревожността, дистреса и допълнителни проблеми в баланса между професионалния и личния живот, защото те искат да ги избягват като незаслужени.

Страница 1 от 2
12Напред
Етикети: експертимнениячовешки ресурси
СподелетеСподелете

Прочетете още

HR-те не са си мястото, ако служителите не могат свободно да говорят (Втора част)
Мнения

HR-те не са си на мястото, ако служителите не могат свободно да говорят (Втора част)

19.09.2023
Местните и глобалните HR тенденции в сферата на производството се представят в специален доклад
Анализи

Местните и глобалните HR тенденции в сферата на производството се представят в специален доклад

15.09.2023
Как съставянето на етичен кодекс ще помогне на екипа ви да се развива?
Мнения

Как съставянето на етичен кодекс ще помогне на екипа ви да се развива?

14.09.2023
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"
Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv

HR Club

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023
Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

21.09.2023
Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

21.09.2023
hr marketing employer branding hr manager

Решения за работеща стратегия за HR маркетинг

20.09.2023

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Популярни

Как да творим работещи обяви за работа?

Как да творим работещи обяви за работа?

18.09.2023
emotsionalna inteligentnost

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

07.12.2022
5 разлики между привличане на персонал (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

5 разлики между привличане на таланти (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

07.09.2023
„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

04.09.2023
marina muchakova hr

Как да назнача чужденец на трудов договор?

07.12.2022
Лидерските умения не трябва да са абстрактни, а да бъдат конкретните, които компанията изисква

Лидерските умения не трябва да са абстрактни, а да бъдат конкретните, които компанията изисква

11.09.2023
Timedix Timedix Timedix

Най-популярни

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

Защо Onboarding процесът е ключът към успеха на един нов служител?

47% ръст в ефективността можем да постигнем, ако правилно разрешим казус в екипа

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

Ако фирмите искат да останат конкурентоспособни, трябва постоянно да въвеждат нови методики за обучение

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023

Меню​

  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG

Информация

  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol2/2023

Тема на броя: „Обучение на служители“

Списание HR Мениджър 2 - Нешка Робева - Обучение на служители
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
Enterprise
DiTech
Orator
Fit World Media
CEO Forum Media
Spisanie Enterprise
HR Manager Bg
DiTech Media
Orator bg
Jenski Taini
My Job BG
Fit World Media
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2023
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?