HR ЕкспертМнения

Отдалечената работа и професиите на бъдещето

IMG IT Academy

Всъщност TYCOON OU е международна компания, която обединява няколко подразделения и има различни области на дейност, включително нашите проекти и интериорен дизайн, архитектурно бюро, мебелен салон и кухни на италиански производители; и магазин за оръжие и оборудване за практическа стрелба; и маркетингови и smm проекти, инвестиции и консултации.

Сферите на нашите интереси се простират не само в балтийските страни, в частност Естония, но и до страните от ЕС: Чехия, Италия, Испания, както и Русия и САЩ, където ние изграждаме обекти, а нашето дизайнерско студио изпълнява проекти на клиенти.

Планираме да намалим наполовина обема на офис площите, наети от нас. По-добре е да създадем по-удобни условия за свпоите ценни специалисти за тези средства, например да им помогнем да наемат по-голям апартамент или да осигурим необходимото оборудване: втори монитор, таблет или аудио система, слушалки, които работят чрез Bluetooth.

Но отдалечената работа изисква други подходи за контрол на изпълнението на инструкциите и работното време на служителите, ефективността на техните дейности и използването на работно време. Ако служителят е завършил работата до договорената дата в подходящо качество, тогава няма значение към кое време на деня или нощта и от кое място се изпълнява задачата. Други видове дейности изискват работа в рамките на общоприетия график и условия, максимално близки до офисните. И това трябва да се разграничи, не си струва да създавате стрес, например, за дизайнер на уебсайт е излишен контрол, ако той даде качествен резултат на определената дата. Но си струва по-внимателно да наблюдавате правния отдел, мениджърите по продажбите и финансовия отдел, тъй като тук цената е на грешките е напълно различна.

Ако говорим за това кои звена, а именно в нашия строителен сектор, могат да работят отдалечено, тогава това ще са проектанти, оценители на разходи, архитекти, дизайнери, финансови служби, юридически отдел, за тях не е задължително да посещават офиса. Забавен пример е свързан с последното: по време на карантина нашият адвокат стана почитател на работата в офиса, докато всички бяха изолирани, той прекарваше по-голямата част от времето си там, тъй като децата му му пречеха да работи ефективно у дома.

Отдалечената работа и професиите на бъдещето

Не всички наши специалисти биха могли лесно да преминат към отдалечена работа. Някой е свикнал да работи от офиса и установените навици не се променят толкова лесно. Някои служители се нуждаеха от помощ при организирането на работно място, където никой няма да ги притеснява, както и в установяването на достъп до високоскоростен интернет, за да се реши въпросът за ефективната работа от дома. Друг се нуждаеше от обратна връзка директно от ръководството на компанията, от нови споразумения и регламенти, определяне на тяхната роля и позиция, както и тяхното значение за екипа, проекта, директните мениджъри или дори собственика на компанията, ако това беше особено ценен специалист.

За някои, принадлежността към екипа, комуникацията с колегите, възможността да обсъдят работните моменти с тях и да попитат техните съвети или мнения по конкретен въпрос беше изключително важно. За такива специалисти създадохме чат стаи за поддръжка и комуникация с колегите, провеждахме видео срещи, където трябва да бъдете „присъстват“, облечени в офис стил, което вече генерира доста меми за популярността на блузите и ризи и безпрецедентните намаления на панталоните. Някой не успя да се приспособи, започна да избягва изпълнението на поръчките, да ги прехвърля върху раменете на други служители и да прави саботажни опити за оценка на ефективността на работното време. За съжаление се наложи да се разделя с такива служители, въпреки факта, че те са работили във фирмата 3-4 години преди.

Сега ще разгледаме по-конкретни примери, директно от нашата практика.

Как в нашата компания изяснихме, че подчиненият всъщност не работи?

В края на всеки ден е обичайно да се прави мини-отчет, сутрин всеки служител оформя план сам за себе си въз основа на задачите, които са му поставени, вечер той отчита изпълнението на точките от този план. Това, например, може да се извърши добре във формат електронен календар; Аз лично използвам както приложението Google, така и вградения календар на Apple.

Ако служител забави сроковете или повече от 30% от задачите останат неизпълнени, ние се питаме какво е направил. Тук могат да ви помогнат електронните таблици и документите на Google. Защото в тях можете например да наблюдавате онлайн как човек пише, редактира текст или въвежда данни в таблица и създава формули. Освен това използваме Time Tracker, който ни позволява да видим какви приложения служителят използва или работи в целеви приложения: това могат да бъдат програми за интериорен дизайн или електронни таблици, или той публикува статии в нашия уебсайт или просто седи в личния си акаунт във Facebook водейки лична кореспонденция с приятели.

Тази програма помага да се разбере как е построена структурата на деня на служителя, колко време той отделя и на кои приложения и ако желаете, можете дори да направите екранни снимки или да видите работния стол и отворените програми онлайн. Освен това програмата позволява използването на вградената камера, компютър или лаптоп, за да видите какво прави служителят в момента. Единственото нещо, което трябва да включите в договора, е служителят да се съгласи, че по време на работата си по всяко време можете да установите видео връзка с него или да гледате работното му място чрез камерата.

Недостатъците на Time Tracker включват субективното усещане на психологически натиск върху служителя, което, според него, той може да усети, защото по всяко време работодателят може да види какво прави на работното си място. И имах прецедент, когато секретарката, идвайки на работа, изрази съмнения и отрицателни емоции поради факта, че на работните места са монтирани видеокамери.

Независимо от това, ако един служител е бил мотивиран да работи, това никога не го е спирало, но ако има съмнения относно неприкосновеността на личния живот, то първо, за повечето служители винаги е имало достатъчно обяснение, че камерата на работното място ни позволява, в случай на възникване някои неприятни инциденти от страна на посетителите или евентуална кражба на ценности от непознати хора, за да се установи причината за това събитие и лесно да се намери нападателя.

Така например, в една автокъща през работния ден, благодарение на камерите, стана ясно, че в момента, когато всички служители са заети или сключват договори, или показват демонстрационни превозни средства на клиентите, човек целенасочено влезе в салона, отиде на масата на един от служителите , отвори чекмеджето и извади лаптоп оттам. Както се оказа по-късно, той вече беше посетил салона преди това и имал възможността да наблюдава къде този служител винаги си прибира нещата, за да покаже колата на нов клиент. Така полицията получи необходимата информация, нарушителят беше хванат, а  лаптопът върнат. Това е случай от личната ми практика, компанията, в която работих като HR директор.

Разбира се, инсталирането на софтуер, който очевидно изпълнява функциите за наблюдение на служител, може да има по-потискащ ефект, отколкото видеокамера на работното място. Но въпреки това забелязах, че служителите, които работят ефективно, постигат по-добри резултати, служителите, които награждаваме, които демонстрират кариерно израстване в нашата компания, обикновено никога не са изразили негодувание от факта, че на техния компютър е инсталиран Time Tracking.

Отдалечената работа и професиите на бъдещето

Кои програми се вкорениха при нас и кои се оказаха неефективни? Вградената crm от Tilda, Trello не ни хареса и не използвахме. Успешно използваме Google Docs, наскоро закупени Pro лиценз в приложението Monday. Отдавна използваме Skype, Zoom и за групови обаждания what’s app. Основният месинджър на работата стана Telegram. Той е много удобен за групови чатове, съхраняване и изпращане на големи файлове, снимки и видеоклипове, презентации и различни документи.

Нашите срещи станаха по-ефективни, защото за да стигнете до офиса, трябва не само да отделите време за самия път, но и за такси. Това време може да бъде спестено в полза на обсъждане на важни аспекти.

Лично аз самият винаги съм бил консерватор и харесвах факта, че имам инсталиран лицензиран Microsoft Office, който няма да изчезне от компютъра ми. Не се доверявах на облачните технологии и вярвах, че само информацията, която лежи на твърдия диск, се съхранява надеждно. Но, като работих в Google Docs и с Google Drive, стигнах до извода, че с модерна висококачествена и бърза интернет връзка няма причина да се притеснявате за безопасността на данните. И въпреки че лицензираният Microsoft Office все още е инсталиран на моя компютър и в някои проекти моите колеги и аз използваме Microsoft Team, по-специално в програмата Лидери на Производителността, където съм експерт по защита на дипломите на участниците в проекта, това също се прилага. В момента обаче съм почитател на облачните технологии и използвам основно офис Google.

Тъй като приоритетната област на дейността на нашата компания е строителството, ние усъвършенствахме и се насладихме на дистанционният контрол за изпълнението на работата. Създадохме чат стаи в месинджъри, където публикуваме снимки и видеоклипове на декорацията на апартаменти, общи части, подземен гараж и прилежащата територия на жилищни комплекси в строеж. Изпълнителите, извършващи определен вид работа, могат веднага да видят коментари клиенти и технически надзор.

Във връзка с напускането на повечето професии, свързани с интелектуалната работа на отдалечено място, самата заявка за това какъв вид специалисти ще бъдат търсени в близко бъдеще се променя и този списък вече би бил много впечатляващ, ако не за нас, които бяхме учили за инженери, икономисти и юристи, то за нашите родители със сигурност.

Отдалечената работа и професиите на бъдещето

Необходимите професии в близко бъдеще ще бъдат:

  • Интернет маркетинг
  • Специалист по онлайн реклама
  • Уеб разработчик
  • Програмист

И ако първите три точки са все още предсказуеми и доста очаквани, то средата и края на списъка са невероятни.

  • Microsoft и The Future Laboratory изискват дизайнери на виртуална реалност
  • Разработчици по роботика
  • Виртуални акскурзоводи и digital-коментатори
  • Биохакери
  • Анализатори на «Интернет нещата»
  • Космически гид.
  • Куратор на лични данни

Също в тенденция:

  • Специалист по възстановяване на екосистемата
  • Инженер по разработка на устройство за постоянно хранене
  • Боди-дизайнер

Отдалечената работа и професиите на бъдещето

Перспективни професии на бъдещето – ТОП-10 според версията на Сколково:

  • Сити-фермер
  • Молекулярен деитолог
  • Онлайн лекар
  • Мениджър по космически туризъм
  • Дигитален лингвист
  • Реконструктори
  • Проектант за 3D-печат
  • Разработчик за домашен робот
  • Дизайнер на финансови траектории
  • Mind Fitness Trainer

Както можете да видите, това е много необичаен списък и за да останете в търсенето, струва си да обмислите днес как да допълвате и разширявате съществуващите си знания, за да се приспособите към реалността, която наистина е дошла.

Автор: Юрий Петров

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close