Слушането е активен процес.Такава индивидуално – психологическа особеност като психичният темп, определящ се от скороста на възприятието и преработката на чутото, може да стане преграда за ефективна комуникация.
Този тест ще разкрие умението ви да слушате събеседника си. Ако отговорите честно, без да се замисляте кои от въпросите са добри и кои лоши, може би ще се изненадате от резултатите. Това ще бъде и първата ви крачка в овладяване на умението да слушаме по-внимателно. Аз ще четя, а вие ще попълвате формата.
- Каква според вас е целта на беседата или на рзговора?
а) по-добре да се запозная със събеседника;
б) да изкажа своята гледна точка по дадения въпрос;
в) да споделяме мнения и да ги обсъждаме
2. Задават ли децата въпроси като „ Къде спят облаците“ или „ Баба била ли е малка“
а) често;
б) никога;
в) понякога;
3. Случвало ли се понякога приготвяйки се за работа да си припявате?
а) да, винаги една и съща песен
б) да, обикновено различни песни
в) не, никога
4. В края на събранието задавате ли въпроси на докладчика?
а) да, винаги има какво да питам;
б) понякога, когато не съм съгласен с изложената гледна точка;
в) никога, понеже не вървам че един въпрос ще промени неговата гледна точка
5. След разговора с приятел или с колега случвало ли се да промените гледната си точка по даден проблем?
а) да, много често;
б) понякога;
в) никога;
6. Когато разговаряте с някого, то
а) по-често говорите вие
б) по-често говори вашият събеседник
в) двамата говорите по-равно
7. При една и съща цена какво бихте предпочели да купите?
а) книга;
б) музикален диск;
в) билет за кино;
8. Ваш колега иска да сподели с вас своите проблеми, които не ви засягат. Какво ще си помислите?
а) че сте загубили ценно време
б) че вече ще имате влияние върху него
в) че ще се опитате да му помогнете
9. Коя от следните три фрази най-много подхожда на вашата гледна точка?
а) само специалист може да говори по дадена тема
б) всеки може да говори за всичко, ако може добре да изразява мислите си
в) специалистите не винаги са добри оратори, за да могат убедително да говорят за свойте разработки
10.Ако в разговора ви се изплъзва смисъла на думите , вие
а) прекъсвате говорещия л го молите да отново да обясни казаното;
б) отбелязвате си неясното , за да попитате за него в края на разговора;
в) на вас винаги всичко ви е ясно;
11. Можете ли да повторите съобщение или песен, което сте чули сутринта по радиото?
а) да, винаги
б) да, но ми е необходимо време да си спомня;
в) не мога да си вспомня
12. При естрадните певци вие цените най-вече
а) гласа;
б) външния вид;
в) поведението на сцената
13. Посещението на концертите за вас са
а) събитие което винаги ви доставя удоволствие;
б) светско задължение;
в) удоволствие, ако изпълняват вашите любими композитори;
14. Вие сте на гости и освен вас има още 5-6 човека. Вие започвате разговор. Най-често
а) никой не ви случа;
б) всички млъкват, за да ви слушат;
в) като цяло избягвате да се намествате в разговора;
15. Вие се намирате в курса на събитията в общественият живот благодарение на
а) телевизията
б) радиото
в) вестниците
абв | абв | абв | абв | абв | абв | абв | абв | ||||||||
1. | 213 | 2. | 312 | 3. | 231 | 4. | 231 | 5. | 231 | 6. | 123 | 7. | 312 | 8. | 123 |
9. | 123 | 10. | 331 | 11. | 321 | 12. | 312 | 13. | 312 | 14. | 231 | 15. | 331 |
Резултати от теста:
15-25; ако вие честно сте отговорили на въпросите и сте получили тези точки , това означава, че вие трудно слушате събеседниците. Може би вие не предполагате каква полза можете да извлечете от разговорите и да обогатите вашите знания.
25-35; вие сте посредствен слушател. За вас беседата не е основния източник на информация и основата на общуването. Не се колебайте, прекрачете психологическата бариера между вас и събеседника си. Много може да се разбере от вас , но вие не сте единственият който знаете истината. Внимателно се вслушвайте към това което ви говорят изслушвайте даже и упреците , ще научуте много нови неща.
35-45; вие притежавате рядко качество – умеете да слушате и добре да говорите. Да се говори с вас е удоволствие. Вашите събеседници винаги могат да почерпят от вас нещо полезно. Вие умеете да влизате в положението на другите хора – отличителна черта на характера, която трябва да цените.