• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт

Как действително да решаваме проблеми в корпоративна среда?

Теодора Симеонова - психолог

Petia Karageurova От Petia Karageurova
28.10.2024
В HR Експерт, Мнения
Време за четене: 1 минути
A A
0
teodora simeonova 1

Самият въпрос буди обвинения, нали? Основателни или не, всеки от нас лично е бил свидетел на мащабни проекти със значим финансов ресурс, които в дългосрочен план не носят реална стойност на потребителя, бил той служител или краен клиент.

Лично аз смятам, че корпорациите могат да използват по-умно капацитета си, за да решават качествено и дългосрочно актуалните проблеми на бизнеса си.

В тази статия ще предложа моето виждане за това къде грешат и как могат да използват ресурсите си много по-добре.

Първо Защо този проблем е важен за мен? Основополагащ въпрос. Защо е такъв ще разкажа след малко.

Проблемът за това как корпорациите използват операциите си да решават проблемите на хората и клиентите си е важен за мен, защото аз работя с тях и силно искам да им помогна да повишат своя капацитет на справяне, за да имаме още по-удовлетворяващи партньорства.

Защо въпросът за това колко важен е един проблем е основополагащ?

Защото често корпорациите:

  1. не питат хората, за които създават решения (служители или клиенти) кои са проблемите, които са важни за тях
  2. набелязват се проблеми за решаване, които не са най-важните за целевата група
  3. предлагат се директно решения на тези проблеми без да се ангажира целевата група в създаването на решение

С две думи – на корпорации им липсва Клиент-центриран подход. Това е първата пробойна.

Ако използват клиент-центриран подход, те ще могат да видят по-ясно взаимовръзката потребител – проблем – решение.

В противен случай, ако не се гледа през тази призма често се създават проекти, които да обслужват решения, които не са ориентирани към най-важния проблем на целевата група, но за сметка на това далеч не са евтини и бързи. Накратко – правят се проекти без проблеми.

Втората пробойна. Липсата на фокус.

Защо корпорациите не успяват да изчистят приоритетите си или поне да ги подредят в строен ред около най-важните проблеми на хората и бизнеса си? Много съм разсъждавала над този въпрос и към момента отговорът ми е – заради властта.

Различните ресори считат своите теми за по-важни от тези на другите ресори и съответно дърпат ресурси към себе си. Всички страни имат замъглено виждане за реалните проблеми в организацията, заради които трябва да се обединят и смирят.

Накратко – никой не е готов да каже, че известно време организацията ще се бори с един основополагащ проблем и останалите, т.нар. nice to have (пожелателни) инициативи ще трябва да се прекратят.

Как се бори желанието да се упражнява власт в една йерархична структура? – това е тема за друга статия. Но с две думи – през емпатично, но смело лидерство и проекто-базирани крос-функционални екипи.

Към третата пробойна – липсата на системен подход.

Да приемем, че сме използвали клиент-центриран подход за откриване на най-значимия проблем на една целева група от нашите служители. След това сме фокусирали усилия и ресурси около това да създадем решение на този проблем заедно с нашата целева група. Започваме да го прилагаме и откриваме нови проблеми в системата.

Продължаваме ли да прилагаме решението след като виждаме, че системните проблеми заплашват дългосрочната устойчивост на нашето решение?

Не би трябвало.

Това, което е необходимо да се предприеме при откриване на все повече и повече проблеми в системата е да се открият общите причини за тях.

Достатъчно често обща причина за системни проблеми са слабия лидерски капацитет и установената във времето работна атмосфера на липса на психологическа сигурност.

Разбираемо е ние, организационните психолози да обясняваме дори и най-големите проблеми в една система с липсата на психологическа сигурност в нея, но това е така, защото е вярно.

Какво представлява психологическата сигурност на работното място? –

Според Ейми Едмондсън, най-известният автор по темата, това е:

  • Убеждението на членовете на екипа, че е безопасно да се поема междуличностен риск.
  • Чувството на увереност, че ако говориш, няма да бъдеш отхвърлен, наказан или унижен от членовете на екипа.
  • Екипна среда на уважение и междуличностно доверие, в която хората се чувстват комфортно да са себе си.

Според друг учен, Тимъти Кларк, психологическата сигурност е „чувството че можеш да бъдеш себе си без социална, политическа, икономическа или емоционална цена.“ Харесвам това определение.

Когато в една система няма психологическа сигурност, то неминуемо се появяват системни проблеми във времето, защото когато те са се появили в началото, не е имало кой да ги заговори или ако се е случило, то това се е наказало.

В заключение искам да пожелая на всички бизнес лидери – кураж.

Кураж да търсят и откриват най-важните проблеми за своите хора и клиенти.

Кураж да поддържат фокус и концентрация на сили и ресурси върху решаването им.

Кураж да преборят системните проблеми през създаването и поддържането на психологическа сигурност в екипите.

Защото куражът не е продукция на ума. Той произлиза от сърцето*.

(“Courage is not intellectual, it comes from the heart.”)

бел.авт. (*courage – произход латински, с корен  cor , означава„сърце“)


ЗА АВТОРА

Теодора Симеонова е завършила бакалавърска степен по „Психология“ и магистърска степен по „Трудова и организационна психология“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Професионалният ѝ път започва в банковия сектор със стаж в отдел „Подбор“, продължава със стаж в агенция за психометрични измервания и продължава като „Експерт Обучение и развитие“ във фармацевтичния бранш, в сектора на бързооборотните стоки и в телекомуникационния сектор.
След като става майка и се мести извън София, започва да работи на проектна база и отново за корпорации по теми, свързани с развитие на талантите и интегриране на иновационни практики в преживяванията на служителите. Последните 4 години работи изключително с метода „Дизайн мислене“, като го интегрира в процеси и продукти, обогатяващи служителското преживяване.

 

СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?