• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

Цветелина Рускова От Цветелина Рускова
09.12.2024
В HR Експерт, Статии
Време за четене: 1 минути
A A
0
untitled

Съвсем наскоро, в един уютен и зимен сив съботен ден, имах удоволствието да
участвам в онлайн работна закуска. Признавам, че първоначално бях скептично
настроена към идеята — може ли подобен формат изобщо да бъде ефективен? Въпреки
това, силно ме привлече възможността да обменя опит с колеги от бранша по темата за
ефективното управление на човешките ресурси. Първоначалните разговори сред HR
специалистите бяха донякъде мудни и предпазливи. Но, както често се случва, по стара
българска традиция, всички бързо се включиха с множество примери за това как не
трябва да се управляват човешките ресурси. От една страна, се разказаха истории за
мениджъри от различни отдели, които са убедени, че управлението на хора е изцяло и
единствено отговорност на HR отдела. Примерите варираха от пасивно „измиване на
ръце“ до пълно избягване на отговорност. От друга страна, се обсъждаха примери за
мениджъри, които предпочитат микромениджмънта и възприемат HR отдела
единствено като организатор на тиймбилдинги и развлекателни дейности. Въпреки че
останах удовлетворена от събитието, заради отворената комуникация, дискусиите не
бяха достатъчно балансирани. Останаха множество въпроси без конкретни
предложения за решения, което подчертава, че нашият бранш е силно ориентиран към
идентифицирането на проблеми, но недостатъчно фокусиран върху тяхното устойчиво
разрешаване. Това ни напомня, че е необходим по-целенасочен и стратегически метод
за преодоляване на предизвикателствата, който да насърчи както индивидуалната
ефективност, така и общия организационен прогрес.

Успешното управление на всяка организация се основава на създаването на
ефективна система за управление, която да насочва, контролира и държи отговорни
всички нейни компоненти. Ръководителите трябва да работят на различни нива, като
тяхна основна задача е да разработват правила, системи, процеси и поведения, които
обединяват усилията на организацията в посока постигане на нейните цели.
Истинската ефективност на управлението се постига чрез хармонично интегриране на
всички аспекти на организацията, което включва както хоризонтална, така и
вертикална координация и съгласуваност. Организациите, които успяват в това,
демонстрират ясно измерима управленска ефективност, която се отразява в доверието
на заинтересованите страни. Това доверие не само укрепва отношенията със
съществуващите партньори, но също така улеснява привличането на нови служители,
инвеститори, акционери и клиенти. На практика, този успех е резултат от
организационната ефективност, която позволява постигане на стратегическите цели
чрез оптимално използване на наличните ресурси. Ефективното управление не е
самоцел – то е ключов фактор за устойчивото развитие и конкурентоспособността на
всяка организация. За реализирането на всичко това е нужно отговорно поведение. За
съжаление, в България често не му отдаваме заслужената значимост, предпочитайки
вместо това да прилагаме репресивни или порицателни подходи. Колеги, които не
споделят с мен това мнение, бих искала да споделят своя опит – имате ли
вътрешнофирмена практика за награждаване на отговорното поведение? Кога за
последно проведохте такава церемония? Всъщност, основното, което искам да
подчертая, е, че човешките и социалните фактори трябва да заемат също толкова важно
място в процеса на вземане на решения, колкото управлението на физическите активи
или финансовия капитал. Тези елементи на управлението са ключови за създаването на
подходяща организационна култура и насърчаването на желаното поведение. В тази връзка примерът за разбирането на някои мениджъри, че ефективното управление на
човешките ресурси е дейност само на отдел човешки ресурси и само те са отговорни в
случай на незадоволителни резултати е грешно. В ефективното управление на
човешките ресурси участват всички ръководни нива – от борда на директорите до
оперативния мениджмънт. Неминуемо, това включва и HR отдела. Но тук въпроса не е,
кой е най-отговорен. А прилагаме ли ефективен и стойностен процес на координация.
За да създадем устойчив и успешен подход, е необходимо да разберем в дълбочина
ролята и функциите на всички заинтересовани страни. Например, ролята на борда на
директорите е ключова за осъзнаването на значението на човешкия капитал.
Международните корпоративни гиганти са напълно наясно с важността на
ефективното управление на човешките ресурси и проявяват това чрез официални
ангажименти. Обикновено тези ангажименти се затвърждават със създаването на
политика, която се подписва от всеки един участник в борда на директорите, тъй като
те носят отговорност за стратегическото управление на човешките ресурси. Също така,
те имат задачата да наблюдават текущото състояние на ефективното управление на
човешките ресурси и да въвеждат необходимите корекции.

От друга страна, висшето ръководство, към което включвам и HR отдела, трябва
да насърчава активното участие на служителите от всички нива на организацията във
фирмената дейност. Висшето ръководство идентифицира и съгласува ключовите
показатели за ефективност, които трябва да бъдат постигнати чрез човешките ресурси
на организацията. Както знаете, висшето ръководство разработва планове и процедури
свързани с наемането и освобождаването на персонала. Истината е, че трябва да се
създадат и процедури за докладване на значителни отклонения при интегрирането на
управленските принципи за човешките ресурси по време на изпълнение на
оперативните задачи. Т.е. трябва да има процес за документиране на дадения проблем
свързан с управлението на човешките ресурси, след което трябва да има преглед и
анализ, за да можем да говорим за истински коригиращи действия. Обаче, често
практиката в Българските компании не е такава. Тези проблеми не се документират, не
се анализират задълбочено, уроците не се научават и обикновено грешките се повтарят.
Точно поради тази причина ние просто се фокусираме върху вербалното обсъждане на
проблемите. Но това съвсем не е достатъчно. Трябва да ги документираме, трябва да ги
описваме детайлно и достоверно. Само тогава ние ще можем да преминем към втория
етап, а именно същинският разговор за подобренията.

Ако не прилагате тези принципи в ежедневната си практика, не се
притеснявайте — решение има. Трябва просто да направите цялостна оценка на
системата за управление на човешките ресурси, която прилагате. Въпреки че това
звучи лесно, обективната оценка често е трудна, когато се прави вътрешно.
Моите препоръки са да изследвате следните ключови аспекти:

1. Свързани ли са вашите оперативни и стратегически цели? Ако съществуват
противоречия, идентифицирайте ги и ги отстранете.
2. Ключовите показатели за ефективност (KPI) логично продължение ли са на
вашите цели? Ако не, адаптирайте ги така, че да бъдат в съответствие.
3. Има ли липсващи елементи в системата? Ако да, допълнете ги с подходящи
практики или инструменти.

4. Противоречат ли вашите практики за управление на човешките ресурси на
функциите, които служителите ви изпълняват? Ако да, преразгледайте и
синхронизирайте процесите.
5. Разполагате ли с показатели за управление на човешките ресурси? Ако да, ясно
ли сте дефинирали тяхната значимост и честота на измерване?
6. Съответстват ли принципите за управление на човешките ресурси, които вашата
организация декларира, на реалните практики?

Със завършека на тази статия ми се иска да се върна към онзи уютен и сив зимен
съботен ден, когато започнахме с известен скептицизъм и предпазливост. Макар и
първоначално да се питах дали подобен формат изобщо може да бъде ефективен,
дискусиите ни не само осветлиха проблемите, но и поставиха основите за търсенето на
устойчиви решения. Пътят към ефективността започва с ясно осъзнаване на
съществуващите предизвикателства и предприемането на целенасочени действия за
тяхното разрешаване.

Препоръчвам на колегите от отдел „Човешки ресурси“, както и на всички на
ръководни позиции, да възприемат работата в екип и да се запознаят със стандарта ISO
30408 от 2019 година, който предлага насоки за управление на човешките ресурси и
прилагането на основни принципи за ръководство.


ЗА АВТОРА

„Ако аз не мога да го имам и ти няма да го имаш“ – crab mentality на работното място

Мартина Георгиева е Директор човешки ресурси в Булмаркет Груп АД с над 6 години опит в управлението на хора. Завършила е Гимназия за древни езици и култури в Тренто, Италия, Международно и европейско право в Университета в Тренто, Италия. Доктор е по право във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Сертифициран медиатор. Има следдипломна квалификация в УНСС по Бизнес психология.
СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
Кои са най-сериозните предизвикателства, които стоят пред работодателите и служителите през 2025г.?
HR Експерт

Кои са най-сериозните предизвикателства, които стоят пред работодателите и служителите през 2025г.?

18.11.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?