Ето защо опитните HR-и смятат грижата за укрепването на почтеността на работното място за своя професионална мета-отговорност
Те знаят от първа ръка, че работна култура с високо ниво на почтеност на всички нива в организацията е благоприятна, за да имат мотивиран, отговорен и удовлетворен екип, продуктивна работна среда и градивен организационен климат. Всичко това обикновено води до по-висока производителност на труда и по-високо качество. Даже винаги по-високи в сравнение с тези в организациите с проблеми с почтеността на своите мениджъри и служители.
Специализираните организационно-психологически изследвания също показват, че почтеността на работното място помага за насърчаване на етичен подход към вътрешното вземане на решения както на индивидуално, така и на екипно и организационно ниво.
Компания, която разполага с лоялен, надежден екип, вероятно ще поставя неговото развитие и благополучие на първо място. Работодател с работна сила, състояща се от хора, които имат високи и стабилни нива на почтеност, може да се довери, че хората ще работят по най-добрия начин и без да се влагат средства и време за постоянен надзор и контрол. И така, може да бъде спокоен, че няма да има служители, които мамят, лъжат или не си вършат работата.
Като наема почтени служители, една компания може да създаде по-стабилна кадрова и организационна рамка, която да даде стабилна основа на бизнеса й, да осигури предоставянето на качествени услуги и да има добра публична репутация.
Клиентите, доставчиците и клиентите споделят, че когато знаят, че хората в компанията, с която работят, са почтени и няма нужда да тревожат, че се стремят да се възползват от тях.
По отношение на нивото в организацията – независимо дали сте още стажант или вече главен изпълнителен директор, – важно е да показвате почтеност на работа.
Според опитните HR още в пробния период на служителите на начална позиция в организацията, почтеността е жизненоважна както за изграждането и поддържането на успешна връзка „служител-работодател“, така и за екипната адаптация на новодошлите. Почтеността също ви помага да станете ценен и добре интегриран член на екипа, в който работите, а и колега, към който хората смятат, че винаги могат да се обърнат за съдействие, и човек на когото да разчитат в трудни моменти.
HR-те имат един специфичен мандат
Да напомнят на тези, които са на висша позиция или имат управленски роли и власт в организацията, че трябва да демонстрират автентична почтеност във всички аспекти на работата си. По този начин дават добър пример на всички останали, които ги наблюдават постоянно и се учат от тях. Самите HR професионалисти знаят от опит, че за тях е жизненоважно да демонстрират почтеност, за да поддържат положителни и градивни отношения със служителите.
Да бъдеш честен относно предложените промени в бизнеса или евентуални съкращения, например, може да означава труден разговор в краткосрочен план. Но в дългосрочен план тази прозрачност помага за изграждането на доверие със служителите и положителна работна среда.
Ако дадена организация има нечестни мениджъри и служители, които не спазват основни политики на компанията (например, график на работния ден, дрескод, продължителност на почивките, насоки за превенция на насилието и грубиянството на работното място) и не заслужават доверие, тези вътрешни проблеми много вероятно ще се проявят и външно, причинявайки проблеми със задържането на клиенти и поддържането на положителна репутация като работодател.
Наскоро, в рамките на едно обучение за HR мениджъри, помолих участниците да споделят казуси от своята работа и да проиграем с учебна цел разговори със служители с проблемна почтеност. В един от тези разговори HR директор със солиден опит ни направи демонстрация на това как постъпва със служители и работници на компанията, които редовно закъсняват за работа.
Във втората част на текста по тази тема ще разгледаме и това, което ни представи друг HR мениджър по време на тренинга – брошура със заглавие „10 примера за почтеност на работното място от… (тук следваше името на фирмата му).“
ЗА АВТОРА
Д-р Пламен Димитров, RODC (международно регистриран консултант по организационно развитие) е психолог, екзистенциален терапевт и организационен консултант с 40-годишен опит в областта на диагностиката и развитието на екипи, лидери и организации. Той осъществява в България и региона интегрираните програми за психологическа подкрепа и грижи за психичното здраве на служителите (EAP, Employee Assistance Programs) на глобалния лидер в тази област – ComPsych.com.