• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Експерт Мнения

Защо почтеността в работната среда е мета-отговорност на HR-те? (Първа част)

Д-р Пламен Димитров, RODC

Редактор От Редактор
26.09.2023
В Мнения, HR Експерт
Време за четене: 1 минути
A A
0
Защо почтеността в работната среда е мета-отговорност на HR-те? (Първа част)

Почтеността е това отговорно и вътрешно мотивирано организационно и социално мислене и поведение на мениджърите и служителите, при което те действат и се отнасят помежду си, при това не само на работното си място. То се определя като етичен, морален, честен, съвестен и уважителен начин на комуникация дори когато знаят, че никой не ги наблюдава и преценява.

Лоялността е възможна под външен натиск и поради страх от санкции

Почтеността е резултат от вътрешна, автономна убеденост и морално-психична зрялост на индивида.

Ако на някой от мениджърите, например, му се наложи по спешност да посети зъболекаря си и остави служителите си в офиса, той вярва, че те ще работят и без неговото присъствие почтено, съвестно и автономно, независимо дали ги наблюдава или не.

Особено преди едни или други избори, не само в България, в публичното пространство започва усилено и масово да се говори за почтеността на кандидатите за овластяване. В този контекст хората по-често си припомнят някои нейни основни характеристики, наблюдавани в ежедневието и измервани професионално от организационните и социалните психолози.

Защото почтеността в различни организационни и социални контексти е комплексен психичен конструкт – случва се в психиката на хората преди да се въплъти в поведенията им.

А в съвременните организации – бизнес, администрации, партии и граждански организации, – почтеността или липсата ѝ в работните отношения е постоянна тема и мета-отговорност на HR професионалистите.

Сега ще посоча само първите 10 симптома на автентичната почтеност в работните отношения, които опитните HR-и, с които сме обсъждали темата за почтеността на работното място по време на различни консултативни проекти и тренинг програми, използват като измерими индикатори за морално-психична зрялост и психосоциално развитие на мениджърите и сътрудниците на всички нива в организациите си.

Ако си наистина почтен на работното си място:

  1. поемаш пълна отговорност за думите и действията си, и за техните непосредствени и дългосрочни последствия;
  2. поставяш потребностите на организацията и на другите в организацията пред своите лични.
  3. предлагаш компетентна помощ и подкрепа на всеки, който се нуждае от такава в контекста на работата ви в организацията;
  4. даваш на другите възможност да изкажат мнението си и да си отстояват разбиранията, дори ако съвсем не си съгласен с тях;
  5. избираш честността и искреността във всичко и с всички, с които работиш;
  6. показваш уважение към всеки;
  7. сдържан си, тактичен и скромен и не се самоизтъкваш;
  8. признаваш открито, когато сгрешиш или установиш, че се самозаблуждаваш;
  9. спазваш поетите ангажименти и дадените обещания, и си постоянен в надеждността си;
  10. любезно и непресторено споделяш това, което наистина чувстваш и мислиш.

Почтеността е част от автентичността на човека, тя е есенцията на автентичния му начин на живот и отговорна работа.

Вярно е, че всеки може за кратко да я симулира манипулативно и да изгради и използва публичен имидж на почтен човек инструментално – като средство за въздействие върху околните. Но много скоро фалшивата, престорената почтеност се разкрива и носителя й неизбежно се компрометира.

Почтеността не е нещо, което правим, за да впечатлим другите

Държим се наистина почтено и когато никой не ни наблюдава и контролира. Служител, който започва да играе игри на телефона си веднага след като мениджърът му си е тръгнал от работното му място, не показва почтеност.

Думата „почтеност“ не присъства много в длъжностните характеристики, но това е качество, което всеки работодател търси в един служител.

В много случаи се подразбира – работодателят и HR-те приемат, че лицето, което кандидатства за работа, е честно, отговорно и заслужаващо доверие. Така че не трябва да се посочва в личните спецификации, изисквани за позицията.

Въпреки това, много от думите, които виждате често в длъжностните характеристики, са ценности, които предполагат човек да има почтеност в трудовото си поведение и организационните си отношения.

Почтеността е нещо повече от просто доверие към служителя. Човек със зряла и автентична почтеност живее живота си и върши работата си по морално отговорен и етичен начин. Той има добри междуличностни умения и основните ценности, които притежава, се ангажират и в професионалния и организационния му живот.

Мениджъри и служители, които не проявяват черти на почтеност, могат да бъдат изключително токсични за културата на работното място и следователно за производителността и развитието на компанията. Там, където почтеността не съществува, често има корупция, манипулативност, лицемерие, стрес и неудовлетвореност.

Какво означава почтеност на всяко работно място?

По-долу ще ви дам някои примери за почтеност и чертите, които притежава почтен човек, които съм извлякъл от разговорите си с опитни HR-и. Забележете – много от тях са практики, които могат да се наблюдават ежедневно.

Човек с развита и устойчива почтеност в работата си е:

  • внимателен към другите, с които си взаимодейства;
  • надежден;
  • отговорен;
  • вдъхва и демонстрира доверие;
  • има добра трудова и организационна етика и стабилна морална саморегулация на поведението си;
  • показва търпение и толерантност;по-самоосъзнат и самодисциплиниран е;
  • честен е;
  • уважителен;
  • трудолюбив и отговорен за резултатите от работата си;
  • има здрава преценка и здрав морал;
  • стреми се да е ефективен и полезен;
  • самостоятелно търси кое е най-правилното действие във всяка ситуация и се ангажира с реализацията му;
  • съпричастен е към хората и организацията – в добри, но и в трудни ситуации и периоди.

Никой работодател не иска нечестни служители. Причините, които опитните HR-и изтъкват, когато ги питам защо и как търсят почтени служители, са много по-дълбоки от простото желание за работна сила, която не е покварена и мамеща ръководството или клиентите на компанията.

Почтеността в работна среда помага за създаването на положителна, конструктивна, екипна и организационна култура, при която служителите работят много по-добре. Те са по-ефективни, по-ефикасни, по-етични, по-емпатични и по-естествени са заедно, вярват си един на друг, имат взаимно уважение и доверие, могат да разчитат един на друг и постигат повече за себе си и за организацията.

Страница 1 от 2
12Напред
СподелетеСподелете

Прочетете още

freepik retouch 92770
HR Експерт

Прозрачност и справедливост в управлението на заплащането

24.02.2025
we are hiring
HR Експерт

От данни към действие: Как стандартизирането на разходите за наемане трансформира успеха на бизнеса

02.01.2025
untitled
HR Експерт

Човешкият капитал: Време е да говорим за решения, а не само за проблеми!

09.12.2024
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
grip i nastinka kakvo pomaga i koe e mit

Грип и настинка – какво наистина помага и кое е мит?

26.03.2025
13097

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
723d4c69 9e5f 41c1 9906 c3c98f1ad69c

Ваня Ивова: Една инвестиция е успешна, когато има положително въздействие върху хората и околната среда

24.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?