• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Ресурси Подбор на персонала

За азбуката на подбора в бизнеса

Бойко Проданов – експерт „Човешки ресурси“

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
25.05.2023
В Подбор на персонала, HR Ресурси
Време за четене: 1 минута
A A
0
podbora biznesa azbukata hr manager

В навечерието на 24-ти Май и празника на Славянската писменост видях как малки и големи отдават заслужена почит на буквите. Това ме накара да се замисля по въпроса кои са А и Б –то на подбора в бизнеса?

Кога и как аз се запознах с азбуката на подбора в бизнеса?

Сетих се, че преди около 18 години като начинаещ в подбора на служители получих ръководство с основни правила, които е добре да се спазват. Тогава те наистина бяха за мен А и Б-то в човешките ресурси. Дадоха ми ги на хартия и ми казаха утре ще те изпитаме на тях. Това се случи още във времето, когато да имаш собствен компютър и интернет вкъщи си беше лукс.

Какви бяха първите съвети и правила, които мога да определя, като азбуката на подбора в бизнеса?

Сигурен съм, че за част от нашите читатели това ще са неща, които знаят и прилагат, но все пак се надявам да помогнат на част от колегите, които сега започват и се чудят кое е правилно и кое не.

  • А – кой къде сяда по време на среща (интервю)?

Ще чуете и прочетете много хипотези и правила, но трябва да запомните – никога не сядайте фронтално срещу кандидата. И до днес продължавам да виждам собственици и мениджъри да го правят. Мога да разбера, че някои от тях не са не са минавали курс за подбор, затова не знаят. Но ми е трудно да оправдая колеги, които заемат такава поза.

Фронтално срещу даден служител се застава само ако ще му се караме или имаме намерение да го освобождаваме от работа. Защото тази поза го кара да не ни чувства толкова близък.

Сигурен съм, че сте наясно с бариерите в общуването и езика на тялото, затова не е необходимо да поставяме още една.

  • Б – да се запознаем подробно с CV-тата и да си подготвим правилните въпроси

С риск дори да поспорим, нека развенчаем този мит при избора на бъдещото ни попълнение в екипа.

  • Колко често имате времето да прегледате и CV-тата, ама честно?
  • Как сме сигурни, че след като сме го прочели, сме го разбрали и анализирали добре?
  • А какво да правим, ако сме отделили 10-20 мин., а кандидатът не се появи?

Достатъчно е да сме се научили да слушаме, наистина да слушаме, не да чуваме само. На база това слушане да изградим диалог, който е насочен към събеседника, а не към позицията или информацията, която има за компанията ни.

Колеги, моля Ви да водим диалог, а не разпит!

Все по-трудно се намират качествени хора, затова дали искаме ли да ги подложим на кръстосан разпит, или по-скоро се стремим да ни харесат, да донесат печалба, клиенти и каквото ни е необходимо за бизнеса?

  • В – Като споменахме слушане, нека си припомним няколко факта и грешки, които ни пречат да слушаме активно:

  1. Репетираме следващия въпрос наум.

Често ми се е случвало. Особено в началото на помощ идва един най-обикновен, но безценен чек лист с въпроси. Повече по въпроса ще разкажем в някоя от следващите статии.

  1. Сравняваме отговорите на кандидата с тези, които ние самите бихме дали на база опита си.

По този начин често се получава сблъсък на мнения в съзнанието ни. Все пак го наемаме заради неговите умения и начин на разсъждаване, а не според нашите собствени. Защото, ако се случи второто, това означава нещо като да наемем себе си.

  1. Даваме оценка на отговорите според нашия опит.

Често ми се е случвало да имам срещи с кандидати, които са работили примерно в хотел. На въпроса как се справяхте с капризни клиенти, най-честия отговор е: Викахме управител/мениджър, който поемаше случая.

Този отговор не показва обаче липса на инициативност, умения за справяне с конфликти или ниска емоционална интелигентност. Просто такива са били правилата и нашият кандидат ги е следвал.

  • Г – Да поставим кандидата в симулация от типа: Какво ще направите, ако…?

Моля Ви, не го поставяйте в ситуация да Ви продава химикал. Защото в това те са по-подготвени от Вълкът от Уолстриийт.

Правилата на STAR интервюто съм сигурен, че ги знаете. Затова само ще спомена, че е полезно, ако ще правим симулация, да дадем време на човека срещу нас да се подготви. Препоръчвам въпросната да му се изпрати преди срещата с указания какво се очаква от него.

Все пак, когато кандидатът стане вече част от екипа, ще му бъде проведено обучение. Практиката в повечето случаи е такава, защото не се очаква той да може да реагира веднага и по правилен начин с важни клиенти и партньори.

Преди да тестваме креативното мислене на кандидата, как се справя в бързо променяща се среда или под стрес, добре е да се сетим колко от тези неща пробвахме ние самите, преди да станем част от непозната компания и среда?

  • Д – Добре е да сменим част от жаргона в гилдията, както и да избягваме използването им в обявите, срещите, като цяло в комуникацията:

  1. Работник – все още се среща особено в трудови договори и длъжностни характеристики. Мисля, че отдавна мина времето, когато започвахме автобиографията, че сме от бедно работническо семейство.
  2. Служител – мисля, че имаме доста висша цел, мисия, визия, която сигурно е предмет на входящ тренинг или поне е написана някъде. Кой иска да служи и на кого?
  3. Интервю – страхотна дума, но ако се отнася за среща в медиите и журналистите. Мина ерата на хората, които се молят за работа и идват готови на всичко. „Среща“ е достатъчно добра дума, която показва, че търсим експерти, таланти, партньори, а не служители и работници.

Останалите правила до буквата Я ги оставям на Вас в коментарите. Споменатите по-горе за мен са основни и без тях трудно ще можем да стигнем до висшия пилотаж в събеседването.

Макар и ден след 24-май ми позволете да кажа – честит празник, колеги! Нека разпостраняваме азбуката в комуникацията смело и бъдем достойни за:

… Напред! Науката е слънце,
което във душите грей!
Напред! Народността не пада
там, дето знаньето живей!..

 

ЗА АВТОРА

boiko prodanov snimka

Бойко Проданов има проведени над 2000 интервюта, 3000 обучени ръководители, мениджъри и търговци и знае, че винаги има какво да се научи от участниците в едно обучение или кандидатите за работа. При съвместната си работа с корпоративни клиенти от областта на недвижимите имоти, застраховането, търговията на автомобили, банките и от посещаването на форуми за бизнес лидерите, Бойко е научил, че не е важно един лидер да тегли или бута хората, а да ги убеди да го следват. Девет години опит в управлението на хората, човешките ресурси и директните продажби са го научили, че правилната комуникация е най-­важното умение при ръководенето на всеки успешен бизнес.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
Стойността на инвестицията в обучение трябва да е...
Как емоционалната зрялост предсказва ефективността на HR-те? (Втора част)
TikTok-видеа: нов инструмент за комуникация в HR сферата
СподелетеСподелете

Прочетете още

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията
HR Ресурси

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители
HR Ресурси

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите
Мотивация на персонала

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"
Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv Digital4Plovdiv

HR Club

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023
Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

Отказът за наемане на хора без опит ще има отражение върху репутацията на компанията

21.09.2023
Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

Наистина ли програмите за сертификати са важни за кариерното развитие?

21.09.2023
hr marketing employer branding hr manager

Решения за работеща стратегия за HR маркетинг

20.09.2023

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Популярни

Как да творим работещи обяви за работа?

Как да творим работещи обяви за работа?

18.09.2023
emotsionalna inteligentnost

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

07.12.2022
5 разлики между привличане на персонал (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

5 разлики между привличане на таланти (talent acquisition) и набиране на служители (recruitment)

07.09.2023
marina muchakova hr

Как да назнача чужденец на трудов договор?

07.12.2022
Предизвикателство ли е „Синдромът на самозванеца“ за HR-те?

Предизвикателство ли е „Синдромът на самозванеца“ за HR-те?

22.08.2023
„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

„Бърнаут“ е симптом, а не проблем

04.09.2023
Timedix Timedix Timedix

Най-популярни

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Психичната издръжливост е интригуваща, но неуловима за повечето хора концепция

Защо Onboarding процесът е ключът към успеха на един нов служител?

47% ръст в ефективността можем да постигнем, ако правилно разрешим казус в екипа

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Tънкото изкуство да не ти пука… за обратната връзка

Ако фирмите искат да останат конкурентоспособни, трябва постоянно да въвеждат нови методики за обучение

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

Въздействието на ангажираността на служителите върху успеха на организацията

21.09.2023
Най-добри практики за въвеждане на нови служители

Най-добри практики за онбординг на нови служители

21.09.2023
Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

Ключови показатели за работна ефективност, които подобряват ангажираността на служителите

21.09.2023

Меню​

  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG

Информация

  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol2/2023

Тема на броя: „Обучение на служители“

Списание HR Мениджър 2 - Нешка Робева - Обучение на служители
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
Enterprise
DiTech
Orator
Fit World Media
CEO Forum Media
Spisanie Enterprise
HR Manager Bg
DiTech Media
Orator bg
Jenski Taini
My Job BG
Fit World Media
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2023
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?