• ЗА НАС
  • РЕКЛАМА
  • КОНТАКТИ
  • Вход
  • Регистрация
Няма резултати
Вижте всички резултати
Известия
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Design Expert
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
  • HR Новини
    • България
    • Свят
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Анализи
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium ClubVIP
  • Абонамент
    • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експерен автор
    • Стани гост-автор
HRManager.bg - Онлайн медия и списание
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало HR Ресурси Подбор на персонала

За азбуката на подбора в бизнеса

Бойко Проданов – експерт „Човешки ресурси“

Живка Аджеларова От Живка Аджеларова
25.05.2023
В Подбор на персонала, HR Ресурси
Време за четене: 1 минути
A A
0
podbora biznesa azbukata hr manager

В навечерието на 24-ти Май и празника на Славянската писменост видях как малки и големи отдават заслужена почит на буквите. Това ме накара да се замисля по въпроса кои са А и Б –то на подбора в бизнеса?

Кога и как аз се запознах с азбуката на подбора в бизнеса?

Сетих се, че преди около 18 години като начинаещ в подбора на служители получих ръководство с основни правила, които е добре да се спазват. Тогава те наистина бяха за мен А и Б-то в човешките ресурси. Дадоха ми ги на хартия и ми казаха утре ще те изпитаме на тях. Това се случи още във времето, когато да имаш собствен компютър и интернет вкъщи си беше лукс.

Какви бяха първите съвети и правила, които мога да определя, като азбуката на подбора в бизнеса?

Сигурен съм, че за част от нашите читатели това ще са неща, които знаят и прилагат, но все пак се надявам да помогнат на част от колегите, които сега започват и се чудят кое е правилно и кое не.

  • А – кой къде сяда по време на среща (интервю)?

Ще чуете и прочетете много хипотези и правила, но трябва да запомните – никога не сядайте фронтално срещу кандидата. И до днес продължавам да виждам собственици и мениджъри да го правят. Мога да разбера, че някои от тях не са не са минавали курс за подбор, затова не знаят. Но ми е трудно да оправдая колеги, които заемат такава поза.

Фронтално срещу даден служител се застава само ако ще му се караме или имаме намерение да го освобождаваме от работа. Защото тази поза го кара да не ни чувства толкова близък.

Сигурен съм, че сте наясно с бариерите в общуването и езика на тялото, затова не е необходимо да поставяме още една.

  • Б – да се запознаем подробно с CV-тата и да си подготвим правилните въпроси

С риск дори да поспорим, нека развенчаем този мит при избора на бъдещото ни попълнение в екипа.

  • Колко често имате времето да прегледате и CV-тата, ама честно?
  • Как сме сигурни, че след като сме го прочели, сме го разбрали и анализирали добре?
  • А какво да правим, ако сме отделили 10-20 мин., а кандидатът не се появи?

Достатъчно е да сме се научили да слушаме, наистина да слушаме, не да чуваме само. На база това слушане да изградим диалог, който е насочен към събеседника, а не към позицията или информацията, която има за компанията ни.

Колеги, моля Ви да водим диалог, а не разпит!

Все по-трудно се намират качествени хора, затова дали искаме ли да ги подложим на кръстосан разпит, или по-скоро се стремим да ни харесат, да донесат печалба, клиенти и каквото ни е необходимо за бизнеса?

  • В – Като споменахме слушане, нека си припомним няколко факта и грешки, които ни пречат да слушаме активно:

  1. Репетираме следващия въпрос наум.

Често ми се е случвало. Особено в началото на помощ идва един най-обикновен, но безценен чек лист с въпроси. Повече по въпроса ще разкажем в някоя от следващите статии.

  1. Сравняваме отговорите на кандидата с тези, които ние самите бихме дали на база опита си.

По този начин често се получава сблъсък на мнения в съзнанието ни. Все пак го наемаме заради неговите умения и начин на разсъждаване, а не според нашите собствени. Защото, ако се случи второто, това означава нещо като да наемем себе си.

  1. Даваме оценка на отговорите според нашия опит.

Често ми се е случвало да имам срещи с кандидати, които са работили примерно в хотел. На въпроса как се справяхте с капризни клиенти, най-честия отговор е: Викахме управител/мениджър, който поемаше случая.

Този отговор не показва обаче липса на инициативност, умения за справяне с конфликти или ниска емоционална интелигентност. Просто такива са били правилата и нашият кандидат ги е следвал.

  • Г – Да поставим кандидата в симулация от типа: Какво ще направите, ако…?

Моля Ви, не го поставяйте в ситуация да Ви продава химикал. Защото в това те са по-подготвени от Вълкът от Уолстриийт.

Правилата на STAR интервюто съм сигурен, че ги знаете. Затова само ще спомена, че е полезно, ако ще правим симулация, да дадем време на човека срещу нас да се подготви. Препоръчвам въпросната да му се изпрати преди срещата с указания какво се очаква от него.

Все пак, когато кандидатът стане вече част от екипа, ще му бъде проведено обучение. Практиката в повечето случаи е такава, защото не се очаква той да може да реагира веднага и по правилен начин с важни клиенти и партньори.

Преди да тестваме креативното мислене на кандидата, как се справя в бързо променяща се среда или под стрес, добре е да се сетим колко от тези неща пробвахме ние самите, преди да станем част от непозната компания и среда?

  • Д – Добре е да сменим част от жаргона в гилдията, както и да избягваме използването им в обявите, срещите, като цяло в комуникацията:

  1. Работник – все още се среща особено в трудови договори и длъжностни характеристики. Мисля, че отдавна мина времето, когато започвахме автобиографията, че сме от бедно работническо семейство.
  2. Служител – мисля, че имаме доста висша цел, мисия, визия, която сигурно е предмет на входящ тренинг или поне е написана някъде. Кой иска да служи и на кого?
  3. Интервю – страхотна дума, но ако се отнася за среща в медиите и журналистите. Мина ерата на хората, които се молят за работа и идват готови на всичко. „Среща“ е достатъчно добра дума, която показва, че търсим експерти, таланти, партньори, а не служители и работници.

Останалите правила до буквата Я ги оставям на Вас в коментарите. Споменатите по-горе за мен са основни и без тях трудно ще можем да стигнем до висшия пилотаж в събеседването.

Макар и ден след 24-май ми позволете да кажа – честит празник, колеги! Нека разпостраняваме азбуката в комуникацията смело и бъдем достойни за:

… Напред! Науката е слънце,
което във душите грей!
Напред! Народността не пада
там, дето знаньето живей!..

 

ЗА АВТОРА

boiko prodanov snimka

Бойко Проданов има проведени над 2000 интервюта, 3000 обучени ръководители, мениджъри и търговци и знае, че винаги има какво да се научи от участниците в едно обучение или кандидатите за работа. При съвместната си работа с корпоративни клиенти от областта на недвижимите имоти, застраховането, търговията на автомобили, банките и от посещаването на форуми за бизнес лидерите, Бойко е научил, че не е важно един лидер да тегли или бута хората, а да ги убеди да го следват. Девет години опит в управлението на хората, човешките ресурси и директните продажби са го научили, че правилната комуникация е най-­важното умение при ръководенето на всеки успешен бизнес.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
Стойността на инвестицията в обучение трябва да е...
Как емоционалната зрялост предсказва ефективността на HR-те? (Втора част)
TikTok-видеа: нов инструмент за комуникация в HR сферата
СподелетеСподелете

Прочетете още

blagomirakotseva
Интервюта

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853
HR Експерт

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
13097
HR Ресурси

Ротацията като стратегическа алтернатива на съкращенията

25.03.2025
Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър" Списание "HR Мениджър"

HR Club

vn

Вероника Николова: PR специалистът е гласът, който прави бизнеса разбираем, човешки и въздействащ

07.07.2025
blagomirakotseva

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
umenshumen1

Технологиите срещат бъдещето: „Умен Шумен“ превръща града в дигитална сцена на идеи, игри и иновации

08.05.2025
gian paolo aliatis afflhhvvua unsplash 1

Създаване на продуктивна среда: малки детайли с голямо значение

23.04.2025
hr 1920x1080 1

Какво е бъдещето на HR мениджмънта?

31.03.2025

Знанието е най-ценният ресурс!

Абонирайте се и получете известия за най-новите статии, интервюта в сферата на Човешките ресурси и Мениджмънта. Присъединете се към 3225 водещи експерти, HR професионалисти и мениджъри, които получават първи професионална информация като читатели на "HR Мениджър БГ"

Благодарим Ви!

Поздравления, Вие се абонирахте успешно! 

Най-популярни

Важни промени в новия Регистър на заетостта: въвежда се Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ)

Тест за емоционална интелигентност (EQ тест)

Как да назнача чужденец на трудов договор?

В кои случаи на отсъствие на служител работодателят има право да предизвика проверка?

Случи се най-радикалната промяна в Търговския закон от 30 години насам

Христо Чаков: „На запад компании насърчават здравословния сън с бонуси за служителите“

Мотивация и стимулиране на персонала

"Всеки втори експерт човешки ресурси чете HR Мениджър БГ"

Последни HR Новини
vn

Вероника Николова: PR специалистът е гласът, който прави бизнеса разбираем, човешки и въздействащ

07.07.2025
blagomirakotseva

Изнесеният офис е много повече от работно място със страхотна гледка

30.05.2025
2150038853

Дигитализиране и автоматизиране на HR процесите

14.05.2025
Меню​
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
  • HR Новини
  • HR Мениджър
  • HR Експерт
  • HR Ресурси
  • HR Premium Club
  • MYJOB.BG
Информация
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития
  • Списания
  • Реклама
  • Контакти
  • Портфолио
  • Събития

Онлайн медия и списание
„HR Мениджър БГ“

Списание "HR Мениджър" vol1/2024

Тема на броя: „EMPLOYER BRANDING – Новата реалност пред предизвикателството да бъдеш работодател“

Списание HR Manager 2024 - Employer branding 1
АБОНИРАЙ СЕ
Реклама и ПР
  • Част от Internet Media Group © 2011 - 2024
  • Общи условия за ползване
  • Декларация за поверителност
  • Политика за бисквитки

Добре дошъл отново

Влезте в профила си

Забравена парола? Регистрация

Регистрация

Попълнете формата, за да се регистрирате

Всичики полета са задължителни Вход

Възстановете паролата си

Моля, въведете потребител или имейл адрес, за да възстановеи.

Вход
Управление на съгласие
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Функционални Винаги активен
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Опции
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистика
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Маркетинг
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Управление на опциите Управление на услуги Управление на {vendor_count} доставчици Прочетете повече за тези цели
View preferences
{title} {title} {title}
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • HR Новини
    • Акценти
    • Анализи
    • Факти и прогнози
  • HR Мениджър
    • Интервюта
    • HR Маркетинг
    • Digital HR
    • Полезно
  • HR Експерт
    • Актуално
    • Личности
    • Мнения
    • Статии
  • HR Ресурси
    • Подбор на персонала
    • Адаптация на персонала
    • Атестация на персонала
    • Мотивация на персонала
    • Обучения на персонала
    • Тестове и анкети
  • HR Premium Club
  • Абонамент в HR Клуб
  • Стани автор
    • Стани експертен автор
    • Стани гост-автор
  • –––––––––––
  • За Нас
  • Реклама
  • Контакти
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?