HR Мениджър

Струва ли си да инвестирате в развитието на бранда си: експертно мнение

IMG IT Academy

Катерина Зисова-Христу е родом от град Пловдив. Завършила е средното си образование в ЕГ “Пловдив” със засилено изучаване на немски език. Придобива бакалавърска степен по бизнес администрация от City University of Seattle (САЩ). Получава магистърска степен от City University of Sheffield (Великобритания) по Маркетинг, Реклама и ПР след успешно защитаване на дисертационен труд на тема “Качество на българското частно здравеопазване”. Присъединява се към екипа на АПТЕКИ 36.6 през 2019г. като преди това има 7-годишен опит към един от националните фармацевтични дистрибутори. През 2022г. е отличена от списание Forbes в класацията “Жени на върха” .


АПТЕКИ 36.6 се наложи на Пловдивския пазар особено успешно. Как успяхте?

АПТЕКИ 36.6 присъстват на Пловдивския пазар от 20 години като притежават най-големия брой търговски обекти в град Пловдив и 17.5% пазарен дял през 2021г. в града под тепетата по данни на IQVIA. Брандът е наложен с удобните си локации, разнообразието от стоки и висококачествената фармацевтична грижа. АПТЕКИ 36.6 се фокусират върху здравната превенция и емоционалното здраве на клиентите си.
Инвестираме в изграждането на положителен имидж и добра разпознаваемост. Отделяме ресурси за правене на добро и асоцииране с каузи – подкрепяме редица мероприятия с локално значение – Международен турнир по художествена гимнастика “Тракия къп”, маратона “Трявна ултра”, национален приз “Студент на годината”, наградите на БГ радио и др. Наскоро бяхме отличени от клуб Business Lady с приз “Златно сърце” за устойчива благотворителна дейност. От организацията ни посочиха за бизнес пример за подкрепяне на каузи със социален и обществено значим характер.

Не всички компании разполагат с такива бюджети. Какво ще посъветвате по-малките играчи?

Първо, да работят с любов и внимание към клиента. Доволните клиенти стават редовни такива и са склонни да споделят положителния си опит със своето обкръжение. А възхитените клиенти (тези, чиито очаквания надминавате значително) са склонни да се превърнат в т.нар. адвокати на бранда – да се асоциират с бранда и да го популяризират в социалните мрежи безвъзмездно.

Второ, да проявяват търпение, усърдие и постоянство в начинанията си. Както са казали предците ни – “капка по капка, вир става”! Устойчивият във времето успех идва бавно и постепенно – доволен клиент, после два и така. На един бизнес са му необходими между 3 и 5 години, за да се установи на пазара.
Не на последно място по важност, да осъзнаят, че могат да бъдат полезни на обществото без да инвестират значителни бюджети. Последните маркетингови изследвания ясно демонстрират, че клиентите са по-склонни да купуват от бизнеси, които са ангажирани с обществени каузи. Присъединяването и изявяването на подкрепа към национални кампании допринася за положителен имидж и изграждането на бранда. Примери за подобен тип активности са почистването на дадени региони от замърсявания, засаждането на дръвчета за обособяването на нови гори или даряването на кръв в общинските центрове. За описаните цели ресурсът, който трябва да отделите, е положително настроение и половин работен ден на служителите.

Какво всъщност представлява бранда и струва ли си инвестицията в него?

Брандът е съвкупност от символи, име, дизайн и послания, които правят даден бизнес разпознаваем сред съществуващи и потенциални клиенти. Това са множество асоциации, които хората преписват върху качеството на продукта или услугата. Аз харесвам сравнението на брандовете с малки деца – те се раждат, развиват се, имат положителни и негативни черти, учат се да говорят, разгръщат някои свои умения и се утвърждават във времето. Брандовете аналогично с хората притежават собствена идентичност и характеристики. Те могат да бъдат сериозни и будещи високи нива на доверие (банковия сектор) или пък артистични и креативни (филмовия сектор). Могат да будят асоциации за бързина (куриерски услуги), ниска цена (магазин за левче) или лукс (яхти).

Умелото използване на различните бранд компоненти създава допълнителна стойност за компанията, която привлича и мотивира клиенти, партньори и служители.

Какви са най-често допусканите грешки от младите предприемачи при изграждането на бранд?

Основополагащо в изграждането на успешен бранд е да “говори” еднозначно – ако сме избрали лилавия цвят за своето лого, то тогава той да бъде внедрен във всички печатни материали, обзавеждане на работните пространства, облеклото на персонала и т.н.

Още при самото създаване на логото, да предвидим къде и как ще се позиционира – как ще изглеждат фирмените бланки, визитни картички, брандирани материали, рекламни брошури и т.н. Ако решим, че ще е горе вдясно, то тогава навсякъде да е така!

Освен избор на цветове и лого, често пропускан бранд елемент е подбора на подходящи шрифтове, които ще се ползват за маркетинг материалите. Да се подбере един шрифт за печатните материали и един сходен такъв за дигиталното пространство и да се използват във всички визии.

А какви са най-често допускани грешки в изграждането на комуникационни кампании?

Много е разпространено използването на слогани на английски език без собствениците на бранда да се замислят дали таргет аудиторията владее този език на достатъчно високо ниво, за да осмисли правилно посланието. Често мениджърите си мислят, че казват нещо на таргет клиентите, а те всъщност не разбират смисъла на използваните думи.

Същото важи и за посланията в комуникационни кампании – те трябва да са ясни, точни и разбираеми (без двусмислия). Таргет аудиторията трябва с един поглед да възприема информацията, без да влага допълнителни усилия в нейното усвояване. Наскоро попаднах на реклама за топла напитка – “ще получите кафе с размер М, ако заплатите кафе с размер S” придружено с огромен надпис на касова зона “М=S”. За повечето клиенти е необходим втори и дори трети прочит на написаното, за да осмислят посланието. Нямаше ли да е по-лесно да възприемат промоцията, ако тя беше формулирана обратно – а, именно: Заплатете кафе с размер S и получете по-голямо такова S=M?

Ако нямате ресурси за организирането на фокус групи, когато разработвате рекламни послания, ги предоставете на 5-10 души от обкръжението Ви за обратна връзка – Четливи ли са буквите? Как разбират написаното? Достатъчна ли е информацията? Харесва ли им визуалното оформление? Можете да предоставите разработени два до три варианта за оценяване и обратна връзка.

Кои инструменти за популяризиране на бранда са най-ефективни?

Най-успешните брандове комбинират онлайн и офлайн активности и постоянно преплитат каналите за комуникация.

За да добие един онлайн бизнес високи нива на доверие, е препоръчително да се “появява” и във физическото пространство – мероприятия, билбордове, принт реклама и т.н. За да добие пък един класически офлайн бизнес популярност и достъпност, трябва да присъства в онлайн пространството – да притежава собствен уеб сайт, да е активен в социалните медии и т.н.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close