Корпоративната социална отговорност /КСО/ е ангажиране на бизнес организациите с постигането на конкретни социални, икономически или екологични подобрения. Това може да се изразява във филантропия, доброволчески дейности и различни практики, чрез които предприятията могат да донесат ползи за обществото, като същевременно повишат имиджа на своята марка и репутацията си.
КСО може да е насочена както навътре към фирмената култура и ценности – чрез осигуряване на добри условия за работа и високи трудови стандарти, свобода на сдружаване, зачитане на правата на човека, принципи на недискриминация и равенство между половете, така и навън към обществото – опазване на околната среда, намаляване на емисиите и замърсяването, борба с корупцията и подкупите. И в двата случая същественото е да се отнасяме ценностно към заинтересованите страни.
Някои компании избират КСО практики, които не са част от бизнес стратегията им, за да „платят“ дължимата лепта на обществото
Например, вие добивате руда и подкрепяте спортен отбор или културно събитие от региона, в който оперирате. Други обаче отиват още по-далеч като подкрепят практики с пряко отношение към основната им дейност чрез иновации и конкурентни предимства. В този случай говорим за създаване на споделена стойност.
Друг пример е, когато имате възможност да направите търговски център, но вместо да създадете поредния стандартен мултибранд мол, решавате да създадете мол за рециклиране (както направиха в Швеция). В него се продават единствено стари стоки, произведени по природосъобразен и устойчив начин, на които е вдъхнат нов живот чрез поправка и рециклиране.
Това е един прекрасен пример за кръгова икономика и зелен модел, който създава споделена стойност. В случая на шведския мол конкурентното предимство е стратегическо и гарантира конкурентоспособността на фирмата.
Какви са методите за подобряване на имиджа на марката, можете да разберете от продължението на материала тук.