Стаж
Да опознаеш бранда отвътре, да се запознаеш с историята на компанията – това са задачите, които си поставя всеки новодошъл при посещението на фабрика, магазин или ресторант. В повечето случаи на етапа на интервюто в сектора на бързооборотните стоки кандидатите се питат дали са използвали продуктите, дали са запознати с определени серии и дали са готови да ги изпробват сами.
На етапа на интервюто питаме за готовността да носите фирмена униформа и да прекарате поне един ден в кухнята. Отговорът е положителен в над 90% от случаите, но понякога специалистите по подбор на персонал се сблъскват с арогантно недоумение. Отрицателният резултат в този случай е много важен за нас: ако човек не е готов да приеме едно от важните правила на корпоративната култура на етапа на интервюто за работа, той вероятно „не е нашият пътник“. Струва си да се отбележи, че стажът е задължителен елемент от първоначалната адаптация за всички нива – от висшето ръководство до редовия персонал.
Още на етапа на интервютата кандидатът прекарва въвеждащ ден на работното място, а одобрените кандидати имат по-сериозен стаж, след като бъдат официално наети. Продължителността на „кухненската“ командировка зависи от длъжността на служителя и може да продължи от един до няколко месеца. Задачите на всеки специалист също са различни: генералният директор трябва да оцени организацията и ефективността на бизнес процесите като цяло. Специалистът по връзки с обществеността трябва да открие „триковете“ за по-нататъшно популяризиране навън. Финансистите и счетоводителите трябва да се запознаят с оперативните системи и особеностите на управлението на документите. А директорите и управителите на ресторанти трябва да навлязат в абсолютно всички детайли.
Стажът се организира от специален отдел за обучение, а изискванията са строги. Изисква се медицинско свидетелство, определен е дрескод (светла тениска, тъмен панталон и тъмни затворени обувки, момичетата трябва да се разделят с лака за нокти и да намалят дължината на маникюра си за известно време). В края на кухненския ден всеки стажант дава писмена и устна обратна връзка на ръководителя за преживяванията си.
Стажовете са задължителни не само за служителите на пълен работен ден, но и за представителите на франчайз партньорите. За компанията е много важно всички служители да работят в една и съща корпоративна култура, поради което процесите на адаптация се прилагат дори за собствениците на компанията. Хората са основният актив на едно предприятие, така че мениджър, който не е готов да инвестира в хората и да се ангажира с тяхното развитие, никога няма да може да стане партньор. Заслужава си също така да се разработят програми за адаптация за всички нови франчайзи, които им позволяват да разберат и приемат в детайли корпоративната култура на старшия партньор.
„Tone from the top“ (от англ. „тон от върха“) – културата започва от „главата“ и без ярки модели за подражание в лицето на управителите, които се грижат за служителите си и ги ръководят, бизнесът няма да бъде ефективен.