Необходими са два до три месеца, за да се адаптира човек добре към новия екип.
Спорно е дали този процес може да бъде ускорен. Дали може да бъде направен интересен и ефективен, вече е въпрос на подход.
Международните компании разработват набор от действия, които позволяват на служителите бързо да се интегрират в работния процес: от подробни интервюта за работа до културен коучинг и геймификация.
Културен коучинг
В международните компании коучингът е важна част от корпоративния живот. Всеки нов служител преминава през цялостна интегрираща кампания, която най-често включва няколко етапа. Ментор или наставник ви помага да се интегрирате в екипа, а обученията ви позволяват да се потопите в корпоративната култура и да научите историята на компанията. В сектора на бързооборотните стоки служителите посещават фабрики или магазини, тестват продукти, с други думи, проверяват силата на марката. Френската марка L’Oréal предлага интересен опит: новите служители преминават през пълномащабен тест – те идентифицират и тестват продукт със завързани очи. Сега компаниите често използват метода на геймификацията; например много от тях в ИТ индустрията превръщат въвеждането на нов служител в бранда в игра, в която той или тя получава награди за изпълнението на задачите.
Повече от 80% от служителите на KFC са млади хора от поколенията Y и Z (18-25 години), които с удоволствие приемат вълнуващата, многопластова корпоративна култура на голямата международна марка. За младите хора е по-лесно да възприемат вече съществуващите ценности, отколкото за утвърдените възрастни над 30 години. В същото време по-възрастните хора са по-склонни да работят в центрове за обслужване на ресторанти и е по-трудно да бъдат интегрирани във формализираната корпоративна култура, отколкото по-гъвкавите млади хора. Дори не става дума за това, че хората отказват да приемат нашите принципи на взаимодействие и бизнес, а за това, че понякога просто не разбират от къде да започнат.
Преди около година и половина установихме следната тенденция: понякога е трудно за зрелите служители с напълно оформена система от собствени ценности да се интегрират в ценностната система на бранда.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Защо HR специалистът се нуждае от дигитален маркетинг? Как компаниите помагат на новодошлите да се интегрират? Кои са начините да запазите най-способните си служители?
След като осъзнахме проблема, решихме да стартираме нова тенденция в областта на човешките ресурси – културен коучинг. Същността на тази концепция се състои в създаването на група от неформални наставници – приятели. „Приятелят” оказва морална подкрепа на доброволни начала на колега, като му разказва за различните формати и обичаи, приети в компанията. Отделът по човешки ресурси обявява нуждата от приятел, събират се кандидатури, провежда се конкурс и след консултация с прекия ръководител се одобрява кандидат, който след това отговаря за наставничеството на новопостъпилите.
Само активисти, които успешно изпълняват основните си задължения и следват корпоративната култура, могат да бъдат включени в общността на лошите. Приблизително на всеки шест месеца най-добрите от тях се награждават с хубави награди и сертификати, като няма строги критерии за оценка – лидерите се определят въз основа на обратна връзка от колеги и наставлявани. В края на краищата, понякога за ефективно участие на новите хора липсва обикновена информация – например как е обичайно да празнувате рождени дни в компанията, което означава този или онзи термин, когато можете да дойдете на работа в дънки.