Тормозът на работното място е широко разпространен проблем, който може да окаже сериозно въздействие върху благосъстоянието на служителите и организационната култура. А HR отделите са тези, които играят ключова роля в преодоляването и предотвратяването на проявите на тормоз на работното място.
Затова и в тази статия ще разгледаме няколко водещи практики на HR към управлението на тормоза на работното място, както и стратегии, политики и механизми за подкрепа.
Ролята на HR в разпознаване на тормоза
Тормозът на работното място обхваща постоянно лошо отношение, обиди или заплашване на служител от страна на колеги или началници. Той може да се прояви чрез вербално насилие, изолиране, саботаж или други форми на агресивно поведение.
Най-често признаците на тормоз са:
- Системно натякване на недостатъци, критикуване или подценяване;
- Изолиране или отстраняване на служителя от дейности, свързани с работата;
- Саботиране на работата или проектите;
- Отправяне на заплахи за здравето и живота.
Стратегии на HR за справяне с тормоза
Повечето HR отдели разработват и прилагат цялостни политики за борба с тормоза, които очертават представата за приемливото поведение и определят последиците от нарушенията. Въпросните политики реално задават тон за работна среда, в която цари уважение, и предоставят на служителите различни варианти за превенцията или поверителното докладване на инциденти, когато те вече са в ход.
Освен това HR специалистите провеждат редовни обучения, за да информират служителите и мениджърите за тормоза на работното място, какво е неговото въздействие, както и какви са начините да го предотвратяват и да се справят ефективно с него.
Подобно обучение дава възможност и на служителите да разпознават и докладват на мениджърите си, когато забележат тормоз на работното място, така че ръководителите да имат възможност за навременна намеса.
Въвеждане на системи за поверително докладване
В HR отделите на големи компании, като Google, Tesla и Microsoft, а и не само – дори и в университети като този в Харвард – се осигурява наличието на поверителни канали за докладване, като например анонимни горещи линии или онлайн платформи, където служителите могат да сигнализират при случаи на тормоз, без това да носи отрицателно въздействие върху тях самите. Подобна конфиденциалност насърчава откритата комуникация и дава възможност на HR да разследва и разглежда жалбите незабавно.
Оказване на подкрепа за жертвите на тормоз
1. Предоставяне на услуги за консултиране при случай на тормоз
HR специалистите могат да окажат най-добрата консултация и подкрепа на жертвите на тормоз, тъй като са най-добре запознати със средата на работа. Те са тези, които могат да окажат достъп до Програмите за подпомагане на служителите (ППСП) или, в краен случай, да ги насочат към външни консултанти или терапевти.
Защита на лицата, подаващи сигнали за нередности
HR отделът трябва да има изградена стратегия за защита на служителите, които съобщават за случаи на тормоз, тъй като сигналът им може да стане причина за отмъщение или преследване. Устойчиво разработените политики за защита на лицата, подаващи сигнали за тормоз, биха дали по-голяма сигурност на служителите, че могат да сигнализират без страх от негативни последици. По този начин се насърчава и цялостната култура на прозрачност и отчетност.
HR специалистът играе ключова роля в справянето с тормоза на работното място чрез проактивни политики, обучение и услуги за подкрепа. Като насърчава културата на уважение и отговорност, HR допринася за по-здравословна и по-продуктивна работна среда, в която служителите се чувстват ценени и в безопасност. Заедно можем да се преборим с тормоза на работното място и да създадем работни места, където всеки може да се развива.
Полезни съвети
Как служителите могат да направят разлика между конструктивна критика и тормоз?
Конструктивната критика се фокусира върху конкретно поведение и цели да помогне на служителите да подобрят работата си, докато тормозът включва повтарящи се и необосновани нападки, целящи да подкопаят или навредят.
Какво трябва да направя, ако стана свидетел на тормоз на работното място?
Незабавно докладвайте за инцидента на HR. Не се намесвайте директно, тъй като това може да доведе до ескалация на ситуацията или да изложите себе си на риск.
Може ли да се случи тормоз между служители с еднакъв ранг?
Да, тормоз на работното място може да се случи между колеги или колежки на едно и също ниво в организацията.