HR РесурсиПодбор на персонала

Пет типични грешки при наемане на работа

IMG IT Academy
  1. Придаване на голямо значение на първото впечатление – в течение на първите 5 сек. се формира нашето впечатление за предметите и хората. Ако ни хареса кандидатът, то целият следващ час ние търсим доказателства, какъв в действителност професионалист е, умник и т.н., а ако не ни хареса ние активно търсим негативна информация. Понеже първото впечатление е капан, необходимо е да не се правят никакви оценки по време на интервюто, а само да се събира информация, след което да се анализира и сравни с другите кандидати.
  2. Ефектът на „звездите“ – рискът да попаднем в този капан идва от моментът, когато получим „идеалната“ автобиография на кандидата с идеалния опит в идеалната компания. Първата мисъл, която ни минава през главата е „това е звезда“. Трябва да го наемем. И започваме предварително да изпитваме към него едва ли не свещен трепет. Без да искаме по време на интервюто търсим потвърждаване на „звездността“, на колосалния опит, и даже през ум не ни минава, че и в най-добрата компания има нефективни служители. Ние поначало предполагаме, че човек работещ в успешна компания, ще донесе успеха и при нас, и че той просто не може да не бъде професионалист.
  3. Ефектът на контраста – състои се в това, че всеки кандидат сме склонни да сравняваме с предишния. Затова понякога даже посредственият кандидат получава доста висока оценка, ако неговите предшественици са били откровено слаби, или например, идват кандидати с квалификация и амбиции, значително превишаващи нашите потребности в дадения момент, ние не ги взимаме по обективни причини. Но после се появява този, който като, че ли ни подхожда, но на фона на предишните ни се струва слабичък. „Ефектът на контраста“ може да го лиши от работа, а нас от необходимия работник.
  4. Негативната информация – играе по-голяма роля от положителната. Ако кандидатът е казал нещо, което ни е изострило вниманието, се включва механизмът на търсенето на нещо изключително лошо. Например, ако кандифатът се изкаже отрицателно за някоя политическа партия, на която ние симпатизираме, нашето отношение се променя рязко въпреки очевидните му качества.
  5. Ефектът на огледалото – всеки се стреми да търси хора, които му допадат, себеподобни. Независимо как – стил на обличане, говор, прическа, парфюм – всичко. В резултат, на което фирмата се превръща от сборище на клонинги. Много ръководители са склонни да наемат на работа психологически близки хора, с които е лесно да се установи контакт, и да изгягват по-малко комфортните служители, въпреки, че са способни да донесат нови идеи и да развият бизнеса.

Не наемайте хора, с които Ви е комфортно, а хора, с които Ви е некомфортно, защото само тези хора ще развиват Вашия бизнес. А останалите ще поддържат това, което го имате, и което го знаете много добре. Това определено е добра мисъл.

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close