Digital HRHR Мениджър

Пет мита за дигитализацията в HR

IMG IT Academy

„Всяка компания трябва да внедри дигитални инструменти“, „Чат ботове, гласови асистенти и изкуствен интелект ще заменят HR специалиста“, „Това са някакви пробивни технологии, ние сме далеч от тях“ и т.н.

Тенденцията към дигитализация на HR процесите започва да оказва натиск върху HR. Дали обаче си струва да започнем дигитална трансформация и как да го направим не винаги е ясно. Не е ясно и на какви рискове излагат процесите цифровите технологии. Като цяло, огромно поле на неопределеност, което поражда митове за цифровите инструменти. Днес анализираме най-популярните от тях.

МИТ №1

Всяка компания трябва да се дигитализира.

Въпреки цялата шумотевица около тази тема, дигиталните инструменти НЕ са необходими, ако:

Имате малък бизнес / според жизнения цикъл на Адизес сте в начални етапи;

Компанията няма да мащабира;

Вашите бизнес процеси и така работят гладко;

Собственикът или главният изпълнителен директор избягва дигиталните решения и не иска да ги внедрява в бизнеса си;

Не можете да отговорите на въпроса „Защо?“

С други думи, докато в компанията не се създаде атмосфера на необходимост от промяна, тези иновации няма да работят, системата ще се съпротивлява и ще се върне към първоначалната си точка.

МИТ №2

Дигитализацията разчита на пробивни технологии

Всъщност дигиталните HR процеси са изградени преди всичко от набор от прости инструменти, които спомагат за ускоряване или автоматизиране на привичните ни действия.

  1. Чат ботове

Имитират комуникация по зададен сценарий (отчитайки всички специфики на компанията и tone of voice), помагат за събиране на информация, комуникация с клиенти/служители.

Те се използват в почти всеки HR процес: набиране (събиране на информация и първоначално селектиране на кандидати), адаптация (база от знания, подкрепа от ментор), обучение (образователни маратони, курсове и дори геймификация), оценка (било то 360 или обичайното събиране на обратна връзка от начинаещ и неговия ментор).

Чат ботът ви позволява да настроите регулярността на процесите, да подобрите комуникацията със служителите и тяхната ефективност.

Ботовете могат да събират цялата получена информация в ясно аналитично табло и да я прехвърлят към отдела за човешки ресурси за по-нататъшни управленски решения.

  1. Dashboards

Помагат да визуализирате и анализирате фирмените данни.

Позволяват да видите пълната картина на конкретен процес, да наблюдавате влиянието на конкретен фактор върху HR показателите или ефективността на прилагането на промените.

Те са операционни, аналитически и стратегически.

  1. Невронни мрежи

Анализират емоции, аудио и видео, масиви от данни.

Например, те помагат при обработката на записи от разговори с клиенти за анализиране на стоп думи, темпото на речта, интонацията, съотношението на общата продължителност на фразите на мениджъра и на клиента. В този пример невронните мрежи могат да се използват и за избор на онези параметри на повикване, които са помогнали да доведат клиента до сделка за възможно най-кратко време.

Роботи / RPA

Те помагат да се замени човешкия труд: да се изпълняват обичайните алгоритми на действия. Например, след обаждане, да изпратят конкретно писмо по зададени параметри.

И т.н.

По този начин дигитализацията е набор от прости технологии, които човек контролира: задава критерии, пише сценарии, но които му помагат да се спаси от постоянен ръчен труд и обработка. Те се базират предимно на показатели, данни, бизнес процеси и прости аналитични инструменти.

МИТ №3

Само печеливши компании могат да започнат дигитализация

Ситуацията всъщност е обратната: колкото по-голям е бизнесът и колкото по-устойчив е бизнес моделът му, толкова по-бавно ще внедрява иновации. Този подход може да се обобщи с една проста фраза: „Това работи толкова добре. Не пипай нищо!“

В това отношение средният бизнес има много по-голям късмет. Бързината на вземане на решения и гъвкавостта по тези въпроси са много важни. Въпреки това, дори в голяма компания е напълно възможно да стартирате малка технология, например чатбот за малка аудитория, за събиране обратна връзка от новодошлите и ментори. Това рядко изисква многостепенно  съгласуване и е по-бързо да стартирате такъв промо инструмент, за да изпробвате технологията, преди да преминете към масивна трансформация. Освен това, още на този етап ще можете да получите първите резултати и аргументи в защита на вашата позиция.

МИТ № 4

Първи трябва да взривим индустрията

Чудесно е, ако имате новаторски дух. Въпреки това, манията за бизнес уберизация и „експоненциален растеж на главния мозък“ са симптоми, които е малко вероятно да ви помогнат при последователното прилагане на промените. Напротив, понякога е много по-лесно да си „имитатор“, отколкото да си „иноватор“. Много по-лесно се повтарят и коригират грешките на „иноваторите“, а бизнес моделът на „имитаторите“ става по-устойчив.

Имитацията е не само много по-разпространена от иновацията, но и много по-популярен път към растеж на бизнеса и печалби.

Теодор Левит, американски икономист, професор в Harvard Business School

Препоръчваме книга на тази тема: Одед Шенкар „Имитатори. Как компаниите заимстват и преработват чужди идеи“.

МИТ № 5

Всички лидери искат дигитализация

Това далеч не е вярно. За да развенчаете този мит, ви предлагаме да зададете на ключов ръководител следния списък с въпроси: 15 въпроса за обсъждане на въвеждането на дигитализация с ключови хора в компанията.

Споделяме и шаблон, който ще ви помогне да изчислите ползите за вашата компания от дигитализацията на HR процесите:

Системни грешки при дигитализация.

Как да разберем, че нещо се обърка?

Дълго

Дигитализацията е бавна, има голяма зависимост от ИТ отдел/външни изпълнители, разработването на всяко ново решение отнема 6-12 месеца или повече

Скъпо

Решенията за дигитализация са скъпи и трудни за адаптиране към задачите и спецификата на процесите на организацията.

Неясно

Не е ясно с кой процес да се  започне и как да се направи единна работеща система от текущия набор от инструменти.

Трудно

Решенията са неразбираеми за служителите: те не ги използват или ги използват „за показ“. Като цяло ниска ангажираност.

 

15 въпроса за внедряване на дигитализацията за ключовите лидери на компанията

Можете също да работите по тези въпроси в стратегия или организационна сесия, преди да създадете карта за внедряване:

  1. На какъв етап е дигитализацията на нашият отрасъл?
  2. Как се променят потребностите на нашите клиенти във връзка с дигитализацията?
  3. Какви са уязвимостите в нашите бизнес процеси и бизнес модели?
  4. Можем ли да работим в допълващи се бизнес модели?
  5. Как работим с анализите? И използваме ли възможностите на анализите (например в HR)?
  6. Организацията притежава ли необходимите умения?
  7. Какво зависи лично от мен?
  8. Чувстваме ли необходимостта да преминем към цифровизация?
  9. Устойчив ли е нашият бизнес в дигиталния свят?
  10. Каква стратегия ни е необходима, за да посрещнем дигиталното предизвикателство?
  11. Какво пречи на трансформацията в компанията?
  12. Как можем да оптимизираме нашите активи за дигиталния свят?
  13. Шефът иска ли това?
  14. Колко бързо трябва да действаме?
  15. Готови ли са служителите за промяна?
Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Back to top button
Close
Close