
„Всяка компания трябва да внедри дигитални инструменти“, „Чат ботове, гласови асистенти и изкуствен интелект ще заменят HR специалиста“, „Това са някакви пробивни технологии, ние сме далеч от тях“ и т.н.
Тенденцията към дигитализация на HR процесите започва да оказва натиск върху HR. Дали обаче си струва да започнем дигитална трансформация и как да го направим не винаги е ясно. Не е ясно и на какви рискове излагат процесите цифровите технологии. Като цяло, огромно поле на неопределеност, което поражда митове за цифровите инструменти. Днес анализираме най-популярните от тях.
МИТ №1
Всяка компания трябва да се дигитализира.
Въпреки цялата шумотевица около тази тема, дигиталните инструменти НЕ са необходими, ако:
Имате малък бизнес / според жизнения цикъл на Адизес сте в начални етапи;
Компанията няма да мащабира;
Вашите бизнес процеси и така работят гладко;
Собственикът или главният изпълнителен директор избягва дигиталните решения и не иска да ги внедрява в бизнеса си;
Не можете да отговорите на въпроса „Защо?“
С други думи, докато в компанията не се създаде атмосфера на необходимост от промяна, тези иновации няма да работят, системата ще се съпротивлява и ще се върне към първоначалната си точка.
МИТ №2
Дигитализацията разчита на пробивни технологии
Всъщност дигиталните HR процеси са изградени преди всичко от набор от прости инструменти, които спомагат за ускоряване или автоматизиране на привичните ни действия.
- Чат ботове
Имитират комуникация по зададен сценарий (отчитайки всички специфики на компанията и tone of voice), помагат за събиране на информация, комуникация с клиенти/служители.
Те се използват в почти всеки HR процес: набиране (събиране на информация и първоначално селектиране на кандидати), адаптация (база от знания, подкрепа от ментор), обучение (образователни маратони, курсове и дори геймификация), оценка (било то 360 или обичайното събиране на обратна връзка от начинаещ и неговия ментор).
Чат ботът ви позволява да настроите регулярността на процесите, да подобрите комуникацията със служителите и тяхната ефективност.
Ботовете могат да събират цялата получена информация в ясно аналитично табло и да я прехвърлят към отдела за човешки ресурси за по-нататъшни управленски решения.
- Dashboards
Помагат да визуализирате и анализирате фирмените данни.
Позволяват да видите пълната картина на конкретен процес, да наблюдавате влиянието на конкретен фактор върху HR показателите или ефективността на прилагането на промените.
Те са операционни, аналитически и стратегически.
- Невронни мрежи
Анализират емоции, аудио и видео, масиви от данни.
Например, те помагат при обработката на записи от разговори с клиенти за анализиране на стоп думи, темпото на речта, интонацията, съотношението на общата продължителност на фразите на мениджъра и на клиента. В този пример невронните мрежи могат да се използват и за избор на онези параметри на повикване, които са помогнали да доведат клиента до сделка за възможно най-кратко време.
Роботи / RPA
Те помагат да се замени човешкия труд: да се изпълняват обичайните алгоритми на действия. Например, след обаждане, да изпратят конкретно писмо по зададени параметри.
И т.н.
По този начин дигитализацията е набор от прости технологии, които човек контролира: задава критерии, пише сценарии, но които му помагат да се спаси от постоянен ръчен труд и обработка. Те се базират предимно на показатели, данни, бизнес процеси и прости аналитични инструменти.
МИТ №3
Само печеливши компании могат да започнат дигитализация
Ситуацията всъщност е обратната: колкото по-голям е бизнесът и колкото по-устойчив е бизнес моделът му, толкова по-бавно ще внедрява иновации. Този подход може да се обобщи с една проста фраза: „Това работи толкова добре. Не пипай нищо!“
В това отношение средният бизнес има много по-голям късмет. Бързината на вземане на решения и гъвкавостта по тези въпроси са много важни. Въпреки това, дори в голяма компания е напълно възможно да стартирате малка технология, например чатбот за малка аудитория, за събиране обратна връзка от новодошлите и ментори. Това рядко изисква многостепенно съгласуване и е по-бързо да стартирате такъв промо инструмент, за да изпробвате технологията, преди да преминете към масивна трансформация. Освен това, още на този етап ще можете да получите първите резултати и аргументи в защита на вашата позиция.
МИТ № 4
Първи трябва да взривим индустрията
Чудесно е, ако имате новаторски дух. Въпреки това, манията за бизнес уберизация и „експоненциален растеж на главния мозък“ са симптоми, които е малко вероятно да ви помогнат при последователното прилагане на промените. Напротив, понякога е много по-лесно да си „имитатор“, отколкото да си „иноватор“. Много по-лесно се повтарят и коригират грешките на „иноваторите“, а бизнес моделът на „имитаторите“ става по-устойчив.
Имитацията е не само много по-разпространена от иновацията, но и много по-популярен път към растеж на бизнеса и печалби.
Теодор Левит, американски икономист, професор в Harvard Business School
Препоръчваме книга на тази тема: Одед Шенкар „Имитатори. Как компаниите заимстват и преработват чужди идеи“.
МИТ № 5
Всички лидери искат дигитализация
Това далеч не е вярно. За да развенчаете този мит, ви предлагаме да зададете на ключов ръководител следния списък с въпроси: 15 въпроса за обсъждане на въвеждането на дигитализация с ключови хора в компанията.
Споделяме и шаблон, който ще ви помогне да изчислите ползите за вашата компания от дигитализацията на HR процесите:
Системни грешки при дигитализация.
Как да разберем, че нещо се обърка?
Дълго
Дигитализацията е бавна, има голяма зависимост от ИТ отдел/външни изпълнители, разработването на всяко ново решение отнема 6-12 месеца или повече
Скъпо
Решенията за дигитализация са скъпи и трудни за адаптиране към задачите и спецификата на процесите на организацията.
Неясно
Не е ясно с кой процес да се започне и как да се направи единна работеща система от текущия набор от инструменти.
Трудно
Решенията са неразбираеми за служителите: те не ги използват или ги използват „за показ“. Като цяло ниска ангажираност.
15 въпроса за внедряване на дигитализацията за ключовите лидери на компанията
Можете също да работите по тези въпроси в стратегия или организационна сесия, преди да създадете карта за внедряване:
- На какъв етап е дигитализацията на нашият отрасъл?
- Как се променят потребностите на нашите клиенти във връзка с дигитализацията?
- Какви са уязвимостите в нашите бизнес процеси и бизнес модели?
- Можем ли да работим в допълващи се бизнес модели?
- Как работим с анализите? И използваме ли възможностите на анализите (например в HR)?
- Организацията притежава ли необходимите умения?
- Какво зависи лично от мен?
- Чувстваме ли необходимостта да преминем към цифровизация?
- Устойчив ли е нашият бизнес в дигиталния свят?
- Каква стратегия ни е необходима, за да посрещнем дигиталното предизвикателство?
- Какво пречи на трансформацията в компанията?
- Как можем да оптимизираме нашите активи за дигиталния свят?
- Шефът иска ли това?
- Колко бързо трябва да действаме?
- Готови ли са служителите за промяна?