HR НовиниАнализи

Пазарът на труда на фона на пандемията и икономическата нестабилност

IMG IT Academy

Във връзка с пандемията COVID-19 световната икономика претърпя големи промени, които доведоха до промени на пазара на труда. Клим Федотов, ръководител на набиращата агенция Prologika HR  и ръководител на HR отдела на Arivist Group  говори за своите наблюдения върху ситуацията с набирането на персонал в страната.

В днешните реалности той се сблъска с преразпределение на търсенето и предлагането между работодатели и търсещи работа. Сред тези промени е справедливо да се отделят няколко основни модела, наблюдавани по време на пандемия, самоизолация и трудна икономическа ситуация:

  1. Оптимизация на персонала и намаляване на служителите на компаниите;
  2. Намаляване на доходите на персонала;
  3. Намаляване на свободните работни места и изтегляне на оферти за работа;
  4. Увеличаване на броя на търсещите работа на пазара на труда;
  5. Увеличаване на времето за търсене на работа за търсещи работа;
  6. Промяна на изискванията към кандидатите и критериите за техния избор.

Нека разгледаме по-подробно всяка точка.

Наблюдение 1. Повсеместна оптимизация на персонала.

Заедно с вълната от заразяване дойде и вълната от паника и несигурност. По-голямата част от работодателите бяха принудени да преразгледат своята кадрова политика и да увеличат максимално мобилизацията на ресурси в трудният икономически и епидемиологичен период. На първо място, компаниите започнаха да прекратяват трудовите отношения с най-слабо ефективните служители и да преразпределят задълженията си сред другите служители.

Наблюдение 2. Намаляване на доходите на персонала.

Като част от оптимизацията на работната сила много компании започнаха да намаляват доходите на служителите, като отменят бонусите, променят структурата на мотивацията, намаляват работното време и пускат служители в неплатен отпуск. В различни отрасли, за различните специалисти доходите паднаха при три сценария: за една трета от служителите доходите намаляха значително, а една четвърт от анкетираните загубиха изцяло финансовите си доходи. За същия брой служители доходите остават същите. По-малко от 3% от анкетираните граждани са увеличили доходите си по време на карантинните мерки.

Наблюдение 3. Намаляване на свободните работни места и оттегляне на оферти за работа.

По време на настъпването на пандемията много работодатели бяха принудени да предприемат тактика на изчакване и да замразят дейностите по наемането. За съжаление, значителен брой търсещи работа се върнаха да търсят нова работа след анулирането на вече получени оферти за работа. В по-малка степен са засегнати кандидатите, чиито функционални отговорности са насочени към продажба и реализиране на търговска печалба за наемащата компания.

Наблюдение 4. Увеличаване на активния брой на търсещите работа на пазара на труда.

Справедливо е да се приеме, че като се вземат предвид горните наблюдения, броят на кандидатите и броят на публикуваните автобиографии трябва да се увеличи. Ръстът на броя на автобиографиите в Русия беше 15%. Въз основа на резултатите от тази статистика е възможно да се направят изводи за поведението на кандидатите в периоди на нестабилност и непредсказуемост.

Основни сценарии за поведението на кандидатите:

Група 1: Активно търсят работа тези, които са се оказали в този преломен момент без нея, а също така и тези, които чувстват нестабилност предвиждат скорошната загуба на текущата си работа.

Група 2: Търсещите работа започват да тестват пазара, като отговарят на много свободни работни места, за да разберат техните перспективи, въпреки че в действителност те в момента не търсят работа. Делът им обикновено е малък.

Група 3: Те се страхуват да сменят работата си в такъв момент. Те мислят само за това как да не загубят сегашното си положение и затова спират да търсят други свободни работни места, актуализират резюмето си на уебсайтове.

Последната група е най-разпространената, следователно, търсенето на работа, което предполага увеличаване на нови и актуализирани автобиографии, намалява. Това обяснява защо динамиката на увеличението на резюметата не е толкова висока.

Наблюдение 5. Увеличаване на времето за търсене на работа за търсещите работа.

Кандидатите се сблъскаха с увеличаване на времето за търсене на работа по време на пандемия, не само поради засилената конкуренция на пазара поради намаляване на свободните работни места и увеличаване на кандидатите, но и поради факта, че процесите на одобрение на кандидатите бяха забавени поради прехода към отдалечен формат на работа. В този формат на работа е по-трудно да се вземат и съгласуват оперативни решения, особено ако бизнес процесите все още не са настроени към новите „правила на играта“.

Наблюдение 6. Промени в изискванията към кандидатите и критериите за техния избор.

В резултат на промените, причинени от пандемията, нестабилната икономическа ситуация, цифровизацията на работните процеси, преминаване към формат за отдалечен труд и други промени в съвременните бизнес процеси, работодателите имат нови изисквания към квалифицираните служители. Компетенциите на служителите като дигитална грамотност, приспособимост към промените, емоционална интелигентност, саморазвитие, самоорганизация и умения за управление на времето излизат на преден план.

Процесите за подбор и оценка на кандидатите също се променят с оглед на преминаването към дистанционен формат за наемане на служители. В същото време качеството на оценката на служителите може да бъде значително намалено. Струва си да се отбележи, че с увеличаване на броя на активно търсещите работа процесът на подбор се забавя. Ако вземем предвид, че когато оптимизират персонала на компанията, работодателите най-често се разделят с най-малко ефективните служители, работодателите трябва да избират кандидати от точно тези най-малко ефективни кандидати. За да не сбъркате с избора на нови служители, си струва да използвате професионалните услуги на набиращи агенции, които успешно използват съвременни методи за подбор и оценка на квалифициран персонал и са готови да предоставят HR услуги, като се съобразяват с реалните Ви нужди.

Автор: Клим Федотов

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close