HR НовиниАнализи

Опасности при наемане от типа „културно подходящи“ кандидати

IMG IT Academy

Някои интервюиращи търсят кандидати, които са подобни на тяхната личност и това води до непродуктивно наемане. Какво се случва, когато мениджърът се опитва да създаде по-привлекателно работно място, но не всеки чувства, че е поканен там?

Работодателите често се стремят да наемат хора, които според тях ще бъдат „културно подходящи“, а характеристиките им ще съответстват на целите и ценностите на компанията. Но тези усилия могат лесно да доведат до ситуация, в която всички нови служители ще изглеждат, мислят и действат еднакво.

Това, което повечето хора разбират под култура, е да наемат хора, с които биха искали да пият бира.“ – Казва Пати Маккорд, HR консултант и бивш директор по таланти на Netflix. „В крайна сметка получавате тази голяма, еднородна култура, в която всички изглеждат еднакво, всички мислят еднакво и всички харесват да пият бира в 15:00 с братята“, казва тя.

Според едно проучване на Korn Ferry сред 1100 мениджъри на наемане, привлекателната култура е награда, добре дошла на днешния натоварен пазар на труда. Но има разлика между културните изкушения като офис пинг понг и крафт бира и по-дълбоки неща, които означават повече. За служителите това означава, че трябва да обичат работата повече от заплатата. А за работодателите това означава, че служителите ще продължат да работят усърдно, дори когато никой не ги гледа.

Това може да бъде трудно да се направи качествено. По образец „огледален образ“, работодателите са склонни да търсят в кандидатите черти, които ги карат да се чувстват добре. Това може да са по-дълбоки нюанси от националността или пола. Проучванията показват, че мениджърът, който е получавал лоши оценки като първокурсник в колежа, вероятно ще е доволен от кандидат, който също е започнал от нулата. Или работодател, завършил не особено престижен университет, може да даде предпочитание на подобни кандидати.

Усещането, което повечето интервюиращи търсят и на което основават решенията си за наемане, е по-скоро интуитивно чувство: ще се разбера ли с този човек? И това често не е много надеждно ”, казва Кирста Андерсън, ръководител по културна трансформация в Лондон, Corn Ferry.

Служителите грешат при наемането, тъй като им се предлага тенис на маса в офиса, безплатни обяди или отопляеми тоалетни седалки. Наскоро г-жа Маккорд се срещна с HRD, който твърдеше, че радва служителите, като им предлага най-новите бири. „Е, това изглежда като забавна ваканция. Вероятно бих отишла на този курорт. Но вие не сте тук за това “, казва г-жа Маккорд, автор на книгата „Powerful“, посветена на формиране на културата на работното място.

Според г-жа Андерсън, мениджърите по наемането трябва да се задълбочат и да разберат дали кандидатите отговарят на по-фундаменталните елементи на тяхната култура. Интересуват ли ги как компанията въвежда иновации, обслужва клиентите или оказва социално влияние? Вълнува ли ги как работят хората и екипите във фирмата: сътрудничат или се състезават? И естествено ли ще вземат решения по начина, по който работодателят иска – индивидуално или в група, като поемат или избягват риска?

Не е лесно да изясните тези характеристики в интервю. Г-жа Leasure, HRD, припомня, че е интервюирала кандидати в търсене на автономия на работното място. Тя търсила кандидати, които са започнали самостоятелно, и в крайна сметка наела този, който се оказа привлекателен безделник. „Харесахме се – имахме подобни личности“, а кандидатът дал убедителни отговори, когато тя го попитала за минали постижения. Но той не се проявил в работата така, какво тя се надявала, казва г-жа Лереш, която наскоро беше назначена за старши вицепрезидент по човешки ресурси в SpotX, компания за рекламни технологии със седалище в Брумфийлд, Колорадо. От този момент тя започва да задава по-задълбочени въпроси, например: „Как бихте описали работната си етика като тийнейджър?“

Ingerpaint Marketing е хоризонтална организация без високи позиции и нейните екипи трябва да работят заедно за кратко време. Когато Ед Мицен, основател на Saratoga Springs, NY, интервюира кандидати, той изяснява дали те ще бъдат добри към всички, независимо от техния статус, или до колко е приятно да се работи с тях. Ако съотборниците обичат да работят с колеги, според него, екипът ще работи повече и по-добре.

Много работодатели изписват своите културни ценности на стената, но не са в състояние ясно да ги съобщят на търсещите работа, казва С. Крис Едмондс, автор на The Culture Engine. Това лесно може да доведе до грешки при наемане. Около 7% от работниците на възраст от 24 до 36 години казват, че не харесват културата на работодателя си дотолкова, че възнамеряват да напуснат работата си през следващите две години, показва проучване на Deloitte, проведено през 2019 г. при 13 416 милениеали.

Според г-н Edmonds, все повече млади работници смятат работодателите отговорни за своите ценности и настояват за това, компаниите да ги отстояват. Около 32% от анкетираните казват, че предприятията трябва да се опитат да намалят неравенството и да подкрепят по-доброто образование, но само 16% от служителите смятат, че компаниите наистина правят това, показва проучване на Deloitte.

И въпреки че 27% от анкетираните смятат, че предприятията трябва да опазват околната среда, само 12% смятат, че те го правят. Нарастващата активност на служителите е белязана от стачки, протести срещу позицията на работодателите към околната среда, имиграционните политики или използването на тяхната технология за военни удари с дронове. Около 38% от разработчиците се обърнаха към ръководството си с подобни притеснения или желания, според скорошно проучване на HackerRank сред 71 000 софтуерни разработчици.

Всичко това обещава много ръководители да бъдат поставени на „горещия стол“. „Когато служителите стават по-влиятелни, лидерите от по-високо ниво ще трябва да се вслушват“, казва Едмондс. И това, смята той, е добро: „Това помага на работодателите да изяснят ситуацията: това е, което ние отстояваме“.

 

Digital Agency SEOMAX
Покажи повече

HR Manager

hrmanager.bg | Портал на знанието: Човешките ресурси, HR мениджмънт

Подобни публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close
Close