„Не беше особено интересно“ е често срещана оценка за дадено обучение. Има и други – нищо ново не научих, бях по-подготвен от лектора или нивото бе по-високо/по-ниско от настоящото ми такова.
Лесно се дават оценки, трудно се аргументират.
Понякога тези оценки са силно пресилени, друг път релевантни, но ако се вербализират повече от веднъж, стереотипът към дадена тема на обучение или доставчик вече са създадени. А нищо не е черно или бяло.
Кое трябва да отчетем, когато избираме пътищата на развитие, изпращаме някого или самите ние отиваме на обучение.
Ключова е ролята на този, който се обучава.
Вътрешната мотивация – защо си там, какво си взимаш и кое ще приложиш е най-важното нещо. Когато си инвестирал частично или пълно лични средства е солидна предпоставка за по-голям интерес и отдаденост.
Ако си изпратен, без да си наясно какво ще се очаква от теб след това, обучението е закъсняло или пък е поредното, което ще те откъсне от скучния офис – няма голяма добавена стойност.
Никаква стойност пък няма да има и ако отсъства професионален интерес по темата. Ако служителят не споделя своя опит и интерпретации по въпроса – не пита, а твърди, че е наясно с всичко и винаги е правил същото, но по друг начин.
Често обучаемият работи по време на обучението. По този начин хем не се намира на работа, хем не присъства тялом и духом на самото обучение. Просто пари на вятъра. Или пък конфронтация с лектора, за да си „премерим“ експертизите – също няма да помогне особено в усвояването на новите знания.
Обучението – къде, кой и как го провежда?
Теоретик или повече практик е лекторът, на база темата, по която обучава? Какъв опит има с обучения и самият той как се обучава? Ако твърди, че разбира от всичко – значи експертизата му е малка, за сметка на претенциите и вероятно добрите умения да се продава.
Цената на обучението, неговата продължителност, големината и нивото на групата също са важни елементи от преценката дали това би било полезно за нас.
Дали можем да си го позволим финансово или е поредното „безплатно“ нещо на хоризонта, в което продуктът сме ние? Къде се провежда също е важно – големина на залата и локация, осветеност и вентилация са подценявани елементи, които мога „да преобърнат каруцата“. Ключова е ролята на обучителя как представя това обучение, как разбира кой на какво ниво е, с какъв обем група работи най-ефективно и как разпределя времето на обучението.
Кой ме изпраща на това обучение?
Работодател, мениджър, организираме се с колеги или самият аз съм предприел инициативата да инвестирам в себе си? Кой е краткият отговор на въпроса – Защо съм тук? Защото искам, защото трябва, защото нямаше кой да изпратят или защото… и аз не знам.
Липсата на комуникация „защо аз, защо там“ е често срещано явление, което влияе негативно по различни начини на бъдещия обучаем. Понякога това го кара да се настрои негативно и към лектора, останалите в групата и се опита да бъде контра на всеки и всичко. Какво следва за мен от това обучение – на ниво работодател или част от екип?
Продължението на материала можете да прочетете на следния адрес: https://hrmanager.bg/hrmanazinedw/
ВИЗИТКА
Милен Великов стартира своята кариера в сферата „Човешки ресурси“ на позиция стажант през 2012 г. През 2015-а година печели 2 индивидуални награди от гилдията на HR-ите в България – Българската Асоциация за Управление на Хора и сп. „Човешки ресурси“. През 2017 г. сп. „Business Lady“ го награждава със приз „ЗЛАТНО СЪРЦЕ“ в категория „Образование, обучение и развитие“.
В последните години Милен Великов активно споделя своята гледна точка в 140+ статии в различни медии. Той е канен за лектор в Стопанския Факултет към Технически Университет (София), УНСС и Софийски Университет. Подпомага кариерното развитието на ученици в различни сезони на ABLE Mentor. През август 2017 г. инициира първото национално проучване с фокус професионалното прегаряне (бърнаут) сред HR гилдията в България – единствено в света дотогава с този профил на анкетираните.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... Законопроект за изменения и допълнения в Кодекса на труда осигурява по-голяма гъвкавост при дистанционната работа С 0,2% се е увеличила безработицата в рамките на месец Как процесът Talant Acquisition да бъде максимално ползотворен за компанията?